De jeugd is de beroepsbevolking van het volgende decennium. En die zal volop gebruik maken van technologie, en uiteraard ook van AI. Maar wat vinden ze van AI? Uit onderzoek van Pew blijkt dat de acceptatie flink toeneemt maar dat er ook wat nuancering van het beeld nodig is.
▼
Vóór het jaar 2000 zouden leerlingen en studenten lange uren in de bibliotheek hebben doorgebracht om iets op te zoeken of essays te schrijven. Tegenwoordig zijn ze bedreven in googlen en gebruiken ze AI om iets op te zoeken of te schrijven. Dat ze die middelen gebruiken is niet verwonderlijk, maar er lijken ook vragen te zijn rond het gebruik. Het gemak waarmee taken worden overgelaten aan de techniek, zorgt er ook voor dat vaardigheden en kennis weglekken. Ook het doorzien van problemen en het vinden van oplossingen kan eronder lijden. En wanneer weet je wanneer AI een fout maakt?
Chatbot? Nee
Pew Research vroeg – in de VS – studenten naar hun gebruik van AI.
- 26% heeft ChatGPT minstens één keer gebruikt op school en dat is een stijging ten opzichte van onderzoek uit 2023 (13%).
- Hoewel het gebruik toeneemt, heeft de grote meerderheid (73%) nog nooit een chatbot gebruikt.
- Het is ook opvallend dat 21% van de respondenten nog nooit van ChatGPT heeft gehoord.
- Oudere leerlingen (16-18 jaar) zijn meer dan gemiddeld geneigd zijn om technologie te gebruiken.
ChatGPT? Ja
Soortgelijke patronen zijn er ook te zien in andere landen. In Engeland gebruikt 23% van de internetgebruikers van 16 jaar en ouder ChatGPT. Als je kijkt naar een grotere groep (vanaf 13 jaar) dan gebruikt 79% die technologie, maar niet per se voor school. Uit onderzoek in India blijkt dat vier op de vijf leerlingen Gen AI gebruiken voor studiedoeleinden. Van de jonge werknemers gebruikt 43% AI.
Acceptabel?
Pew onderzocht ook wat acceptabel is of niet. Als het gaat om iets op te zoeken en uit te vissen, dan is AI het meest geaccepteerde middel (zegt 56%); 9% vindt dat niet.
Op het gebied van wiskunde wordt het iets ingewikkelder; 29% vindt het acceptabel om AI te gebruiken om problemen op te lossen. 28% vindt het onaanvaardbaar en 21% weet het niet zeker. Het schrijven van essays is nog complexer, want het grootste deel van de respondenten (42%) zegt dat het niet acceptabel is.
Bron: warc.com