De EU-lidstaten, de Europese Commissie en het Europees Parlement zijn het einde vorige week eens geworden over een wetgeving die de macht van grote internetbedrijven moet inperken en consumenten beter moet beschermen. Onderdeel hiervan is een verbod op gepersonaliseerde advertenties.
De nieuwe EU-wetgeving, onder de naam Digital Service Act (DSA), regelt de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van internetaanbieders, hostingbedrijven, online platformen, zoekmachines en marktplaatsen. In maart 2022 kwam er al een voorlopig politiek akkoord over de EU Digital Markets Act (DMA) die zorgt voor extra markt-, en fusietoezicht op de grootste online platforms. Met het nieuwe akkoord lopen de EU en haar lidstaten wereldwijd voorop met platformregulering.
Consument krijgt meer rechten
Nederland heeft gepleit voor diverse onderdelen die in de DSA terecht zijn gekomen. Zo moeten online marktplaatsen straks meer informatie inwinnen over de bedrijven die producten of diensten verkopen via hun platform. Dit moet helpen om malafide handelaren te ontmoedigen en te achterhalen, neemt oneerlijke concurrentie weg en maakt het makkelijker om als consument je recht te halen.
Ook verplicht de DSA straks aanbieders van digitale diensten om illegale online inhoud te bestrijden en hierover uitgebreid gebruikers te informeren. Digitale aanbieders moeten daarom het verwijderen van informatie of gebruikersaccounts beter uitleggen. Zij moeten bovendien een eenduidige klachtenprocedure hanteren voor consumenten.
Verbod gepersonaliseerde advertenties
Via de DSA wordt het online platforms verboden om nog langer advertenties te personaliseren op grond van bijvoorbeeld geloofsovertuiging of seksuele geaardheid. Minderjarigen zijn straks bovendien extra beschermd tegen dit soort advertenties. Dat moet eraan bijdragen dat ze geen ongepaste reclame te zien krijgen.
Daarnaast biedt de DSA ook de mogelijkheid om burgers beter te beschermen tegen desinformatie en nepnieuws en betere bescherming van grond- en mensenrechten. De allergrootste online platformen en zoekmachines moeten maatregelen nemen om risico’s van hun dienstverlening voor onder andere de samenleving en de democratie te verminderen.
De Europese Commissie houdt straks toezicht op naleving van de DSA. De grote online platformen en zoekmachines betalen daar zelf aan mee. Na een overgangstermijn moeten de DSA en DMA vanaf medio 2024 gaan gelden.