NIQ en GfK gaan verder integreren, 16 maanden na de aankondiging van de fusie. Dat betekent dat de aparte website van GfK verdwijnt, en dat de merknaam alleen nog wordt gebruikt voor Tech & Durable- producten.
▼
Afgelopen zomer werd het consumentenpanel van GfK verkocht aan YouGov en dat maakt de weg vrij voor het verder voltooien van de fusie. De nieuwe organisatie wordt geleid door NIQ CEO Jim Peck.
Volgens NIQ streeft de combinatie van de twee bedrijven ‘FMCG- en consumententechnologie en durables-meting van wereldklasse’ na, ‘voor een goed beeld van de totale winkel en de totale consument’. De combinatie is actief in meer dan 95 landen en heeft bijna 25.000 klanten.
Klanten wordt ‘een verbeterd aanbod en nieuwe manieren van werken’ beloofd, gecentraliseerde toegang tot het nieuwe gecombineerde portfolio van oplossingen, en ze kunnen ‘uitkijken naar uniforme platforms en technologie in de toekomst’.
De twee afzonderlijke websites zijn nu ook één. Wel kun je de merknaam GfK nog terugzien in de toevoeging ‘Powered by GfK Intelligence’ op de NIQ-site en bij de Tech & Durable–producten.
Daarmee is een eind gekomen aan het bedrijf GfK, dat in 1934 werd opgericht als GfK-Nürnberg Gesellschaft für Konsumforschung e.V. door universitair docenten uit Neurenberg, waaronder de toen toekomstige Duitse minister van Economische Zaken en bondskanselier Ludwig Erhard.