Ga verder dan eenmalige interacties en losse ad-hoc projecten. De ware schoonheid van online communities ligt in hun longitudinale karakter. Dat is de opvatting van Arjan Veninga van Human8. Hij schreef er een blog over. ‘Tijd om de schone slaapster wakker te maken.’
Zestig procent van de professionals in een consumer insight-functie maakt gebruik van online communities. Door de groeiende populariteit worden zulke communities steeds vaker ingezet om een breed scala aan onderzoeksvragen binnen bedrijven te beantwoorden. Heeft het R&D-team een vraag over duurzame verpakkingen? Dan laten we dat onderzoeken via onze community. Wil de marketingafdeling weten welke productclaim het beste scoort? Laten we een snelle poll doen op de community. Of wat dacht je van het testen van een reeks nieuwe productfuncties? Online communities stellen je in staat om op een snelle en flexibele manier feedback van consumenten te verzamelen over tactische vragen. Maar als je je community alleen gebruikt voor een eindeloze stroom van (vaak losse) ad-hoc projecten, dan blijft het volledige potentieel onbenut. Je loopt het risico dat je community een schone slaapster wordt.
De echte schoonheid van communities – in vergelijking met traditionele methodes – zit in de mogelijkheid om met communityleden samen te werken over een langere periode.
De kracht van tijd
Gebruik de kracht van tijd. Met online insights communities kun je meer tijd doorbrengen met communityleden, wat mogelijk maakt om in het leven van mensen te duiken en verborgen waarheden, gewoonten, (onvervulde) behoeften en fricties bloot te leggen. Je kunt hen volgen, zien hoe hun gedrag en attitudes evolueren en op die manier longitudinale inzichten verzamelen.
Een voorbeeld is hoe jonge gamers BBC hielpen bij het ontwerpen van het spel Nightfall. In de online community ‘Nightfall Hub’ spraken we gedurende 12 weken met 8- tot 14-jarigen. Hierdoor konden we hun spelgewoonten en de gebruikerservaring van Nightfall onderzoeken, maar ook feedback verzamelen over specifieke spelaspecten. In vergelijking met eerder onderzoek dat BBC uitvoerde in een testomgeving, gaf de ‘Nightfall Hub’ het merk de mogelijkheid om de game-ervaring door de tijd heen te verkennen. Dit komt beter overeen met de realiteit waarin gamers ook geleidelijk aan expertise opdoen.
Juiste inzicht op het juiste moment
Surf op de golf van kleine inzichten. Door voortdurend te leren – door de juiste inzichten op het juiste moment te gebruiken – bereik je sneller je doelstellingen. Philips omarmt de praktijk van ‘Continu Leren’ (CL) in zijn innovatieprocessen met zijn doorlopende community ‘My Living Square’. Het idee is dat menselijk begrip de kern vormt van propositieontwikkeling. CL maakt gebruik van meer leerprocessen met verschillende doelstellingen. Het is een voortdurende cyclus van observeren, reflecteren en creëren. Omdat elke leerlijn anders is, stelt de veelzijdigheid van ‘My Living Square’ Philips in staat om altijd en overal met mensen in contact te komen. De community-activiteiten variëren van het kwantificeren van compliance-problemen en het optimaliseren van UX tot videotaken waarbij ouders hun kinderen interviewen over wat hen enthousiast maakt over nieuwe concepten. Dankzij de CL-aanpak kunnen de Philips-teams voortbouwen op hun successen en onderweg leren van hun mislukkingen.
Ben jij klaar om je schone slaapster wakker te maken? Neem contact op met ons en laat je community herleven – maak gebruik van de kracht van longitudinale relaties en iteratieve leercycli.
Auteur: Arjan Veninga, Senior Business Director Human8
Human8 is Kennispartner van Daily Data Bytes