‘Het vak van dataprofessional wordt nog altijd belangrijker’

Door Robert Heeg | 05-11-2024

Mark Vroegrijk won bij de jongste Data & Insights Awards de prijs voor Data Professional van 2024. Hij vertelt wat de prijs voor hem betekent en waarom toekomstige kandidaten vooral ook mee moeten doen. ‘Je krijgt een nog beter beeld van waar je zelf voor staat in je vakgebied.’

Afgelopen zomer won Mark Vroegrijk, senior Specialist Data, Science & Analytics bij DVJ Insights, de Data Professional Award van 2024. Hij kreeg de prijs omdat hij zo goed een brug weet te slaan tussen wetenschap en praktijk. Dat maakte hem extra trots op zijn prijs. ‘Op het podium dacht ik echt: wat gááf om ‘m te winnen en te worden gewaardeerd voor mijn werk! Vooral gezien het pad dat ik heb afgelegd. Wat ik leerde uit academisch onderzoek heb ik nu verenigd met praktisch marktonderzoek. De award voelde als een beloning voor de manier waarop ik die twee disciplines met elkaar heb verenigd. Voor mij een bevestiging dat ik de goede weg ben ingeslagen.’

Waarom heb je die stap naar praktisch marktonderzoek destijds gemaakt?

‘Dat was heel bewust. Ik wilde wat dichterbij de praktijk staan, daadwerkelijk zien hoe men je onderzoek gebruikt en hoe je bevindingen tot verandering in organisaties leiden. Maar het was wel een heel spannende stap, want veel dingen zijn echt wel heel anders. Opeens had ik veel strakkere deadlines. En nu moest ik de vraag beantwoorden die vanuit klanten komt, in plaats van ook te kijken naar wat je zelf interessant vindt, zoals in wetenschappelijk onderzoek gebruikelijk is. Ik werk nu ook meer op dagelijkse basis in teamverband en het werk is afwisselender.’

Zo’n award staat wel mooi op je cv, toch?

‘Voor mijn gevoel zeker. Ons vak van dataprofessional wordt nog altijd belangrijker. Eigenlijk zijn wij een soort poortwachters. Er komt steeds meer data beschikbaar waardoor we meer puzzelstukken krijgen om beter de grote puzzel te begrijpen die consumentengedrag is. Tegelijkertijd: hoe meer puzzelstukken we hebben, hoe meer manieren om die puzzel verkeerd te leggen. Als dataprofessionals kunnen wij anderen in een organisatie helpen met het vinden en koppelen van relevante databronnen, en het integreren daarvan in de processen. Het ontvangen van een onderscheiding op dat vlak is dan natuurlijk een hele mooie toevoeging aan je cv.’ 

 

‘Als dataprofessionals kunnen wij anderen in een organisatie helpen met het vinden en koppelen van relevante databronnen’

 

Je zit inmiddels in het interne innovatieteam van DVJ Insights, ‘the LAB’, waar je werkt aan het constant verbeteren van het onderzoek. Toch weer een beetje teruggekeerd naar de wetenschap?

‘Ik heb nu meer een achtergrondrol in een intern team van zo’n tien mensen. Toen ik bij DVJ binnenkwam was er al sprake van dat ik als onderzoeker zou starten, heel dichtbij de praktijk met dagelijkse klantcontacten. Tegelijkertijd merkte ik wel dat mijn sweet spot echt in het midden ligt. Dus klanten verder helpen, maar tegelijkertijd de ruimte hebben om er wat meer over na te denken op de achtergrond en in kaart te brengen wat werkt. Zo kan ik ook mijn collega’s verder helpen, want die zie ik eigenlijk ook als een soort klant.’

Jij hebt je award binnen. Waarom zouden je vakgenoten mee moeten doen?

‘Je hebt het natuurlijk niet helemaal in eigen hand, want je moet eerst voorgedragen worden als kandidaat. Maar zodra ik die voordracht ontving, wist ik meteen dat ik wilde meedoen. Het is in de eerste plaats een mooie kans om waardering te krijgen voor wat je doet. Je krijgt een podium om te laten zien waar je al die tijd aan werkt. Wat ik ook heel mooi vond is dat je een nog beter beeld krijgt van waar je zelf voor staat in je vakgebied. Wat vind je belangrijk in je werk? Welke elementen geven je nou het meest een gevoel van trots? Waar heb je een verschil gemaakt? Het is een perfect moment om dat allemaal voor jezelf eens goed in kaart te brengen. En dat helpt je weer focussen op wat je verder gaat doen. Dus mijn advies: doe vooral mee! Focus op de dingen die je trots maken, dat helpt bij het invullen van de vragenlijst voor de jury en voor je jurygesprek.’

Over Mark Vroegrijk

Mark gebruikt inzichten uit academische studies en zijn eigen ‘meta-analyses’ om de onderzoeksproducten van DVJ Insights te optimaliseren en nieuwe producten te ontwikkelen. Ook biedt hij methodologische en statistische ondersteuning aan consultants en researchers. Zijn studies en bevindingen werden al gepubliceerd in Journal of Marketing Research, Journal of Retailing en International Journal of Research in Marketing. 

Ken jij dé nieuwe Data ProfessionalAfgelopen jaar heeft Mark de prestigieuze prijs voor Data Professional gewonnen, maar de voorbereidingen voor de Data & Insights Awards 2025 zijn al in volle gang. Ben jij of ken jij dé nieuwe Data Professional? Geef hier je contactgegevens door en wij houden je op de hoogte van het traject in 2025.

Auteur: Robert Heeg,

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?