De maand januari is alweer ‘doormidden’ en de eerste plannen voor 2023 worden al uitgevoerd. En natuurlijk zijn er ook voornemens om te groeien. Hoe data daarbij kunnen helpen, legt Job van den Berg graag uit in deze blog. Tips en tricks om een vliegende start te maken in 2023.
Allereerst – it’s not only about finance: het jaar afsluiten is bij veel bedrijven voor 80% finance-gedreven. De boeken sluiten, kijken of de targets zijn gehaald. Maar kijk verder dan de finance-silo: vergeet niet de balans op te maken op andere terreinen en sluit het jaar af vanuit verschillende oogpunten: klanttevredenheid, medewerkerstevredenheid, maar ook economische omstandigheden, mediabestedingen en HR-ontwikkelingen. Wat is er het afgelopen jaar op deze terreinen gebeurd? Daling of stijging?
Beter duiden
Zo’n brede scope biedt een aantal voordelen: je beoordeelt het jaar op meer dan enkel financiële aspecten. Dat leidt ongetwijfeld tot interessante observaties wat weer nuttige input is voor de jaarplannen en heisessies. Finance-data zijn een gevolg van de prestaties op HR, klanttevredenheid, medewerkerstevredenheid en marketing/mediabudgetten. Door ook naar deze terreinen te kijken, krijg je meer grip op de resultaten en de onderliggende oorzaken. Je kunt dus de resultaten beter duiden.
Strategische keuze
Iinflatiecorrecties en indexen op uurtarieven zijn meer dan ooit aan de orde van de dag. Ongetwijfeld een topic dat nu speelt in jouw MT. De ham-vraag is dan: welk percentage ga je doorvoeren op je uurtarieven en prijzen? CBS geeft inzicht in de inflatie-indices, zowel op de consumenten- als op de zakelijke markt. Ongetwijfeld staat er in je algemene voorwaarden dat je die statistieken aan mag houden om tariefwijzigingen door te voeren. Maar let op: jouw concurrent doet dit ook, dus er komt sowieso in een bepaalde mate een prijsspiraal; prijzen lopen op en worden doorberekend.
Ook hier geldt dat een activiteit als indexeren vaak een eendimensionale benadering kent, alleen economisch gedreven. Maar kijk ook eens naar andere factoren. Neem bijvoorbeeld klanttevredenheid. Is die hoog? Dan heb je reden om misschien nog net iets hoger te gaan zitten. Klanten zijn blij, er is behoefte aan je – dat bepaalt ook of het tarief omhoog kan. Kortom, maak strategische keuzes door naar meerdere databronnen te kijken.
Leren voor de toekomst
De volgende tip is misschien wel de belangrijkste: we laten ons verleiden om alles opnieuw uit te vinden, maar we kunnen leren van vergelijkbare situaties in het verleden. En het voordeel is dat je over het verleden vaak data hebt. We weten ook dat economische ontwikkelingen conjunctureel zijn – recessies en jaren van groei wisselen elkaar af. Er zijn dus parallellen te trekken tussen tijdsperioden. Concreet: pak eens data over omzetten, klanttevredenheid, pricing, etc. Data uit een ander jaar, waarin ook sprake is van hoge inflatie en schommelend consumentenvertrouwen – net als waar nu mee te maken hebben. Wat hadden de keuzes toen voor invloed op het financiële resultaat? Kijk eens naar correlaties: hoe hing de tariefverhoging samen met het financiële resultaat en het aantal bediende klanten in een vergelijkbare periode? Was er toen een sterke correlatie? Leer van gemaakte keuzes en leer ook van fouten die in het verleden zijn gemaakt, zodat je nu beter beslagen ten ijs kunt komen. Data is soms ook achteruit kijken om zo te leren voor de toekomst.
Perspectieven
Samenvattend: sluit het jaar af en begin het nieuwe jaar door verschillende data-perspectieven in ogenschouw te nemen. Kijk naast financiële uitkomsten ook naar de data die die uitkomsten hebben beïnvloed: denk aan HR, klanttevredenheid, de economie, R&D, marketing en media-inzet. Het leuke is dat je al deze data al hebt; het zijn immers interne data die veelal gaan over de prestaties van de organisatie. Gebruik de data om meer te leren en de juiste beslissingen te nemen om van 2023 een succes te maken.
Job van den Berg is Chief Data & Insights Officer van Blue Field Agency
Blue Field Agency is Kennispartner van Daily Data Bytes