Op het Data & Analytics Congres 2024 van volgende week donderdag laat data analist & community builder Iris Wijers zien hoe zij bij Interfood, handelshuis in zuivel, data ‘democratiseert’. ‘Aan het eind van het jaar word je beloond voor je dataprestaties.’
▼
Iris Wijers begon haar academische carrière niet in data. Haar bachelor deed zij in communicatie- en informatiewetenschappen aan de Universiteit van Tilburg. Maar toen zij daar een vak volgde in de programmeertaal Python, ontdekte ze dat ze daar best goed in was, evenals in andere technische vakken. Na haar communicatie bachelor besloot ze daarom ook de master data-science te doen. ‘Met die combinatie van communicatie en data is alles begonnen. Ik kwam erachter dat een heel groot aspect van data-analyse te maken heeft met het communiceren over data. Vanuit mijn communicatieachtergrond ben ik goed in het overbrengen van ideeën en het trainen van mensen. Dat is handig binnen een organisatie, omdat je eigenlijk een groot deel van je tijd bezig bent met de interne marketing van jouw community en jouw programma. Als data-analist en community builder ben je een bruggenbouwer tussen data en de organisatie.’
Startte je gelijk na je studie bij Interfood?
‘Ja, ik ben daar in 2019 aangenomen. De enige ervaring die ik had was als copywriter en columnist. Kort nadat ik startte, stapten we over van Oracle BI naar Tableau. Het was in coronatijd dus de lancering en het begin van onze data-community deden we helemaal op afstand. Het leuke aan Interfood is dat je eigenlijk een beetje je eigen bedrijfje mag runnen, zeker binnen ons IT-team. De community van data champions was mijn initiatief en ik kreeg de kans en de ruimte om dat op te zetten.’
Vertel eens wat meer over die data champions…
‘Naast ons dedicated data & analytics-team binnen IT trainen wij mensen binnen de organisatie om te kunnen meedenken met data en daar zelf dingen mee te doen. Dit zijn vrijwel altijd mensen binnen supply chain, finance of trade zonder IT-achtergrond. Deze mensen noemen wij onze data champions. Je kunt natuurlijk niet verwachten dat mensen maandenlang gaan studeren voordat ze er iets mee kunnen, maar Tableau is heel gebruiksvriendelijk en laagdrempelig, waardoor iedereen iets met data kan doen.’
Om wat voor data draait het vooral bij Interfood?
‘Dat is heel divers en daarom zo leuk. Omdat wij een handelshuis zijn, heb je logistieke data, marktdata, financiële data. We kunnen daarmee echt het verschil maken. Op onze klanten moeten we bijvoorbeeld een creditcheck doen. Dat checken ging voorheen handmatig en het was best een proces. Nu hebben we binnen onze eigen data-community een tijdbesparend stoplichtensysteem ontwikkeld dat een advies geeft, op basis van betalingsgedrag, of een shipment wel of niet door moet gaan als we onze risico’s willen beperken.’
‘Steeds meer organisaties begrijpen de kracht van data democratiseren’
Kon je genoeg data champions vinden, en hebben zij het datagestuurd werken echt omarmd?
‘Sommigen natuurlijk meer dan anderen, maar dat is oké. Een aantal vindt het echt heel leuk om hier mee bezig te zijn. Het is net even wat anders dan hun normale job en ze kunnen op een andere manier waarde toevoegen. Steeds meer organisaties begrijpen de kracht van data democratiseren. Ze zien in dat je niet alleen met een IT-team datagedreven kan werken, maar dat je dat met je hele bedrijf moet doen. Maar dan moet je wel iedereen naar een hoger niveau van datageletterdheid tillen. Data champions kunnen hierin een voortrekkersrol spelen. Om dit verder aan te moedigen hebben we recent ook de data-explorer-rol geïntroduceerd; dat is voor mensen die wél nieuwe skills willen leren, maar de rol van data champion wat te veel vinden. Zo blijven we onze aanpak ook steeds bijstellen en ontwikkelen.’
Dat is ook waar je presentatie op het DAC 24 over gaat: Data for Everyone: Driving value through Data Democratization.
‘Klopt. Ik heb het over data for everyone omdat mijn champions vaak mensen zijn die nog nooit met een tool als Tableau hebben gewerkt. De afstand lijkt dan heel ver, maar vaak werken ze wel al met Excel. En als je die afstand een beetje kunt overbruggen dan kunnen echt heel veel mensen zoveel meer met data werken. En dan vinden ze dat, hoop ik, zoveel leuker dan ze misschien van tevoren dachten.’
Hoe ver gaat het datawerken binnen jullie eigen organisatie? Helemaal tot aan de directietafel?
‘Wij hebben gelukkig geen directie die zegt datagedreven te willen zijn en dan niks doet. Wij zijn nu bijvoorbeeld bezig met een verplichte datageletterdheidtraining, gesteund vanuit de directie. Daar is dus iedereen in ons bedrijf mee bezig. Ik hanteer drie sleutelwoorden voor onze data-community en daarbuiten: ze moeten trained, enabled en valued zijn. Dat laatste betekent dat je aan het einde van het jaar beloond wordt voor je dataprestaties. Ik bouw daarvoor ook een gamification-element in; mensen verdienen een badge als ze een training hebben afgerond. Zo is het leuk om een training af te ronden, maar is het ook altijd goed te meten wie de leiders zijn in datagedreven groei.’
Gaat AI die datademocratisering verder versnellen? Wordt het straks nog eenvoudiger voor leken om met data te werken?
‘GenAI wordt al gebruikt door mijn data champions. Ze vragen bijvoorbeeld aan ChatGPT hoe zij bepaalde calculaties moeten maken. Zo is GenAI de consultant of helpdesk die je in je eigen browser hebt zitten. Wij werken momenteel aan een verplichte responsible AI-training. Nu GenAI veel wordt gebruikt binnen ons bedrijf, vinden we het belangrijk dat mensen weten wat het is, waar je het voor kunt gebruiken, maar ook wat de ethische risico’s en bezwaren zijn.’
Benieuwd naar het verhaal van Iris Wijers en dat van veel andere data- en analyticsdeskundigen, kom dan op 7 november naar het Data & Analytics Congres in Utrecht. Meer informatie op https://datainsightsnetwork.nl/events/dac-2024/