‘Iedereen kan van alles roepen. Daarom is goed en betrouwbaar onderzoek belangrijker dan ooit’

Door Robert Heeg | 03-12-2024

Bij het Data & Insights Network draait alles om de leden. Wie zijn dat? Wat beweegt hen? Waarom vinden ze data & insights zo’n mooi vak? In een reeks interviews vertellen ze zelf hun verhaal. Deze keer Marco Wolters (foto), werkzaam bij Abbi Insights. ‘AI activeert nieuwe onderzoeksmethoden.’

Waarom koos je voor dit vakgebied en wat maakt jouw werk zo leuk?  

‘Vanaf het moment dat ik ging studeren heeft het vak mij gegrepen. Ik was onderdeel van een studentenonderzoeksbureau en het vak heeft mij nooit meer losgelaten. Beroepsmatig heb ik qua typen onderzoek bewust breed ervaring opgedaan. Eerst in de publieke sector bij het Centrum voor Onderzoek en Statistiek van de Gemeente Rotterdam, later commercieel bij GfK, en nu als ondernemer bij Abbi. Ik geloof dat je altijd in ontwikkeling moet blijven en dat iedere ervaring je altijd ergens weer van pas komt. Abbi heb ik eigenlijk opgericht uit verbazing. Verbazing dat onderzoek te vaak nog onpersoonlijk, slecht getimed en eenzijdig is. Voor de respondent levert dit vaak veel frustratie op, waardoor de bereidheid om te responderen steeds verder afneemt. Er is een wereld te winnen, zeker ook onder jongeren, als mobiele technologie proactief wordt ingezet om de respondent écht centraal te stellen. Door slim gebruik te maken van klantdata en conversational AI wordt onderzoek leuker, persoonlijker en daarmee veel effectiever en waardevoller. En naast betere inzichten, versterk je ook direct de binding met je doelgroep. Dat is mijn drijfveer geweest om zes jaar geleden te starten met Abbi en ik denk ook de voornaamste reden waarom we hard groeien.’

Wilde je als kind ook altijd de échte feiten weten?

‘Mijn eigen kinderen zeggen altijd dat ik een tikkeltje overdrijf als ik mijn punt wil maken vanuit wat ik feiten vind. Aan de andere kant leg ik mij zelf ook niet zomaar neer bij iemand die heel overtuigend zijn eigen waarheid brengt. Het zit wel vanaf mijn kindertijd in mij om op zo’n moment te zeggen: ‘Is dat nu wel echt zo?’ Zeker op social media en vanuit generatieve AI-kanalen kan iedereen van alles roepen, maar is dat dan echt waar? Mede daarom is goed en betrouwbaar onderzoek belangijker dan ooit.’

 

‘Juist in een tijd van grote disruptieve veranderingen moet je de krachten bundelen’

 

Van welk inzicht viel je echt van je stoel? 

‘Wij deden met Abbi een paar jaar geleden een grootschalig landelijk onderzoek naar seks onder senioren in Nederland. Daar zaten best wat opvallende en soms ook verrassende uitkomsten in. Maar het is beter als ik die hier voor mij houd…’

Wat vind je de grootste uitdaging in jouw vakgebied?

‘Enerzijds is dat de eerdergenoemde reden voor de oprichting van Abbi. Anderzijds is dat AI. AI heeft nu al enorme impact op de onderzoeksprocessen. Stel je zelf maar de vraag: ‘Wie moet ik aannemen, een goede promptschrijver of een data-analist?’ Maar AI activeert ook nieuwe onderzoeksmethoden. De kunst is om deze innovatiekracht ook toepasbaar te houden voor opdrachtgevers. AI is daarom voor mij een steeds invloedrijker middel om klanten te helpen met de beste inzichten en gebruikerservaringen, geen doel op zich.’

Waarom werd je D&IN-lid?

‘Ik heb daar in eerste instantie over getwijfeld, omdat Abbi meer doet dan onderzoek alleen. Wij zoeken nadrukkelijk naar vernieuwing op het snijpunt op van onderzoek, CX en klantactivatie met slimme digitale interacties. Maar voor de sector – en ook voor Abbi – is het erg belangrijk om juist in een tijd van grote disruptieve veranderingen de krachten te bundelen en ook te leren van elkaar. Daarom zijn wij lid geworden.’

Wat doe je als niet met data & insights bezig bent? 

‘Ik heb mijn hele leven veel gereisd. Eerst zonder kinderen, later ook met hen erbij. Dat wil ook altijd blijven doen. Ik ben op mijn gelukkigst in een vreemd land met een andere cultuur en gewoontes. Verder ga ik graag naar rockconcerten en zit ik veel op de racefiets en mountainbike. Voetbal kijken doe ik graag met mijn zoontjes, we hebben een seizoenkaart bij Feyenoord. Echt gaaf om dat samen met hen te doen.’

Marco Wolters is 55 jaar
Woont in BredaWerkt voor Abbi Insights
Als Managing partner/oprichter
Opleiding: Sociale Geografie (Universiteit Utrecht), Master of Management & Organisatie – Tias Nimbas Business School (Universiteit Tilburg)

Interesse in het Data & Insights Network? Lid worden? Kijk dan op www.dinetwork.nl

Auteur: Robert Heeg,

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?