Alleen met een combinatie van tools en technieken kunnen we een bevredigende customer experience voor elkaar krijgen, zegt Oscar Carlsson, oprichter van Milo Advisory, op research-live.com. ‘Dat kan ons helpen emotionele behoeften en drijfveren te begrijpen en te voorspellen.’
▼
Kunnen synthetische data ons helpen om hiaten in de kennis over de consument te overbruggen? Die vraag ligt op de lippen van veel onderzoekers. Carlsson heeft geen eenvoudige remedie, maar het is wel zeker dat er gelaagde middelen nodig zijn. Hoewel AI, synthetische data en LLM’s allemaal kunnen helpen, moeten we de mens centraal stellen en psychografische en gedragstechnieken gebruiken, zelfs als we ruim gebruikmaken van technologie en data-science.
Het gebruik van psychografische algoritmen kan ons helpen emotionele behoeften en drijfveren te begrijpen en te voorspellen – en dat is iets wat synthetische databronnen missen.
AI kan helpen met een digitale tweeslag: verzamelen van belangrijke psychometrische datapunten en het modelleren van gedrag en sentimenten. Op die manier bereik je echt zinvolle en steeds nauwkeuriger profilering. Dit soort modellen kunnen helpen om uitgebreide persona’s te creëren die in realtime meegroeien met veranderend consumentengedrag en -voorkeuren
Kennis ‘op het moment’
Onze inzichten zijn gebaat bij kennis ‘op het moment’, waarbij technologie helpt om voorheen verborgen waarheden en gedragspatronen van consumenten bloot te leggen, zoals de affiniteit van een koper van een luxe auto met zeevruchten of de voorkeur van een zorgverzekeringsklant voor doe-het-zelfprojecten. Op die manier kun je diepe connecties met de consument leggen, geholpen door gerichte, hypergepersonaliseerde communicatie. Daarnaast kunnen we een reeks statistische tools, onderzoeksmethoden en data-science-technieken inzetten om bedrijven steeds dichter bij hun klanten te brengen.
Al enige tijd zien bedrijven dat hun databronnen verouderd zijn en los staan van hoe mensen denken en zich gedragen. Maar door datapunten samen te brengen met psychometrische wetenschap – aangedreven door eigen algoritmen – is het mogelijk (zero party) data te benutten die bij elke interactie evolueren, waardoor bedrijven hun markt in meer detail kunnen zien.
‘Je mag niet vergeten dat consumenten niet altijd logische keuzes maken’
Sprong wagen
Carlsson wijst op een synthetische teksttool van Mostly AI die is ontworpen om bedrijven te helpen waarde te halen uit eigen datasets te halen, zonder privacyproblemen. Data van bedrijven zelf zijn steeds belangrijker voor het trainen van LLM’s. In tegenstelling tot ChatGPT, dat is getraind op miljarden openbare datapunten, moet GenAI voor ondernemingen vaak worden gebaseerd op de klantgegevens van dat bedrijf. In de woorden van Tobias Hann, chief executive officer van Mostly AI: ‘Om hoogwaardige, eigen data te benutten, die veel meer waarde en potentie hebben dan openbare data die momenteel worden gebruikt, moeten wereldwijde ondernemingen de sprong wagen en gebruik maken van zowel gestructureerde als ongestructureerde synthetische gegevens.’
Maar synthetische data lossen slechts een deel van de puzzel op. Je mag ook niet vergeten dat consumenten niet altijd logische keuzes maken (logica die een computer verwacht). En hoewel synthetische data de steekproefomvang kunnen vergroten, tegen lagere kosten en met grotere snelheid, kunnen ze ook vooringenomenheid of vervorming veroorzaken, net als AI in het algemeen.
Gelaagdheid van technieken
Onderzoekers moeten proberen meer datasets en technologieën te combineren, en nadenken over hoe AI op verantwoorde en nauwkeurige wijze kan worden gebruikt om de sector te transformeren, al dan niet met synthetische data. Ervaren deskundigen combineren al analyseframeworks en ze selecteren de goede tools – AI of anderszins.
Maar het is niet ‘mens versus AI’, noch ‘kwalitatief’ versus ‘kwantitatief’, waar we ons op moeten richten, zegt Carlsson. We moeten een gelaagdheid van technieken benutten in een systeem waarin doorbraken al in volle gang zijn, waarbij AI-onderzoeksprocessen en analyse verbeteren, en tijd en kosten verminderen.
In een sector met vele mogelijkheden, moet je echte mensen horen, mensen die zich ook gehoord weten, en hun gevoelens over producten en diensten kunnen delen. Carlsson: ‘We moeten echt publiek uitnodigen als medescheppers van nieuwe inzichten. Gespreksmethodologieën helpen hierbij.’
Bron: research-live.com