Vanaf deze week zitten addressable tv-campagnes in de metingen van het NMO Kijkonderzoek. Via de watermerktechnologie van Kantar Media wordt vastgesteld of een reclameblok een addressable tv-spot bevat. Wanneer een reguliere (lineaire) spot is vervangen door een addressable spot, houdt het systeem hiermee rekening.
▼
Met addressable tv is het mogelijk om specifieke huishoudens een andere reclamespot te laten zien dan wat de rest van de Nederlandse huishoudens (lineair) te zien krijgt. Op dit moment kan dit alleen bij VodafoneZiggo-huishoudens die hiervoor toestemming hebben gegeven en die beschikken over de juiste settopbox. Deze mogelijkheid wordt aangeboden door de zenders van Talpa Network en Ad Alliance.
Om ervoor te zorgen dat alleen de personen die de lineaire spot daadwerkelijk gezien hebben, meetellen in de currency, is een correctie nodig. Hiervoor heeft NMO in samenwerking met de ‘Expertgoep Addressable TV’ een ontdubbelings-techniek ontwikkeld die in de data van het kijkonderzoek wordt toegepast.
Watermerk
Bij addressable tv-campagnes is het nodig om te weten of een kijker bereikt is door een reguliere spot of een addressable spot zodat er geen dubbeltelling plaats vindt. Dit gebeurt technisch door een watermerk toe te voegen aan de addressable spots die door de kijkmeter wordt herkend. Deze innovatie wordt uitgevoerd door Kantar Media in het NMO Kijkonderzoek. Kantar Media maakt hiervoor gebruik van de zogenaamde SNAP-watermerktechnologie en levert dagelijks aanvullende informatie aan de kijkdata mee zodat de ontdubbeling kan plaatsvinden. Bij de calculatie in de software moet vervolgens rekening gehouden worden met de juiste berekening van kijkdichtheden voor individuele spots en van reclameblokken.