Op 30 januari 2024 heeft het Platform Innovatie Marketing (PIM) het 19de PIM Trendrapport gepresenteerd. Het rapport draagt de titel De Clash van het zijn. Het Trendrapport verkent dynamische en vaak tegenstrijdige culturele stromingen in hedendaags consumentengedrag.
In een tijd waarin de wereld wordt beheerst door macroverschuivingen en maatschappelijke veranderingen, is het voor merken en bedrijven cruciaal om op de hoogte te zijn van deze verschuivingen, maar ook om een stap voor te blijven. Merken moeten razendsnelle technologische ontwikkelingen bijhouden en een diverse en inclusieve maatschappij omarmen. Bovendien is het gedrag van klanten doordrenkt van tegenstrijdigheden. Het PIM Trendrapport 2024 wil een samenvatting bieden van deze tijdgeest: de paradox van gedrag, mens-zijn en mens-voelen vertaald in alfatrends en bètatrends – als beweging en tegenbeweging. Het rapport bevat zes trends: drie alfatrends en drie bètatrends.
Extreme verwondering
Het dagelijks leven wordt meer en meer ingevuld door middelmatigheid, zegt het rapport. Creativiteit en originaliteit gaan verloren in voorgekauwde formaten en templates. Denk daarbij aan platformen zoals Canva en TikTok of de vele sequels en prequels in langspeelfilms. Onze zintuigen worden matig geprikkeld met uitgemolken concepten waardoor verveling toeslaat. Naast deze middelmatigheid is er een grote behoefte aan extreme verwondering, aan een diepe connectie met onze emoties die ons menszijn en ‘mens-voelen’ versterkt. Deze emoties gaan van het bezoeken van bijvoorbeeld evenementen – waar we los kunnen gaan – naar thema’s als angst en dood.
Wandelende portemonnee
De volgende clash richt zich op customer experience. Bedrijven investeren in het begrijpen van het klanttraject, maar klanten verwachten nu ook dat merken zich richten op het begrijpen van hun levensreis, het aanpakken van levensfrustraties en het bieden van waardevolle diensten en ervaringen. En daar wringt de schoen, want de bèta-trend is een ‘customer-leugen’. Dat staat voor het maatschappelijk signaal waarbij mensen merken niet meer vertrouwen en geloven. De klant voelt zich een wandelende portemonnee. Producten hebben minder inhoud, klachtendiensten worden overspoeld, wachttijden zijn ellenlang en de inhoud van het winkelmandje wordt alsmaar duurder. Consumenten voelen zich bedot en dat heeft zijn weerslag op hoe mensen naar bedrijven en merken kijken.
Vrouwelijke data
De laatste clash richt zich op identiteit. In onze wereld groeit de noodzaak van feminisering van de maatschappij, waarbij het gesprek over gendergelijkheid verder gaat dan de loonkloof. Een van de grootste groeimogelijkheden voor het komend decennium is vrouwelijke data mee te nemen in innovatieve domeinen zoals productontwerp, femtech of gezondheidszorg. Tegenover feminisering staat een nieuwe vorm van masculiniteit. Hoe ziet de mannelijke identiteit anno 2024 (en verder) er uit, welke nieuwe esthetiek en branding worden ontwikkeld en hoe wordt er omgegaan met bewegingen zoals ‘body-positivity’ en mannelijke giftigheid?
Download het volledige PIM Trendrapport 2024