Topadverteerders, goed voor 44 miljard dollar aan advertentie-uitgaven, zeggen grote druk te ondervinden op hun budget als gevolg van de zorgwekkende economische omstandigheden. Dat blijkt uit een onderzoek van World Federation of Advertisers en Ebiquity (WFA).
De belangrijkste uitkomst van het onderzoek is dat 29% van de ondervraagde multinationale adverteerders van plan is om de uitgaven in 2023 te verminderen. Een even groot percentage wil de uitgaven handhaven. Driekwart zegt dat hun begroting flink onder vuur ligt.
Hoewel al eerder is aangetoond dat het snijden in advertentie-uitgaven in tijden van recessie de groei bij herstel vermindert, vormen marketinguitgaven in financieel zware tijden meestal een gemakkelijk doelwit voor bezuinigingen.
Verwachting is dat uitgaven zich verplaatsen naar snel inzetbare media. Digitaal zal waarschijnlijk op niveau blijven (vooral als het effectief is). Het risico is dat de aandacht meer komt te liggen op activatie en conversie, meer dan op merkopbouw.
Nog wat cijfers:
- 74% van de respondenten is het ermee eens (52%) of het er sterk mee eens (22%) dat hun begrotingsbeslissingen voor 2023 worden beïnvloed door dreiging van recessie.
- 28% zegt dat ze zullen proberen de prestaties te verbeteren; 21% richt zich op hoger uitgaven ter ondersteuning van het merk.
- 42% zegt dat ze de uitgaven licht of aanzienlijk zullen verhogen, maar dat media zoals tv, radio, print en outdoor daaronder zullen lijden.
Bron: warc.com