Volgens onderzoek maakt 37% van de bedrijven al gebruik van AI in hun bedrijfsvoering. Het integreren van AI in bedrijfsprocessen heeft plaatsgemaakt voor stroomlijning van de activiteiten: van het automatiseren van terugkerende werkzaamheden en het uitvoeren van grondig marktonderzoek tot het uitvoeren van complexe geautomatiseerde taken. In een artikel van Lucy Manole op Greenbook zet zij de belangrijkste AI-trends in marktonderzoek op een rij.
#1. AI-gestuurd onderzoek voor prijsoptimalisatie
De eenvoudigste manier om de winstgevendheid van een bedrijf te verhogen, is door de prijsstelling van het aanbod te optimaliseren. Marktonderzoek helpt om de perfecte sweet spot te vinden om waarde en winst in evenwicht te brengen. Maar prijsoptimalisatie is ookr een ingewikkeld proces. Er is uitgebreid onderzoek nodig om marktgegevens, klantbehoeften, concurrentiegegevens en seizoensgebonden trends te analyseren om tot een optimale prijs voor het product of de dienst te komen.
AI helpt bij het opzetten van een effectieve prijsstrategie. Het gebruik van AI-gestuurd marktonderzoekg kan het verkoopteam helpen de prijsstelling aan te passen door de data en effectiviteit van verschillende prijsmodellen op verschillende bedrijfsdoelen te bestuderen.
De zelflerende algoritmen van AI kunnen enorme hoeveelheden gegevens evalueren, zoals marktsignalen, klantvoorkeuren en concurrentiekracht. Het kan ook naar verschillende prijsmodellen kijken om de efficiëntste prijsstructuur voor te stellen.
Verder zal het integreren van de resultaten van dit AI-gestuurd onderzoek met CPQ-software verkoopteams helpen om productaanbiedingen te configureren en zonder gedoe voorstellen voor de klanten te genereren. Bedrijven kunnen verschillende CPQ-prijsmethoden gebruiken om in een mum van tijd offertes te genereren.
#2. CX en AI
AI-gestuurd CX-onderzoek maakt gebruik van enquêtes, trackers, tools voor sociale monitoring en andere kwalitatieve analysesoftware om klantgegevens te verzamelen voor elk touchpoint. De AI-engine voert vervolgens een kruisanalyse uit om de onderliggende oorzaken te identificeren die van invloed zijn op klantervaringen. Met behulp van deze AI-tools kunnen bedrijven de touchpoints identificeren met slechte klantervaringen. De tools kunnen onmiddellijk een waarschuwing sturen naar het betreffende team, zodat het probleem op tijd kan worden aangepakt.
Het helpt bedrijven de klantervaring te verbeteren door het in kaart brengen van klantreizen, vragen van directe feedback, ontwikkelen van ervaringen en voorspellen van klantbehoeften.
#3. De opkomst van AI-gestuurde survey-technologie
Het analyseren van antwoorden op open vragen in enquêtes wordt vaak beschouwd als een van de meest tijdrovende taken van marktonderzoek. Hier kunnen AI-gerichte online enquêtes bij helpen. Door gebruik te maken van AI-gestuurde engines kunnen uitgebreide enquêtegegevens worden gelezen en de teksten gecategoriseerd in zinvolle insights.
AI kan allerlei afkortingen, emoji’s en emoties begrijpen en de ruis of ‘onzinnige’ tekst adequaat filteren. Onderzoekers kunnen nieuwe vragen aan enquêtes toevoegen en ze in verschillende logische groepen categoriseren zonder de datakwaliteit tekort te doen.
#4. Inclusiviteit door AI-modellen
Diversiteit en inclusie zijn belangrijke factoren in bedrijfs- en marketingstrategieën.
Inclusief marktonderzoek stelt bedrijven in staat om gebruik te maken van een grotere consumentenpool. Dit zorgt ervoor dat merkcampagnes bij iedereen terechtkomen, ongeacht afkomst en herkomst. Door marktonderzoek inclusiever te maken, wordt de stem van alle potentiële klanten gehoord en bouwen merken exclusieve campagnes die de verschillen tussen diverse groepen begrijpen.
#5. AI toegepast op social media-marktonderzoek
Marktonderzoek op sociale media zorgt voor een beter begrip van de psychologie en het gedrag van de klant. AI helpt daarbij door het verzamelen van data die bedrijven kunnen gebruiken om creatieve campagnes te ontwikkelen, gericht op doelgroepen. AI-gestuurd marktonderzoek helpt om essentiële sociale mediagegevens vast te leggen en betere inzichten over klanten te krijgen.
AI zorgt al voor het monitoren van gebruikersgedrag en betrokkenheid, verfijnen van contenttargeting en het verkrijgen van betere prestatie-inzichten. Dit zijn een paar voorbeelden:
- AI-tools kunnen actuele en historische gegevens analyseren en realtime inzichten bieden.
- AI-technologietools kunnen ook de prestaties van visuele contentstrategie voorspellen. Ze doen dit door de reactie van het publiek op o.a. de afbeelding, het kleurenpalet en de samenstelling te observeren.
- AI-chatbots helpen bij het verbeteren van de klantervaring door direct adequaat te reageren, feedback vast te leggen en een goede klantervaring te bieden.
- AI-gestuurde social listening tools monitoren het gedrag van de klanten, letten op het merkvermeldingen, gebruik van hashtags etc. om zo telkens een momentopname te maken van de gevoelens van de consument over het merk.
Bron: greenbook.org