Afgelopen donderdag vond de uitreiking plaats van de Data & Insights Awards 2023. Zeven prijzen werden er uitgereikt in evenveel categorieën. Unravel veroverde de titel Data & Insights Bureau van het jaar, en Centraal Beheer kreeg de award voor Data & Insights Company van het jaar. Daily Data Bytes sprak met alle winnaars, van een vreemde eend in de bijt tot een speelse noot.
Een beetje vreemde eend in de bijt voelt winnaar Unravel, Data & Insights bureau van het jaar, zich wel. ‘Met het hersenonderzoek dat wij doen, voegen we een nieuw terrein aan het klassieke arsenaal van marktonderzoek toe’, zeiden oprichters Tom van Bommel en Tim Zuidgeest na afloop van de uitreiking afgelopen donderdag in bij Innstyle in Maarssen. Met onder meer wekelijkse webinars en podcasts over het onderwerp lukt het de heren van Unravel neuromarketing op de kaart te zetten. ‘We vinden het leuk om onze kennis te verspreiden, maar we doen dit ook omdat we het belangrijk vinden ‘van onderbuik naar onderbouwing’ te gaan.’
Op de vraag waar Unravel over vijf jaar staat, zegt Zuidgeest: ‘Dan bestaat de term neuromarketing niet meer, omdat het dan breed gedragen is.’ Voor hun bedrijf zien ze een internationale toekomst. ‘Nederland loopt aardig voorop, dus we zien enorme kansen in andere landen.’ Andere landen schuwen hersenonderzoek meer dan Nederland. ‘In Frankrijk is het bijvoorbeeld bij wet verboden. Je mag geen medische dingen inzetten voor zaken die niet medisch zijn. Dus Frankrijk valt even af, maar er zijn genoeg andere landen waar we naartoe kunnen.’
Persoonlijk contact
Ook de Insights Professional van het jaar aan bedrijfszijde, Roelof Smallenburg, dankt zijn prijs aan het werk dat hij verrichtte op redelijk onontgonnen gebied. Bij zijn start vier jaar geleden als Insights Manager bij reisorganisatie TUI, was er nog nauwelijks marktonderzoek. Het delen van data binnen de organisatie, ziet Smallenburg als een van de belangrijkste en ook leukste kanten van zijn vak. ‘Om goed onderzoek aan te dragen en aan te scherpen, moet je heel goed weten wat er in je organisatie speelt.’
Een opmerkelijk inzicht vindt hij dat mensen nog steeds veel zekerheid zoeken, ook al is covid nu over. ‘Ze zoeken het in garanties en zekerheid dat de reis doorgaat. Tijdens covid zagen we al dat bakstenen reisbureaus weer belangrijker werden. We hebben veel digitale services, maar de grootste uitdaging zit toch in de vertaling naar persoonlijk contact.’
‘Oeuvreprijs’
Een Award die voor de tweede keer is uitgereikt, is die van Company van het jaar. Die ging naar Centraal Beheer. Yory Wollerich, Manager Customer Centric Interactions, ziet in de award ‘een oeuvreprijs voor de 25 jaar dat Centraal Beheer bezig is met data en analytics’. ‘Veel bedrijven zijn nog maar vijf jaar bezig met het verzamelen van klantdata, maar als eerste verzekeraar die verzekeringen rechtstreeks aan klanten verkoopt, doen wij dat al veel langer. Ik schep liever niet op over hoeveel data we hebben en hoeveel modellen wij draaien, maar over hoeveel verandering wij voor klanten teweeg kunnen brengen.’
Mijn robot
Ook gedreven om het verschil te maken, bleek Jenny van Doorn, Data Scientist van 2023. De hoogleraar Dienstenmarketing aan de Rijksuniversiteit Groningen doet onderzoek naar het inzetten van zogenaamde ‘sociale’ robots in de dienstverlening. ‘Normale mensen hebben een foto van hun kinderen, ik heb foto’s van mijn robot’, zei ze na afloop van de uitreiking. ‘Ik ben begonnen met de inzet van robots in de hospitality, in cafés en restaurants. Maar ik heb gemerkt dat vooral de ouderenzorg open staat om met robots te werken, omdat de druk voor het personeel heel hoog is.’ Van Doorn kijkt naar de driehoek technologie, patiënt en zorgverlener. ‘In de ouderenzorg zie je dat robots zorgpersoneel kunnen ontlasten en het leven van ouderen aangenamer kunnen maken. Zo’n robot kan muziek spelen, voorlezen en filmpjes laten zien. Dat zijn nou juist de dingen waar zorgpersoneel geen tijd voor heeft en waar mensen wel behoefte aan hebben.’
Storytelling
Ook Noami Smulders, data scientist bij Online Dialogue, viel in de prijzen. Zij kreeg de Award voor Data Professional van 2023. De jury prees de manier waarop ze haar stakeholders mee weet te nemen, onder andere met haar storytelling skills. ‘Als je mensen alleen maar getallen laat zien, kan dat intimiderend zijn. Ik vind het leuk om uit te zoeken wie er tegenover me zit en welke metaforen ik kan gebruiken om data toepasbaar te maken voor de belevingswereld van die ander. Het is een beetje neurowetenschappen om data uit te leggen.’
Never a dull moment
Roem ook voor Daniella Roymans, die zich een jaar lang Insights Professional aan bureauzijde mag noemen. Roem voor het feit de managing partner van MARE zowel de tent draait als het vak van insights professional met passie bedrijft. ‘Never a dull moment’, zei een beduusde en blije Roymans na afloop over de combinatie van taken. De jury was vol lof, ook over hoe Roymans inzichten en trends weet te combineren. Roymans: ‘De opzet van een trendbureau binnen het onderzoeksbureau jaren geleden was baanbrekend. Die consument weet niet alles en je hebt ook perspectief nodig vanuit wat er gebeurt in de wereld. Wat zijn bewegingen waar je als merk iets mee kunt.’ Ze doet niet aan voorspellen. ‘Maar we geven wel input om ontwikkelingen iets meer toekomstbestendig te maken en niet alleen maar de stem van de consument heilig te laten zijn.’
Kaartjes
Goed voor een speelse noot was Cathelijn te Koppele van Validators, winnaar van de Young Talent Award van 2023. Tijdens haar presentatie liet ze de jury kiezen uit kaartjes om meer over haar te weten te komen. ‘Ik vond het leuk om mezelf op een andere manier te presenteren. Om het een beetje speels te houden en interactie te hebben.’ Geslaagd dus.
Alle juryrapporten staan op www.moawards.nl.