Miles Research laat AI input combineren

Door Geplaatst door de redactie | 01-10-2024

Miles Research is volop bezig met AI-oplossingen en ze publiceren er ook over in blogs. Onlangs verscheen blog nummer 7, en ook die gaat over ‘integrated AI’, oftewel AI-in toepassingen van onderzoek. Deze keer is het onderwerp de combinatie van verschillende vormen van input met behulp van AI in het PowerBI-dashboard.

In veel van de onderzoeken van Miles hebben respondenten de gelegenheid om op verschillende manieren een vraag te beantwoorden. Miles biedt o.a. die mogelijkheid in hun WhatsApp- onderzoeken, maar ook in vragenlijsten, waarin steeds vaker gebruik wordt gemaakt van spraakberichten en video’s, in plaats van standaard vraag/antwoord-opties en getypte open antwoorden. De AI-tooling van Miles kan elke afzonderlijke opname transcriberen naar tekst en vervolgens van alle tekst ook nog een samenvatting maken. Zo ontstaat een complete overzicht van alle soorten open antwoorden in het onderzoek. Ook antwoorden in andere talen worden moeiteloos vertaald naar het Nederlands (of bij internationaal onderzoek: in het Engels).

Als je antwoord wilt op een specifieke vraag kun je er ook voor kiezen een prompt in te voeren. Bijvoorbeeld: ‘geef aan hoe vaak er wordt gezegd dat de wachtrijen lang zijn’. Een prompt kan ook zijn: ‘laat me alle input zien die gaat over lange wachtrijen’. AI filtert er alle foto’s, video’s, spraakberichten en getypte tekst uit, zodat die afzonderlijk kunnen worden bekeken. Vooral bij video’s is dit interessant, omdat je het fragment waarin de vraag wordt beantwoord terug kan kijken. AI geeft namelijk aan in  welke minuut de video zit. Vaak maakt video meer indruk dan gesproken tekst. Je ziet iemands lichaamstaal en mimiek, en je hoort de intonatie. Als je over de lange wachtrijen een samenvatting wilt, dan kun je dat ook aan AI vragen. Het combineren van verschillende input wordt met AI zo een stuk gemakkelijker. En leuker!

Terugkijken naar de andere blogs kan hier.

Webinar

Op 8 oktober verzorgt Miles Research, van 12.30 tot 13.00 uur, samen met BNN VARA een webinar over een onderzoek dat voor de omroepvereniging is gedaan met WhatsApp. Het ging over het populaire programma ‘Dertigers’.

Speciaal voor dit onderzoek is de focus gelegd op jongeren en mensen met een bi-culturele achtergrond. Respondenten die notoir lastig te werven zijn.

Het onderzoek maakt deel uit van een cyclus van WhatsApp-onderzoeken, gecoördineerd door KRO NCRV en Miles Research, die voor verschillende omroepen de tevredenheid over diverse media-uitingen in kaart brengt, van online tot TV, radio of podcast.

Aanmelden voor het webinar kan hier.

Miles Research is Kennispartner van Daily Data Bytes

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?