In 2020 is Brilliant New Products: Consumer Match or Mismatch? gekozen als Topic of the Year. Het mislukken van een nieuw product kost bedrijven over het algemeen veel geld. Inzichten in de redenen waarom nieuwe producten of diensten succesvol worden dan wel floppen zijn dan ook uitermate belangrijk. In het MOA Topic of the Year-boek geven de publicaties van de drie genomineerden voor de MOAward ‘Insights Scientist of the Year 2020’ – Stefan Stremersch (winnaar), Lenka van Riemsdijk en Jan Andre Millemann – recente wetenschappelijke inzichten weer.
Lenka van Riemsdijk beschrijft in haar artikel hoe marketeers de consumentenacceptatie van diervriendelijke nieuwe producten kunnen bevorderen. Ze gaat in op de trade-off tussen het persoonlijke belang (namelijk een lagere prijs) en het sociale belang (duurzaamheid) bij de keuze tussen diervriendelijk (vrije uitloop) en niet-diervriendelijk vlees. Door middel van een drietal experimenten komt ze tot de conclusie dat een gecombineerde marketingstrategie, waarbij zowel de persoonlijke als de maatschappelijke belangen benadrukt worden, zelfs consumenten die zich normaal gesproken niet druk maken om duurzaamheid over de streep kunnen trekken om duurzamere producten te gaan kopen.
‘Vrolijk worden van scharrelkip’
Abstract
Title: Making Animal Welfare Matter
Introducing sustainable products presents companies with a challenge because they tend to be more expensive than regular products. Since the higher price typically isn’t fully compensated by higher quality, consumers have to trade off self-interest (lower price) for societal interest (sustainability). This trade-off presents consumers with a social dilemma, which calls for specific marketing strategies that reinforce sustainability with personally relevant benefits. Using the example of free-range meat, we show how marketers can emphasize personally relevant benefits, for example through messages evoking positive feelings. When supported with guarantees of animal welfare claims (such as certified labels), these strategies increase consumer acceptance of animal-friendly products, even for consumers who don’t care about animal welfare.
Lees het hele artikel, hoofdstuk 3 van MOA of the year 2020: Brilliant New Products: Consumer Match or Mismatch? en het interview met Lenka van Riemsdijk voorafgaand aan de MOAwards.
Lenka van Riemsdijk
Lenka van Riemsdijk is marketing lecturer at the HU University of Applied Sciences Utrecht. In 2019, she obtained her PhD from Wageningen University, studying how marketing strategies can increase consumer acceptance of animal-friendly products. In her current research, she looks at how existing brands can effectively market their sustainable products to different consumer segments. She is also actively involved in international collaborations and reseach projects, such as a large-scale European research project COBEREN, which analysed consumer behaviour in 30 European countries, and the current set-up of a European Consumer Behaviour Excellence Centre.