Lois van der Molen (24) is genomineerd voor de MOAward Young Talent 2020. Sinds haar afstuderen bijna twee jaar geleden werkt ze bij SKIM, in het team Telecom, Services en Technologie.
‘Impact maken op het gebied van gezondheid en duurzaamheid is iets wat ik persoonlijk heel interessant vind. Dus ik probeer ook wel na te denken hoe dat binnen marktonderzoek past. Dat is nog best wel lastig, want uiteindelijk is het doel van veel opdrachtgevers toch om meer klanten of geld binnen te halen. Het vraagt een andere instelling van ons als bureau maar ook van de opdrachtgever. Namelijk dat die niet altijd voor het maximaal haalbare bedrijfsresultaat wil gaan.
Voor ik bij SKIM kwam werken – het is mijn eerste baan – heb ik overwogen een PhD over gedragsverandering te doen. Als marktonderzoeker denk ik niet dat je in je eentje gedrag kunt veranderen. Wij kunnen hooguit onderzoeken of er interesse is voor een gezond of duurzaam product. Maar tussen die interesse en daadwerkelijk iets kopen, zitten nog veel factoren en die kunnen wij nooit allemaal beïnvloeden. Wij hebben slechts een paar puzzelstukjes in handen.
‘Je kunt niet in je eentje gedrag veranderen’
In hoeverre mensen openstaan voor ethiek en morele keuzes verschilt enorm per persoon. Dat heeft niet per se met iemands functie te maken, maar met of iemand zelf geïnteresseerd is in dit soort kwesties. Ik denk dat het goed zou zijn als opdrachtgevers en bureaus samenwerken om die cultuur iets te veranderen. Als iedereen zich actief uitspreekt dat over bepaalde onderwerpen mag, kan en moet worden gesproken, gaat het een stuk makkelijker.
Het lijkt mij bijvoorbeeld heel mooi als wij in elk project dat we doen in de rapportage een hoofdstuk hebben dat zegt wat resultaten en aanbevelingen betekenen als je kijkt naar de ethische aspecten. Dat hoeft echt niet alleen over duurzaamheid te gaan. Het kan bij een voorstel tot prijsverhoging ook een opmerking zijn: ‘goh, denk er dan wel bij na dat sommige mensen het product dan niet meer kunnen betalen’. De MOA is denk ik ook wel een platform om dat gesprek te faciliteren. Want het zit een beetje tussen bureau- en opdrachtgeverskant in.
Ik heb gekozen voor de bureaukant onder meer om de verscheidenheid aan onderwerpen. Nu doe ik bijvoorbeeld veel onderzoek naar telecom. Misschien niet een onderwerp waar veel ethische kwesties spelen, maar een super interessante markt die moet blijven veranderen om waarde toe te voegen. Ook heb ik intern projecten opgezet om efficiënter te werken. Binnen mijn team hebben we gekeken welke stappen we zetten en waar het langer duurt dan zou moeten. Daar zijn vijf projecten uit voortgekomen, van meer gestandaardiseerde templates tot voorstellen tot meer tools voor data-analyse.’
Wil je weten wie de andere genomineerden voor Young Talent van het jaar zijn?
Ga naar MOAwards.nl
De MOAwards-jury over Lois
‘Lois wil veel impact maken. Ze streeft ernaar om meer als partner met haar klanten samen te werken en zou hen graag op het gebied van duurzaamheid en andere moreel ethische kwesties uitdagen. Ze is zich dan ook zeer bewust van de invloed die ze als marktonderzoeker heeft en zoekt naar manieren om deze op een positieve manier in te zetten.’