Maron van der Krieken (29) is genomineerd voor de MOAward Young Talent 2020. Sinds drie jaar werkt ze bij Kantar als account- en teammanager.
‘Ik ben allereerst marktonderzoeker. Daarnaast ben ik ook cliënt manager voor twee grote klanten, Albert Heijn en Starbucks. En ik ben verantwoordelijk voor een branding team binnen Kantar. Laatst heb ik een internationale training gegeven voor zestig collega’s over hoe je klanten effectief op afstand kunt managen. Vanuit de bureaus is het best spannend hoe klanten met de huidige situatie omgaan en hoe je in goed contact met ze blijft. Voordeel van het online contact is dat de drempel om dit soort sessies te organiseren stukken lager ligt. Je logt in en doet een online sessie van twee uur. Ik vond het fantastisch om te doen. Vooraf ben ik natuurlijk wel even zenuwachtig, want je wordt neergezet als een soort expert, terwijl ik dan denk ‘ik ben ook maar een n=1’.
Om die reden had ik ook een van mijn eigen klanten uitgenodigd om tijdens de bijeenkomst te interviewen. Het is leuk en aardig wat ik zelf vind, maar het gaat er natuurlijk om wat die klant vindt. Hij gaf goede tips over wat hij in deze digitale tijd nou juist wel en niet waardeert van een bureau. Nooit koud bellen bijvoorbeeld. Ik denk niet dat wij dat bij Kantar veel doen, maar het gebeurt wel. Het eerste wat iemand denkt is ‘hoe kom jij aan mijn nummer’. Dan sta je dus met drie nul achter. Ook een leuke tip: eindig een mail met een kleine foto van jezelf. Een gezicht is lastiger te negeren dan een e-mailbericht.
‘Je hoopt te horen wat de consument echt wil’
Onze rol als marktonderzoeker is de stem van de consument binnen een organisatie te laten horen. Het verbaast mij hoe weinig er soms met de consument wordt gepraat. Ik merk dat klanten vaak een beetje een tunnelvisie kunnen krijgen. Wanneer je dag in dag uit met iets bezig bent, is het risico groot dat je de eindgebruiker uit het oog verliest. Als bureau zijn wij die stem binnen het bedrijf. Daarom moeten we ook volledig onafhankelijk zijn en ons niet laten beïnvloeden door wat een klant uit het onderzoek wil halen. Soms wil een klant een vraag stellen waarvan je het antwoord al weet. Dat is intern natuurlijk het makkelijkst te verkopen. Maar je wilt niet een bevestiging van wat je al weet. Je hoopt natuurlijk iets nieuws te horen, maar vooral ook echt wat de consument wil.”
Wil je weten wie de andere genomineerden voor Young Talent van het jaar zijn?
Ga naar MOAwards.nl
De MOAward-jury over Maron
‘Maron is zowel inhoudelijk sterk als op het leidinggevende aspect. Als account- en teammanager beschikt ze over een brede kennis van methoden en technieken. Ze is een echte out-of-the-box denker, creatief en strategisch sterk. Maron gelooft in het afbreken van silo’s en het actief opzoeken van samenwerking’.