Actueel | 12 augustus 2025
12 augustus 2025

Hoe AI opdrachtgevers én bureaus aan meer waarde helpt

AI geeft de sector de mogelijkheid om de samenwerking tussen bureaus en opdrachtgevers van een nieuwe impuls te voorzien. Daarbij gaan opdrachtgevers niet langer betalen voor wat bureaus doen, maar voor wat ze weten. Dat betoogt Richard Owen, hoofd innovatie van de Firefish Group. ‘Je hebt aan beide kanten moed en verbeeldingskracht nodig om een…

Actueel | 12 augustus 2025
12 augustus 2025

AI Act en emotie- en sentimentanalyse – let op de risico’s

Begin augustus trad Europese AI Act in werking. Klantcontactcentra moeten ermee rekening houden. Op de website Klantcontact.nl wordt uiteengezet wat de Act betekent voor emotiedetectie en sentimentanalyse. ‘Wat vandaag een handige innovatie lijkt, kan morgen in strijd zijn met de wet.’ ▼ De website van Klantcontact stelt dat emotiedetectie en sentimentanalyse vaak door elkaar worden…

Actueel | 12 augustus 2025
12 augustus 2025

Kunstmatige intelligentie kan niet zonder menselijk inzicht

IIEX Europe, het jaarlijkse congres voor insights-professionals, bracht 1,5 maand geleden honderden vakgenoten uit alle hoeken van de wereld samen in de Beurs van Berlage. Dennis Hoogervorst, teamlead B2B Research & Insights bij DPG MediaResearch was erbij, en zag een rode draad: de onderzoeker is een strategisch orchestrator en aanjager van verandering. ▼ De afgevaardigden…

Actueel | 29 juli 2025
29 juli 2025

Omvangrijke dataset nieuwsbedrijven voor Nederlands AI-taalmodel GPT-NL

TNO en de leden van NDP Nieuwsmedia slaan de handen ineen voor de verdere ontwikkeling van GPT-NL, het eerste grootschalige Nederlandse AI-taalmodel dat volledig wordt getraind op rechtmatig verkregen data. ▼ De leden van NDP Nieuwsmedia stellen een omvangrijk deel van het archief van nieuwsartikelen van meer dan 30 landelijke en regionale nieuwstitels beschikbaar om…

Actueel | 29 juli 2025
29 juli 2025

Emoties herkennen met AI ‘dubieus en risicovol’

Steeds vaker gebruiken organisaties AI om emoties bij mensen te herkennen. Emotieherkenning gaat echter uit van omstreden aannames over emoties en de meetbaarheid daarvan. Als het toch wordt ingezet, brengt dit risico’s en ethische vragen met zich mee. Dat concludeert de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) in de nieuwe Rapportage AI & Algoritmes Nederland. ▼ Je stem…

Actueel | 29 juli 2025
29 juli 2025

AP zoekt organisaties die algoritmes verantwoord inzetten

Gebruikt jouw organisatie algoritmes om persoonsgegevens van klanten, medewerkers of relaties te verwerken? Weet je om wat voor algoritmes het gaat en wat de regels daarvoor zijn? Jouw kennis en ervaring kan andere organisaties helpen. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) komt dan ook graag met je in contact. ▼ Uit een enquête van de AP onder 1600…

Actueel | 15 juli 2025
15 juli 2025

Marketingfunctie steeds meer beïnvloed door AI

De opkomst van AI verandert het marketingvak ingrijpend. Marketing zélf — de essentie van waardecreatie en klantverbinding — verandert niet, maar de manier waarop marketingafdelingen functioneren, krijgt een fundamentele herijking. Dat stelt het Data Driven Marketing Onderzoek (DDMO) 2025 van branchevereniging DDMA.  ▼ AI is bezig aan een snelle opmars: 62% van de organisaties in…

Onderzoek | 19 juni 2025
19 juni 2025

Ipsos AI-monitor 2025 – we vertrouwen AI meer dan mensen

In het vierde jaarlijkse onderzoek naar de houding ten opzichte van AI zet Ipsos de schijnwerpers op hoe bedrijven en merken AI in de toekomst kunnen gebruiken – en hoe AI het vertrouwen van het publiek kan beïnvloeden. Het onderzoek – gehouden in 30 landen wereldwijd – kijkt ook naar wat we verwachten van AI:…

Actueel | 19 juni 2025
19 juni 2025

AI kan nog wel wat leren van het menselijk brein

Waarom weet je intuïtief dat je over een pad kunt lopen, maar in een meer kan zwemmen? Onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam leggen voor het eerst de unieke hersenpatronen bloot waarmee mensen razendsnel inschatten hoe ze zich in een omgeving kunnen bewegen. De studie werpt niet alleen nieuw licht op hoe het menselijke brein…

Onderzoek | 12 juni 2025
12 juni 2025

AI-gestuurde personalisatie werkt, maar consumenten zijn op hun hoede

Volgens wereldwijd onderzoek gebruikt meer dan de helft van de merken AI om ervaringen op maat te maken (met meer consumentenbestedingen tot gevolg). Maar uit het 6de jaarlijkse State of Customer Engagement Report van customer engagementplatform Twilio blijkt ook dat 61% van de consumenten niet gelooft dat merken data gebruiken in het belang van de…

Onderzoek | 20 mei 2025
20 mei 2025

98% van contactcenters maakt gebruik van AI – maar 61% ziet wel problemen

Software-ontwikkelaar Calabrio publiceerde afgelopen week de jaarlijkse editie van het State of the Contact Center Report. Daaruit blijkt dat bijna alle contactcenters inmiddels gebruikmaken van AI. 61% krijgt hierdoor wel te maken met moeilijkere gesprekken. Het juiste evenwicht tussen efficiëntie en empathie is nog niet gevonden. ▼ Volgens de data van Calabrio houden de toekomstige…

Onderzoek | 20 mei 2025
20 mei 2025

AI krijgt vaste plek in organisatiestructuur

Van de Europese bedrijven heeft 62% een AI-team of dedicated AI-lead. Nederland (64%) geeft hierin het goede voorbeeld en loopt zelfs flink voor op andere landen zoals Duitsland (38%), Zweden (43%) en Polen (50%). Dit blijkt uit onderzoek van Fellowmind onder meer dan 500 organisaties uit zes Europese landen, waaronder 90 in Nederland. ▼ Eén…

Ook de laatste bytes ontvangen?