Actueel | 04 september 2025
04 september 2025

Kleine AI-bedrijven winnen terrein

In de huidige AI-race draait het niet alleen om de grootste spelers. Steeds vaker zijn het juist de kleinere bedrijven die vooruitgang boeken. Hun kracht zit in snelheid en focus: waar grote techbedrijven zich richten op infrastructuur en schaal, leveren kleine spelers direct toepasbare oplossingen die inspelen op actuele behoeften. ▼ Een goed voorbeeld is Lalaland uit Amsterdam,…

Actueel | 04 september 2025
04 september 2025

AI in de zorg: proeftuin én spiegel voor de datawereld

De zorgsector is bij uitstek de plek waar de impact van AI zichtbaar wordt. Het is een omgeving waar elke fout directe gevolgen heeft en waar bias, privacy en veiligheid cruciaal zijn. Juist daardoor fungeert de zorg als proeftuin: wat hier werkt, kruipt snel door naar andere sectoren. ▼ In ziekenhuizen zien we hoe AI…

Onderzoek | 26 augustus 2025
26 augustus 2025

Bijna zes miljoen Nederlanders gebruiken AI

Het gebruik van AI-tools onder werkende Nederlanders is in een jaar tijd explosief gegroeid. Uit het derde landelijke onderzoek van Newcom blijkt dat inmiddels bijna zes miljoen Nederlanders (18–65 jaar) AI inzetten in hun dagelijks leven. Ook op de werkvloer groeit AI stevig door. ▼ Inmiddels zetten 3,6 miljoen werkenden AI-tools in tijdens hun werk…

Actueel | 26 augustus 2025
26 augustus 2025

Tools! Hoe technologie kwalitatief onderzoek transformeert

Greenbook zette onlangs op haar site een overzicht van AI-tools voor kwalitatief onderzoek; voor alles in te zetten: van AI-interviews tot UX-tests. Bekijk ze hier allemaal. ▼ Iedere marketeer – en elke marktonderzoeker – kent het probleem. Wat zijn de verkoopcijfers, waarom verschuiven marktaandelen, hoe zijn de campagneprestaties? Met enig speurwerk kom je wel achter…

Actueel | 12 augustus 2025
12 augustus 2025

Hoe AI opdrachtgevers én bureaus aan meer waarde helpt

AI geeft de sector de mogelijkheid om de samenwerking tussen bureaus en opdrachtgevers van een nieuwe impuls te voorzien. Daarbij gaan opdrachtgevers niet langer betalen voor wat bureaus doen, maar voor wat ze weten. Dat betoogt Richard Owen, hoofd innovatie van de Firefish Group. ‘Je hebt aan beide kanten moed en verbeeldingskracht nodig om een…

Actueel | 12 augustus 2025
12 augustus 2025

AI Act en emotie- en sentimentanalyse – let op de risico’s

Begin augustus trad Europese AI Act in werking. Klantcontactcentra moeten ermee rekening houden. Op de website Klantcontact.nl wordt uiteengezet wat de Act betekent voor emotiedetectie en sentimentanalyse. ‘Wat vandaag een handige innovatie lijkt, kan morgen in strijd zijn met de wet.’ ▼ De website van Klantcontact stelt dat emotiedetectie en sentimentanalyse vaak door elkaar worden…

Actueel | 12 augustus 2025
12 augustus 2025

Kunstmatige intelligentie kan niet zonder menselijk inzicht

IIEX Europe, het jaarlijkse congres voor insights-professionals, bracht 1,5 maand geleden honderden vakgenoten uit alle hoeken van de wereld samen in de Beurs van Berlage. Dennis Hoogervorst, teamlead B2B Research & Insights bij DPG MediaResearch was erbij, en zag een rode draad: de onderzoeker is een strategisch orchestrator en aanjager van verandering. ▼ De afgevaardigden…

Actueel | 29 juli 2025
29 juli 2025

Omvangrijke dataset nieuwsbedrijven voor Nederlands AI-taalmodel GPT-NL

TNO en de leden van NDP Nieuwsmedia slaan de handen ineen voor de verdere ontwikkeling van GPT-NL, het eerste grootschalige Nederlandse AI-taalmodel dat volledig wordt getraind op rechtmatig verkregen data. ▼ De leden van NDP Nieuwsmedia stellen een omvangrijk deel van het archief van nieuwsartikelen van meer dan 30 landelijke en regionale nieuwstitels beschikbaar om…

Actueel | 29 juli 2025
29 juli 2025

Emoties herkennen met AI ‘dubieus en risicovol’

Steeds vaker gebruiken organisaties AI om emoties bij mensen te herkennen. Emotieherkenning gaat echter uit van omstreden aannames over emoties en de meetbaarheid daarvan. Als het toch wordt ingezet, brengt dit risico’s en ethische vragen met zich mee. Dat concludeert de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) in de nieuwe Rapportage AI & Algoritmes Nederland. ▼ Je stem…

Actueel | 29 juli 2025
29 juli 2025

AP zoekt organisaties die algoritmes verantwoord inzetten

Gebruikt jouw organisatie algoritmes om persoonsgegevens van klanten, medewerkers of relaties te verwerken? Weet je om wat voor algoritmes het gaat en wat de regels daarvoor zijn? Jouw kennis en ervaring kan andere organisaties helpen. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) komt dan ook graag met je in contact. ▼ Uit een enquête van de AP onder 1600…

Actueel | 15 juli 2025
15 juli 2025

Marketingfunctie steeds meer beïnvloed door AI

De opkomst van AI verandert het marketingvak ingrijpend. Marketing zélf — de essentie van waardecreatie en klantverbinding — verandert niet, maar de manier waarop marketingafdelingen functioneren, krijgt een fundamentele herijking. Dat stelt het Data Driven Marketing Onderzoek (DDMO) 2025 van branchevereniging DDMA.  ▼ AI is bezig aan een snelle opmars: 62% van de organisaties in…

Onderzoek | 19 juni 2025
19 juni 2025

Ipsos AI-monitor 2025 – we vertrouwen AI meer dan mensen

In het vierde jaarlijkse onderzoek naar de houding ten opzichte van AI zet Ipsos de schijnwerpers op hoe bedrijven en merken AI in de toekomst kunnen gebruiken – en hoe AI het vertrouwen van het publiek kan beïnvloeden. Het onderzoek – gehouden in 30 landen wereldwijd – kijkt ook naar wat we verwachten van AI:…

Ook de laatste bytes ontvangen?