Actueel | 16 januari 2025
16 januari 2025

In 2030 doet AI twee derde van de menselijke arbeid

Door AI en robotisering zal in 2030 nog slechts een derde van alle werkzaamheden door menselijke arbeid worden uitgevoerd. Dat is een van de conclusies uit het Future of Jobs Report 2025, uitgevoerd door het World Economic Forum. UvA-hoogleraar Henk Volberda (Amsterdam Business School) is verantwoordelijk voor de Nederlandse dataverzameling voor het wereldwijde onderzoek. ▼…

Onderzoek | 09 januari 2025
09 januari 2025

AI werkt wel, maar leidt ook tot burn-out

AI biedt op vele terreinen voordeel, van productinnovatie tot verbeteren van de klanttevredenheid, maar het zorgt ook voor burn-out bij medewerkers omdat er nog een taak wordt toegevoegd aan wat er dagelijkse te doen is. Dat blijkt uit onderzoek van EY in Amerika. ▼ Met AI kunnen bedrijven hun productiviteit verhogen omdat het alledaagse en…

Actueel | 09 januari 2025
09 januari 2025

Een duik in de wiskunde voor meer nauwkeurige AI

Deep learning-netwerken liggen aan de basis van veel hedendaagse AI-toepassingen, zoals beeldherkenning. Die netwerken kunnen nog flink de mist in gaan als ze een object, zoals een dier, moeten benoemen. Volgens UvA-onderzoeker Pascal Mettes (foto) kunnen wiskundige principes uit de hyperbolische geometrie helpen om de netwerken beter te laten presteren. ▼ Dat computers zo goed…

Actueel | 17 december 2024
17 december 2024

Wat brengt 2025? AI als fundament, datatransparantie, open source en governance

Wat kunnen bedrijven in 2025 verwachten op het gebied van technologie en innovatie? Volgens softwarebedrijf SAP staat het komende jaar in het teken van de doorbraak van AI, cloud-first-strategieën en datatransparantie. 10 trends gaan het gezicht van de komende 12 maanden bepalen. ▼ 1. AI als fundament voor supplychain en bedrijfsprocessen In 2025 zetten bedrijven…

Actueel | 17 december 2024
17 december 2024

AI in 2025 – agents, commodities en de opkomst van de AI-generatie

De verwachtingen en plannen die zakelijke beslissers hebben op het gebied van AI zijn belangrijke graadmeters voor de ontwikkeling van AI. Driekwart van de beslissers is overtuigd van de toegevoegde waarde van AI als het gaat om meer efficiency, lagere kosten en hogere klanttevredenheid binnen organisaties. 92% verwacht de komende vijf jaar meer AI te…

Onderzoek | 10 december 2024
10 december 2024

Nederlandse bedrijven halen €4,20 rendement uit elke euro AI-investering

Voor elke euro die Nederlandse bedrijven investeren in AI, krijgen zij gemiddeld €4,20 aan rendement terug. Dat blijkt uit de het IDC-rapport 2024 Business Opportunity of AI, in opdracht van Microsoft. Tegelijkertijd benadrukt het rapport dat succes tijd kost, tot wel gemiddeld acht maanden, en bedrijven zien doorgaans pas na 14 maanden financieel resultaat. ▼ AI…

Actueel | 10 december 2024
10 december 2024

KLM en Google werken samen in data en Gen AI

Google Cloud en Air France-KLM gaan een strategische samenwerking aan op het gebied van data, analyse en Gen AI om de datagedreven strategie van France-KLM te versnellen, innovatie te stimuleren en de reiservaring en tevredenheid van passagiers te verbeteren.   ▼ Met drie luchtvaartmaatschappijen, 551 operationele vliegtuigen en 93 miljoen vervoerde passagiers in 2023, genereert…

Actueel | 05 december 2024
05 december 2024

CMO moet data omzetten in effectieve strategie

CMO’s moeten kloven overbruggen, impact op de onderneming vergroten en het marketingrendement opstuwen. Dat is volgens consultancy en onderzoeksbureau Gartner de missie voor 2025. Data, goed gebruik van AI en een beter gevoel voor de klant, moeten daarbij helpen. ▼ Gartner vat de taken van de CMO in het komende jaar samen in drie speerpunten:…

Actueel | 28 november 2024
28 november 2024

Twee jaar op weg met AI, en nu?

In november 2022 ging ChatGPT van start, hét voorbeeld van AI. Het werd meteen een hype en die duurt tot op de dag van vandaag voort, met telkens aanpassingen in het programma en met nog meer mogelijkheden. En daaromheen een hausse aan AI-tools en vele, vele artikelen over de kansen en bedreigingen. De vraag is…

Actueel | 26 november 2024
26 november 2024

AI kritisch bekijken? Dan ook het onderzoeksvak!

Andrew Reid, CEO en oprichter van Rival Technologies, durft (op Greenbook.org) de stelling aan dat AI marktonderzoek overneemt. Want veel bedrijven beginnen het effect van AI op datakwaliteit, betrokkenheid van respondenten, beveiliging, privacy en andere vakgerelateerde zaken te zien. Maar voordat AI echt een succes wordt, moet er iets veranderen aan het vak, vindt hij….

Actueel | 14 november 2024
14 november 2024

Nieuwe marketingopleiding ‘Marketing Impact met Data en AI’

University of Groningen Business School, NIMA, DDMA en Data & Insights Network slaan de handen ineen voor een nieuwe opleiding: ‘Marketing Impact met Data en AI’. De opleiding komt tegemoet aan de groeiende behoefte aan professionals die data en AI strategisch kunnen inzetten voor marketingdoeleinden. ▼ ‘Marketing Impact met Data en AI’ biedt een compleet…

Actueel | 12 november 2024
12 november 2024

Eindadvies toezicht op AI

De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur en de Autoriteit Persoonsgegevens hebben op 7 november  het eindadvies ‘Toezicht op AI’ gepresenteerd. In dit advies wordt beschreven hoe met een geïntegreerde aanpak effectief toezicht gehouden kan worden op het gebruik van AI. ▼ Samenwerking, coördinatie en het optimaal benutten van expertise op gebied van grondrechten en veiligheid. Die elementen vormen de…

Ook de laatste bytes ontvangen?