Actueel | 26 januari 2023
26 januari 2023

Marktonderzoek staat voor de grootste verandering ooit

Daily Data Bytes verwelkomt DataIM als nieuwe Kennispartner. De eerste bijdrage van DataIM komt van algemeen directeur Gijs van Blokland. Hij stelt dat marktonderzoek voor de grootste verandering staat die het ooit heeft gezien. In het verleden waren de methoden van marktonderzoek nog duur en tijdrovend, waardoor het vermogen van kleinere bedrijven en organisaties om...
Actueel | 24 januari 2023
24 januari 2023

Technologie als boost voor creativiteit, communities en dataprivacy

In een tijd van continue verandering zal nieuwe technologie, zoals AI en web3 een stimulerend effect hebben op creativiteit, aandacht voor communities en dataprivacy. Dit is de belangrijkste voorspelling uit het recente Accenture Life Trends 2023-rapport. Het Accenture Life Trends-rapport is ook dit jaar gebaseerd op de input van een wereldwijd netwerk van klanten, designers, techneuten,...
Actueel | 24 januari 2023
24 januari 2023

Welke AI-trends zijn van invloed op marktonderzoek?

Volgens onderzoek maakt 37% van de bedrijven al gebruik van AI in hun bedrijfsvoering. Het integreren van AI in bedrijfsprocessen heeft plaatsgemaakt voor stroomlijning van de activiteiten: van het automatiseren van terugkerende werkzaamheden en het uitvoeren van grondig marktonderzoek tot het uitvoeren van complexe geautomatiseerde taken. In een artikel van Lucy Manole op Greenbook zet...
Actueel | 19 januari 2023
19 januari 2023

Algoritmetoezicht AP van start

Afgelopen maandag gaven minister Franc Weerwind (Rechtsbescherming), staatssecretaris Alexandra van Huffelen (Digitalisering) en Aleid Wolfsen (voorzitter AP) het startsein voor de nieuwe activiteiten van de AP die een impuls moeten geven aan het toezicht op algoritmes. Binnen de AP komt een nieuw organisatieonderdeel voor de nieuwe taken: de directie Coördinatie Algoritmes. De AP ontvangt voor het...
Actueel | 17 januari 2023
17 januari 2023

AI-programma ROBUST krijgt NWO-impuls van 25 miljoen euro

ROBUST is een initiatief van het Innovation Center for Artificial Intelligence (ICAI) dat wordt getrokken door de UvA in samenwerking met 51 partners uit bedrijfsleven, overheid, en de kennissector. Het programma krijgt een extra investering van 25 miljoen euro om het Nederlandse AI-ecosysteem verder te versterken. ROBUST richt zich in het bijzonder op het ontwikkelen...
Actueel | 06 december 2022
06 december 2022

Publicatie ‘Ethiek en AI – Zeven methoden in theorie en praktijk’

Op 1 december 2022 is tijdens het eerste nationale congres van ELSA Labs de publicatie Ethiek en AI – Zeven methoden in theorie en praktijk gepresenteerd. In deze publicatie wordt een zevental methoden beschreven voor de ethische toepassing van AI. De publicatie sluit aan bij de aandacht die NL AIC geeft aan de maatschappelijke impact...
Actueel | 04 oktober 2022
04 oktober 2022

Europese commissie pleit voor wettelijke aansprakelijkheid AI

De Europese Commissie pleit in een voorstel voor een richtlijn om producten die werken met kunstmatige intelligentie wettelijk aansprakelijk te stellen. Gedupeerden hoeven daarvoor enkel causaliteit aan te tonen tussen AI en de geleden schade. Het voorstel wil onduidelijkheid wegnemen over wie aansprakelijk is wanneer een AI-proces schade aanricht. Dat is volgens de commissie namelijk...
Best practices | 22 september 2022
22 september 2022

NPSO lezingenmiddag over sensordata en surveys

Op 31 oktober organiseert het NPSO een lezingenmiddag met als thema ‘Sensordata en surveys’. Deelname is gratis voor leden. Lid worden is ook gratis! In toenemende mate worden er data verzameld met behulp van sensoren, bijvoorbeeld via een app op de mobiele telefoon of een wearable. Deze sensoren leggen gegevens vast over onder meer verplaatsingsgedrag,...
Actueel | 28 juni 2022
28 juni 2022

Microsoft stopt met technologie die emoties scant

Microsoft heeft afgelopen week meegedeeld dat het stopt met de verkoop van technologie die iemands emotie in kaart bengt op basis van gezichtsopname. Het bedrijf wil ook geen onbelemmerde toegang meer bieden tot gezichtsherkenningstechnologie. De voornemens van Microsoft houden verband met de de wensen van cloudproviders om gevoelige technologieën te beteugelen, zeker omdat er in...
Actueel | 23 juni 2022
23 juni 2022

Meer gebruik geavanceerde AI-modellen

Binnen de data-driven marketingsector worden modellen steeds geavanceerder. Dat blijkt uit de DDMA AI Maturity Test 2022. Van de organisaties die AI inzetten zegt 92% meer gebruik te maken van geavanceerde machine-learning-technieken. De vooruitgang in de sector is vooral duidelijk bij kleine organisaties (<500). Slechts 10% zegt zich voornamelijk op ‘traditionele’ statistische technieken te richten....
Actueel | 31 mei 2022
31 mei 2022

Groeiende bezwaren toezicht AP op algoritmes

Het kabinet wil dat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) het toezicht op algoritmes op zich gaat nemen, maar de weerstand daartegen neemt toe, meldt het FD. Corien Prins, voorzitter van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid, wil dat het toezicht wordt ondergebracht bij de toezichthouders per sector. Het kabinet is van plan het toezicht op AI...
Actueel | 24 mei 2022
24 mei 2022

TU Delft lanceert Digital Ethics Centre voor eerlijke en veilige AI

De TU Delft opende onlangs het Digital Ethics Centre, waar onderzoekers samen met overheidsinstellingen en bedrijven kijken naar de ethische kant van AI en digitalisering, met als vraag: hoe houden we het gebruik van AI eerlijk, inclusief, transparant en veilig? Bedrijven en instellingen weten niet altijd hoe je omgaat met de technologische innovaties. Betekent het...

Ook de laatste bytes ontvangen?