Kantar BrandZ 2025: wat Nederlandse merken kunnen leren van de sterkste groeiers
De sterkste Nederlandse merken groeien niet door reclame, maar door relevantie. Dat blijkt uit de nieuwste BrandZ-ranking van Kantar. Booking.com blijft bovenaan staan, gevolgd door vertrouwde namen als Philips, Rabobank, Heineken en Albert Heijn. Samen vertegenwoordigen de dertig meest waardevolle merken bijna twintig procent groei in één jaar. ▼ Achter die cijfers schuilt een duidelijk…
Kantar kondigt nieuwe CEO en herstructurering aan
Kantar maakt een grote verschuiving bekend in de top en structuur van het bedrijf. Paul Zwillenberg, eerder partner bij Accenture en voormalig CEO van Daily Mail & General Trust, wordt de nieuwe CEO van Kantar. Tegelijkertijd worden Numerator en Kantar Worldpanel samengebracht in één organisatie, die zich met een eigen merkidentiteit richt op consumentengedrag en…
Waarom kleinere influencers het grootste effect hebben
Influencermarketing is niet meer weg te denken uit de marketingwereld. Maar hoe effectief is deze vorm van marketing nu echt? En welke keuzes leveren daadwerkelijk rendement op? Tijdens het jaarlijkse Insights Scientist Symposium gingen toonaangevende wetenschappers én praktijkexperts in op de nieuwste inzichten rondom influencermarketing. Lisette Kruizinga – de Vries en Linda van Rijn schreven…
Bedrijven en merken die zwijgen riskeren klantverlies
Eén op de vijf Nederlandse consumenten boycot om politieke redenen producten of diensten van Amerikaanse bedrijven en merken. 17% overweegt om dat te gaan doen, terwijl 30% nog twijfelt. Dat blijkt uit recent landelijk onderzoek door Improof Research in opdracht van communicatieadviesbureau Value@Stake. ▼ Amerikaanse producten en diensten die regelmatig in het onderzoek werden genoemd…
Van Coca-Cola tot Ferrari: hoe merken consumenten écht raken met data en AI
Van Coca-Cola’s emotionele QR-campagne tot Ferrari’s slimme fanplatform: bedrijven zoeken in 2025 actief naar manieren om consumenten op een dieper niveau te betrekken. Dat doen ze via co-creatie, personalisatie en realtime inzichten. ▼ Onder de motorkap van merkcampagnes draaien steeds vaker krachtige analytics- en AI-oplossingen mee die de verbindingen met consumenten mogelijk maken. Hieronder beschrijven…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Influencers moeten zich opnieuw certificeren om in het register te blijven
Om transparantie binnen influencermarketing verder te versterken, lanceert Influencerregels.com, een initiatief van DDMA, SRC en bvA, een actuele versie van hun certificering Certified by influencerregels.com. Ook actueel omdat het Data & Insights Network op 22 mei a.s. een symposium organiseert over de waarde van influencers voor merken. ▼ De nieuwe versie van de certificering bevat…
Brand activism op social media: welk platform kun je beter vermijden?
Consumenten verwachten steeds vaker dat commerciële merken zich uitspreken over sociaal-politieke thema’s. Merken passen daarom brand activism toe in advertenties. Maar zijn er verschillen tussen socialmediaplatformen als het gaat om de strategie? Puck Guldemond (foto) schreef er voor SWOCC een bijdrage over. ▼ Onderzoekers van de universiteit van Singapore vermoeden dat de manier waarop gebruikers reageren op…
De semiotiek van een cultuurstrijd – jonge garde houdt saaie boomers een drankje voor
De reclamecampagne ‘Boost your boomer’ zet oud tegenover jong. En jong heeft de macht en de kracht om die suffe boomer weer wat pit en energie te geven. Dat doen ze met BOOOMer Energy Drink. Ank van Ophoven (foto), Strategic Adviser bij Haystack Consulting, zag de campagne, en voelde zich niet aangesproken. Maar wel rafelt…
De onbenutte kracht van soundlogo’s
Uit onderzoek van DPG Media Radio, in samenwerking met Kinesso, TAMBR en Unravel, blijkt dat wanneer een soundlogo ook aan het begin van een audiocommercial wordt geplaatst, het effect vaak groter is dan wanneer het alleen aan het einde van de commercial te horen is. ▼ Een combinatie van kwantitatief en neuro-onderzoek toont aan dat…
Inclusie en diversiteit beïnvloeden aankoopbeslissingen
Volgens een wereldwijd onderzoek van Kantar is voor 62% van de Nederlandse consumenten de reputatie van een merk op het gebied van diversiteit en inclusie van invloed op hun aankoopbeslissingen. Wereldwijd geldt dat voor 75% van de consumenten. Inclusieve marketing is daarmee een belangrijke kans voor merkgroei. ▼ Kantars Brand Inclusion Index 2024, een onderzoek…
Ipsos I&O versterkt merkexpertise met Marieke de Bruin
Op 1 juli is Marieke de Bruin begonnen als Service Line Lead Brand Health Tracking bij Ipsos I&O. In deze rol gaat zij het team aansturen dat zich bezighoudt met merk- en communicatieonderzoek, nationaal en internationaal. ▼ Marieke de Bruin vervulde eerder functies in consultancy, marketing en management bij Nielsen en L’Oréal, en ze was…
Op naar het grotere doel: diversiteit en inclusie in de sector
Eind vorig jaar schreef Ewout Witte (oprichter MI Network) in Daily Data Bytes dat hij een steentje wil bijdragen aan meer diversiteit en inclusie in de sector. Een hot topic dat binnen het Data & Insights Network al heeft geleid tot het opzetten van een taskfore (waar hij ook deel van uitmaakt). Ewout Witte nodigde…