Actueel | 27 november 2025
27 november 2025

Fandom als datapunt: zo ontdek je waar je merk echt werkt

Bereik verleidt, maar het vertelt steeds minder. De echte kracht zit bij kleine groepen mensen die jouw merk dragen alsof het van henzelf is. Zij reageren sneller, keren vaker terug en blijven praten wanneer de rest allang doorscrolt. Voor organisaties en merken is dit goud, omdat fan-gedrag vroeg laat zien waar een merk klopt en…

Actueel | 25 november 2025
25 november 2025

Washing zet merken onder druk: wat recente casussen zeggen over vertrouwen in 2026

Merken staan onder een fel licht. Campagnes worden direct gefileerd, claims worden binnen minuten gecheckt en verhalen die te mooi klinken, vallen snel door de mand. De casussen rond Unilever, Booking.com, Netflix en Rituals laten zien dat reputatie draait om eerlijkheid, bewijs en gedrag dat aansluit op wat je uitdraagt. ▼ Consumenten accepteren geen ruis…

Onderzoek | 13 november 2025
13 november 2025

Waarom betrokken medewerkers bijdragen aan sterkere merken en loyale klanten

Sterke merken beginnen niet bij marketingcampagnes, maar bij de mensen die ze tot leven brengen. Betrokken medewerkers vormen de motor achter loyaliteit, groei en reputatie. Uit een recent rapport van WARC blijkt dat organisaties die investeren in hun mensen merken bouwen die van binnenuit bloeien. ▼ Waarom betrokkenheid telt Betrokken teams helpen organisaties hun beloftes…

Actueel | 11 november 2025
11 november 2025

Zo vaak moet je een advertentie tonen voordat het brein hem onthoudt

Het gaat niet om hoe vaak iemand je boodschap ziet, maar om hoe goed die blijft hangen: onderscheidend, relevant en scherp in het geheugen verankerd. ▼ Waarom meer niet beter is Herinnering wordt beïnvloed door drie mechanismen: de spaarzaamheid van blootstelling, de mate van verstoring door andere boodschappen en de kracht van de eerste indruk….

Onderzoek | 16 oktober 2025
16 oktober 2025

Kantar BrandZ 2025: wat Nederlandse merken kunnen leren van de sterkste groeiers

De sterkste Nederlandse merken groeien niet door reclame, maar door relevantie. Dat blijkt uit de nieuwste BrandZ-ranking van Kantar. Booking.com blijft bovenaan staan, gevolgd door vertrouwde namen als Philips, Rabobank, Heineken en Albert Heijn. Samen vertegenwoordigen de dertig meest waardevolle merken bijna twintig procent groei in één jaar. ▼ Achter die cijfers schuilt een duidelijk…

Actueel | 23 september 2025
23 september 2025

Kantar kondigt nieuwe CEO en herstructurering aan


Kantar maakt een grote verschuiving bekend in de top en structuur van het bedrijf. Paul Zwillenberg, eerder partner bij Accenture en voormalig CEO van Daily Mail & General Trust, wordt de nieuwe CEO van Kantar. Tegelijkertijd worden Numerator en Kantar Worldpanel samengebracht in één organisatie, die zich met een eigen merkidentiteit richt op consumentengedrag en…

Actueel | 24 juni 2025
24 juni 2025

Waarom kleinere influencers het grootste effect hebben


Influencermarketing is niet meer weg te denken uit de marketingwereld. Maar hoe effectief is deze vorm van marketing nu echt? En welke keuzes leveren daadwerkelijk rendement op? Tijdens het jaarlijkse Insights Scientist Symposium gingen toonaangevende wetenschappers én praktijkexperts in op de nieuwste inzichten rondom influencermarketing. Lisette Kruizinga – de Vries en Linda van Rijn schreven…

Onderzoek | 12 juni 2025
12 juni 2025

Bedrijven en merken die zwijgen riskeren klantverlies

Eén op de vijf Nederlandse consumenten boycot om politieke redenen producten of diensten van Amerikaanse bedrijven en merken. 17% overweegt om dat te gaan doen, terwijl 30% nog twijfelt. Dat blijkt uit recent landelijk onderzoek door Improof Research in opdracht van communicatieadviesbureau Value@Stake. ▼ Amerikaanse producten en diensten die regelmatig in het onderzoek werden genoemd…

Actueel | 12 juni 2025
12 juni 2025

Van Coca-Cola tot Ferrari: hoe merken consumenten écht raken met data en AI

Van Coca-Cola’s emotionele QR-campagne tot Ferrari’s slimme fanplatform: bedrijven zoeken in 2025 actief naar manieren om consumenten op een dieper niveau te betrekken. Dat doen ze via co-creatie, personalisatie en realtime inzichten.  ▼ Onder de motorkap van merkcampagnes draaien steeds vaker krachtige analytics- en AI-oplossingen mee die de verbindingen met consumenten mogelijk maken. Hieronder beschrijven…

Actueel | 24 april 2025
24 april 2025

Influencers moeten zich opnieuw certificeren om in het register te blijven

Om transparantie binnen influencermarketing verder te versterken, lanceert Influencerregels.com, een initiatief van DDMA, SRC en bvA, een actuele versie van hun certificering Certified by influencerregels.com. Ook actueel omdat het Data & Insights Network op 22 mei a.s. een symposium organiseert over de waarde van influencers voor merken. ▼ De nieuwe versie van de certificering bevat…

Actueel | 25 maart 2025
25 maart 2025

Brand activism op social media: welk platform kun je beter vermijden? 

Consumenten verwachten steeds vaker dat commerciële merken zich uitspreken over sociaal-politieke thema’s. Merken passen daarom brand activism toe in advertenties. Maar zijn er verschillen tussen socialmediaplatformen als het gaat om de strategie? Puck Guldemond (foto) schreef er voor SWOCC een bijdrage over.   ▼ Onderzoekers van de universiteit van Singapore vermoeden dat de manier waarop gebruikers reageren op…

Actueel | 25 februari 2025
25 februari 2025

De semiotiek van een cultuurstrijd – jonge garde houdt saaie boomers een drankje voor

De reclamecampagne ‘Boost your boomer’ zet oud tegenover jong. En jong heeft de macht en de kracht om die suffe boomer weer wat pit en energie te geven. Dat doen ze met BOOOMer Energy Drink. Ank van Ophoven (foto), Strategic Adviser bij Haystack Consulting, zag de campagne, en voelde zich niet aangesproken. Maar wel rafelt…

Ook de laatste bytes ontvangen?