Jaaroverzicht TV 2024 – Voetbal en Wie is de Mol?
In 2024 keek de Nederlander gemiddeld 130 minuten per dag naar televisiezenders; in 2023 was dit 132 minuten. Het afgelopen jaar keek men gemiddeld per dag 98 minuten live naar TV, terwijl dit in 2023 100 minuten per dag was. En waar keken we naar? Voetbal en Wie is de mol? ▼ De kijkcijfers van…
Pieken en dalen in de winkelstraat
Het jaar 2024 stond in het teken van pieken en dalen in de winkelstraatdrukte. De fluctuaties in bezoekersaantallen en de impact van economische onzekerheid maakten het tot een uitdagend jaar voor veel retailers. RMC, onderdeel van Motivaction en gespecialiseerd in het meten en analyseren van winkelstraatdrukte, zet de belangrijkste inzichten op een rij. ▼ De eerste maanden…
Aandacht consument voor duurzaamheid daalt fors
Voor het eerst sinds jaren heeft de consument minder aandacht voor duurzaamheid bij aankoopbeslissingen. Bij diverse duurzaamheidsthema’s, zoals milieu, biodiversiteit, eerlijke handel, plasticverbruik en lokale productie is sprake van een forse daling van circa 5% ten opzichte van 2023. Dit blijkt uit de Monitor Merk & Maatschappij van MarketResponse en b-open. ▼ In alle onderzochte…
Consument kiest voor bewust leven
Human8 heeft voor de vijfde keer het jaarlijkse ‘What Matters’-trendrapport uitgebracht. Het draagt als titel ‘Fulfillment Rewired’, en er staan 12 consumententrends in die een krachtige verschuiving naar een bewust leven benadrukken, te midden van aanhoudende wereldwijde instabiliteit en een steeds sneller levenstempo. ▼ De afgelopen vijf jaar heeft Human8 zich verdiept in de behoeften,…
Met slim datagebruik behaalt FMCG concurrentievoordeel
Weinig sectoren zijn zo concurrerend als die van de levensmiddelen. De marges zijn klein, de prijzen blijven maar stijgen, en de consument geeft steeds kritischer z’n euro uit. Slim datagebruik kan fabrikanten helpen concurrentievoordeel te behalen en te verduurzamen, zeggen de merken zelf. ▼ Op het jongste Data & Analytics Congres 2024 demonstreerden Nestlé en LatentView waarom…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Laat synthetische data samengaan met psychografische algoritmen
Alleen met een combinatie van tools en technieken kunnen we een bevredigende customer experience voor elkaar krijgen, zegt Oscar Carlsson, oprichter van Milo Advisory, op research-live.com. ‘Dat kan ons helpen emotionele behoeften en drijfveren te begrijpen en te voorspellen.’ ▼ Kunnen synthetische data ons helpen om hiaten in de kennis over de consument te overbruggen?…
CX – de juiste data op het goede moment
Van datagebruik tot consumententechnologie, er zijn grote veranderingen op komst voor CX in 2025, aldus CX Network. Het lijdt geen twijfel dat AI hét onderwerp zal blijven in 2025, maar de focus op chatbots en automatisering zal verschuiven naar veel bredere en meer strategische toepassingen. ▼ Hoewel hyperpersonalisatie in 2024 een hot topic is geworden,…
Once Inch Whale neemt iVisual Tech over
One Inch Whale wordt, volgens eigen zeggen, het eerste marktonderzoekbureau in de wereld dat via een gepatenteerd wetenschappelijk kleurensysteem klanten helpt impact te creëren op het onbewuste consumentengedrag. Dat krijgt zijn beslag door overname van iVisual Tech. ▼ One Inch Whale en iVisual (het voormalige Color Navigator) werken al vier jaar samen voor tal van…
GRBN-webinar over het vertrouwen van consumenten in onderzoek
Op 23 oktober a.s. vindt er een webinar plaats van het Global Research Business Network (GRBN), waarin het vertrouwen van de consument in onderzoek centraal staat. Tijdens het webinar worden de resultaten van de Global Trust Survey 2024 gepresenteerd. ▼ Het wereldwijde initiatief is uitgevoerd in samenwerking met een aantal onderzoekassociaties en biedt inzichten in het consumentenvertrouwen…
Nederland twijfelt aan betrouwbaarheid duurzaamheidsclaims
Bijna 60% van de Nederlanders vindt het lastig om te bepalen wat wel of niet waar is op het gebied van duurzaamheid, zo blijkt uit recent onderzoek van DPG Media en Panel Inzicht. Er is dan ook grote vraag naar meer informatie over duurzame mogelijkheden, aangezien duurzaamheid een belangrijk criterium is bij aankoopbeslissingen. ▼ Uit…
AI-persona’s halen meer uit data – maar je moet ze wel opvoeden
AI-persona’s worden steeds populairder in de onderzoekswereld, maar in hoeverre kunnen ze opvattingen van consumenten reproduceren? Liam Kay-McClean beschrijft op research-live.com een experiment om te testen hoe dicht persona’s bij de echte consument komen. ‘We moesten de persona’s echt onderzoeken – het is een echte vaardigheid.’ ▼ In de afgelopen maanden is het gebruik van…
Insights-medewerkers zijn strategische partners
Insights-professionals gebruiken steeds meer AI voor consumenteninzichten, zo blijkt uit onderzoek van CI-platform Zappi en de American Marketing Association. Ze zien het belang van AI, en ze hebben invloed. ▼ Uit het onderzoek The Connected Insights Imperative, gebaseerd op een enquête onder 715 marketing- en consumer insights-professionals van merken, blijkt dat 35% van de insights-professionals…