Onderzoek | 12 juni 2025
12 juni 2025

AI-gestuurde personalisatie werkt, maar consumenten zijn op hun hoede

Volgens wereldwijd onderzoek gebruikt meer dan de helft van de merken AI om ervaringen op maat te maken (met meer consumentenbestedingen tot gevolg). Maar uit het 6de jaarlijkse State of Customer Engagement Report van customer engagementplatform Twilio blijkt ook dat 61% van de consumenten niet gelooft dat merken data gebruiken in het belang van de…

Actueel | 12 juni 2025
12 juni 2025

Van Coca-Cola tot Ferrari: hoe merken consumenten écht raken met data en AI

Van Coca-Cola’s emotionele QR-campagne tot Ferrari’s slimme fanplatform: bedrijven zoeken in 2025 actief naar manieren om consumenten op een dieper niveau te betrekken. Dat doen ze via co-creatie, personalisatie en realtime inzichten.  ▼ Onder de motorkap van merkcampagnes draaien steeds vaker krachtige analytics- en AI-oplossingen mee die de verbindingen met consumenten mogelijk maken. Hieronder beschrijven…

Actueel | 05 juni 2025
05 juni 2025

Hoe maak je van Gen Z een effectieve focusgroep?

Gen Z geeft marktonderzoek opnieuw vorm. Door haar digitale vaardigheid, individualisme en lage tolerantie voor alles wat niet authentiek is, vraagt deze generatie om nieuwe benaderingen. Ashley Shedlock, senior content coördinator bij Greenbook, schreef er een bijdrage over. ‘Gen Z wil niet alleen reageren, ze wil ook deelnemen, creëren en samenwerken.’ ▼ Gen Z communiceert…

Onderzoek | 03 juni 2025
03 juni 2025

What’s Happening Online 2025

Wat doen Nederlanders op hun smartphone? En hoe denken ze over AI, social media en hun eigen digitale gedrag? In de gloednieuwe editie van What’s Happening Online van Ruigrok staan de antwoorden. Het rapport is inmiddels toe aan zijn 18de editie en het is ook dit jaar gratis te downloaden. ▼ What’s Happening Online 2025…

Actueel | 27 mei 2025
27 mei 2025

Vrije tijd en entertainment in vijf trends

Traditionele vormen van entertainment staan op de tocht. Het is tijd voor ‘kidults’, sociale fitness en door Gen Z vormgegeven mediagedrag. ▼ In het nieuwste Industry Snapshot-rapport van WARC worden vijf trends op een rij gezet die naar verwachting de marketingstrategieën rond vrije tijd en entertainment zullen beïnvloeden. Kijkgewoonten gaan verschuiven, gezelligheid zoeken we ook…

Actueel | 22 mei 2025
22 mei 2025

Op weg naar een nieuwe manier van luisteren

Volgens nieuwe gegevens van het Engelse Food Standards Agency maakt een grote meerderheid van de Britse shoppers zich zorgen over ultrabewerkte voedingsmiddelen. Horen we dan gesprekken over ultrabewerkte voedingsmiddelen (UPF’s) in de trein? Zie je gepassioneerde debatten over voedseladditieven op TikTok? Niet echt. Jeremy Hollow pleit voor betere manier van luisteren. ▼ Toen Jeremy Hollow…

Onderzoek | 20 mei 2025
20 mei 2025

Booking.com in Top 100 waardevolste merken

Kantar heeft de 20ste editie van BrandZ Most Valuable Global Brands gelanceerd, gebaseerd op consumentenpercepties en financiële prestaties. In de afgelopen 20 jaar stonden verschillende Nederlandse merken in de Global Top 100. Dit jaar staat Booking.com er voor het eerst in (op 89). Vorige maand werd bekend dat zij hun titel als waardevolste Nederlandse merk…

Onderzoek | 08 mei 2025
08 mei 2025

Importheffingen drijven kosten van levensonderhoud op

De dreiging van importheffingen vergroot de al bestaande zorgen van consumenten over hun financiële situatie. Wereldwijd maakt 76% zich zorgen over de impact van het Amerikaanse handelsbeleid. In Nederland is dat 72%. Dat blijkt uit de nieuwste editie van de Consumer Sentiment Barometer van Kantar. ▼ In Nederland worden inflatie (82%) en de economische situatie…

Actueel | 01 mei 2025
01 mei 2025

Webinar on measuring emotions

Emotional responses are playing an increasingly vital role in brand strategy and research. Emotions are not only powerful drivers of consumer behaviour but are also remembered more vividly than neutral experiences. But how can we accurately measure them? ▼ DVJ Insights is pleased to invite you to an exclusive webinar in collaboration with the University…

Onderzoek | 15 april 2025
15 april 2025

Booking.com blijft het waardevolste merk van Nederland

De toegenomen koopkracht van de consument heeft eraan bijgedragen dat de totale waarde van de waardevolste merken in Nederland het afgelopen jaar met 19% is gestegen, zo blijkt uit het Kantar BrandZ Top 30 Most Valuable Dutch Brands-rapport 2025. Samen zijn de Top 30 Nederlandse merken nu 95 miljard dollar waard. De hoogste waarde die…

Onderzoek | 15 april 2025
15 april 2025

Nederlandse consumenten vinden AI-chatbot nog te onpersoonlijk

De grootste klantfrustratie van Nederlandse consumenten is te lang in de wacht staan, zo blijkt uit het nieuwste Consumer Voice Report van AI-platform ServiceNow. Nederlanders geven op dit moment echter nog de voorkeur aan contact met een menselijke klantenservicemedewerker in plaats van een AI-chatbot. ▼ Het EMEA-brede onderzoek, waarvoor ook 2.000 Nederlandse consumenten zijn ondervraagd, toont een…

Actueel | 08 april 2025
08 april 2025

Verander gedrag met het COM-B model

Waarom is gedrag veranderen zo lastig? Zelfs als mensen gemotiveerd zijn, komen ze vaak niet in beweging. En toch is gedrag bepalend voor het succes van producten, campagnes en interne veranderingen. Daarom organiseert Beautiful Lives op vrijdag 2 mei een gratis masterclass met als titel ‘Verander gedrag met het COM-B model’. ▼ De masterclass is bedoeld…

Ook de laatste bytes ontvangen?