Zero-click search dwingt professionals tot herdenken van effectiviteit
Steeds meer zoekopdrachten eindigen zonder dat iemand doorklikt. Volgens Digiday, een internationaal platform dat trends in digitale marketing en media volgt, leidt inmiddels ruim 60 procent van alle zoekacties niet meer tot een websitebezoek. De opkomst van Google’s AI-samenvattingen versnelt die ontwikkeling. Voor de onderzoekswereld is dat een wake-up call: cijfers als CTR en verkeer…
Waarom TikTok Shop werkt en wat merken daarvan kunnen leren
TikTok Shop verandert razendsnel hoe consumenten aankopen doen. Wat ooit begon als een social media en entertainmentplatform is nu een volwaardige marktplaats waar video’s, aanbevelingen en deals samenkomen. ▼ Van scrollen naar kopen Volgens onderzoek van Panoplai heeft meer dan 80 procent van de Amerikaanse TikTok-gebruikers al eens iets gekocht via TikTok Shop. Ook in…
Van shopper naar algoritme: hoe AI het koopproces overneemt en Walmart de eerste stap zet
AI schuift de consument langzaam aan de zijlijn. Waar mensen ooit zelf zochten, kozen en kochten, nemen nu autonome AI-agents het over. Deze digitale assistenten vergelijken producten, analyseren reputaties en rekenen af, zonder dat er nog een mens aan te pas komt. ▼ Van theorie naar realiteit Steeds meer consumenten gebruiken AI-tools om hun aankopen…
Aandacht kun je berekenen
Volgens onderzoek van McKinsey & Co wordt aandacht beïnvloed door de mate van betrokkenheid van consumenten bij de content (focus) en de reden waarom ze content tot zich nemen (intentie). Het onderzoek stelt dat je die aandacht kunt berekenen. Dan kijk je niet alleen naar de hoeveelheid tijd die wordt besteed, maar ook naar hoe…
Gratis internet kent hoge prijs
Internetgebruikers betalen een hoge prijs voor gratis apps en websites. De overheid slaagt er momenteel onvoldoende in om de risico’s van online tracking te beperken. Dat is de conclusie van het afgelopen week gepubliceerde rapport De prijs van gratis internet. Daarin roept het Rathenau Instituut de Tweede Kamer op om met het trackingbeleid een andere…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
MarketResponse introduceert Klantrelatiescore
MarketResponse introduceert een nieuwe maatstaf: de Klantrelatiescore. De score meet niet alleen klantvriendelijkheid, maar ook vertrouwen en emotionele verbondenheid. De introductie valt samen met het 40-jarig bestaan van het bureau. ▼ Sinds 2007 organiseert MarketResponse de verkiezing van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland, op basis van grootschalig onderzoek onder duizenden consumenten. Daarbij wordt gebruikgemaakt van…
AI-gestuurde personalisatie werkt, maar consumenten zijn op hun hoede
Volgens wereldwijd onderzoek gebruikt meer dan de helft van de merken AI om ervaringen op maat te maken (met meer consumentenbestedingen tot gevolg). Maar uit het 6de jaarlijkse State of Customer Engagement Report van customer engagementplatform Twilio blijkt ook dat 61% van de consumenten niet gelooft dat merken data gebruiken in het belang van de…
Van Coca-Cola tot Ferrari: hoe merken consumenten écht raken met data en AI
Van Coca-Cola’s emotionele QR-campagne tot Ferrari’s slimme fanplatform: bedrijven zoeken in 2025 actief naar manieren om consumenten op een dieper niveau te betrekken. Dat doen ze via co-creatie, personalisatie en realtime inzichten. ▼ Onder de motorkap van merkcampagnes draaien steeds vaker krachtige analytics- en AI-oplossingen mee die de verbindingen met consumenten mogelijk maken. Hieronder beschrijven…
Hoe maak je van Gen Z een effectieve focusgroep?
Gen Z geeft marktonderzoek opnieuw vorm. Door haar digitale vaardigheid, individualisme en lage tolerantie voor alles wat niet authentiek is, vraagt deze generatie om nieuwe benaderingen. Ashley Shedlock, senior content coördinator bij Greenbook, schreef er een bijdrage over. ‘Gen Z wil niet alleen reageren, ze wil ook deelnemen, creëren en samenwerken.’ ▼ Gen Z communiceert…
What’s Happening Online 2025
Wat doen Nederlanders op hun smartphone? En hoe denken ze over AI, social media en hun eigen digitale gedrag? In de gloednieuwe editie van What’s Happening Online van Ruigrok staan de antwoorden. Het rapport is inmiddels toe aan zijn 18de editie en het is ook dit jaar gratis te downloaden. ▼ What’s Happening Online 2025…
Vrije tijd en entertainment in vijf trends
Traditionele vormen van entertainment staan op de tocht. Het is tijd voor ‘kidults’, sociale fitness en door Gen Z vormgegeven mediagedrag. ▼ In het nieuwste Industry Snapshot-rapport van WARC worden vijf trends op een rij gezet die naar verwachting de marketingstrategieën rond vrije tijd en entertainment zullen beïnvloeden. Kijkgewoonten gaan verschuiven, gezelligheid zoeken we ook…
Op weg naar een nieuwe manier van luisteren
Volgens nieuwe gegevens van het Engelse Food Standards Agency maakt een grote meerderheid van de Britse shoppers zich zorgen over ultrabewerkte voedingsmiddelen. Horen we dan gesprekken over ultrabewerkte voedingsmiddelen (UPF’s) in de trein? Zie je gepassioneerde debatten over voedseladditieven op TikTok? Niet echt. Jeremy Hollow pleit voor betere manier van luisteren. ▼ Toen Jeremy Hollow…

