CBS geeft gastlessen over data aan basisschoolkinderen op Bonaire
In Caribisch Nederland (Bonaire, Sint-Eustatius en Saba) is het CBS dit jaar een campagne gestart om de waarde van data bij het brede publiek onder de aandacht te brengen. Het thema is ‘Dit zijn wij!’ Naast het brede publiek zijn ook basisschoolleerlingen een belangrijke doelgroep. Daarom gaven Arjan van der Meer en Esther Meijer-Sedney van…
SWOCC publiceert trendrapport over het merk als kompas
Op 28 mei verschijnt het trendrapport van SWOCC Het merk als kompas in tijden van paradoxale spanningen. Daarin duiden professionals en onderzoekers de zes grootste dilemma’s waarmee merken de komende jaren te maken krijgen. Het rapport verschijnt online, en wordt op 11 juni uitgereikt tijdens het jubileumevent 30 jaar SWOCC. ▼ Diepte-interviews met een breed…
MRS lanceert campagne voor betere data
De Engelse Market Research Society (MRS) heeft de Campaign for Better Data gelanceerd, Daarin wordt de branche begeleiding en training aangeboden om kwaliteit van data te verbeteren en het vertrouwen van het publiek in (markt)onderzoek te versterken. ▼ De MRS heeft de Campaign for Better Data ontwikkeld vanwege de risico’s die de onderzoeksbranche loopt met…
Wie is de baas over het Nederlandse internet?
Het voornemen van de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) om delen van haar .nl-domeinbeheer over te hevelen naar de Web Services van techgigant Amazon, leidde tot een storm van kritiek. In het rapport Clouds Over the Netherlands van de Universiteit van Amsterdam wordt de invloed van Big Tech op publieke infrastructuur kritisch onder de loep…
Bedrijfsleven geeft zichzelf onvoldoende voor gebruik algoritmes
Het Nederlandse bedrijfsleven vindt zichzelf onvoldoende ingericht voor het gebruik van algoritmes die persoonsgegevens verwerken. Dat blijkt uit een enquête die de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) afnam onder 1600 bedrijven. Het merendeel van deze bedrijven weet niet helemaal zeker of ze algoritmes gebruiken om persoonsgegevens te verwerken. En wanneer ze daarvoor algoritmes gebruiken, weet men vaak…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Slechts 17% van bedrijven klaar voor Data Act-wetgeving
Nederlandse bedrijven zijn slecht voorbereid op de komst van de Data Act, de Europese wet die data-uitwisseling binnen de EU moet verbeteren. Slechts 17% van de organisaties heeft de interne processen al aangepast. De wet wordt op 12 september a.s. van kracht, maar 40% van de leidinggevenden weet niet wat de nieuwe wet inhoudt. Dit…
Datadonatie voor wetenschappelijk onderzoek
Met behulp van de 65.000 inwoners van Nederland die deelnemen aan StemPunt-panel van Motivaction, kunnen universiteiten aan deelnemers komen voor datadonatie-onderzoeken. Dat houdt in dat deelnemers hun gebruiksdata van apps of apparaten delen met onderzoekers. ▼ Deelnemers aan de universitaire onderzoeken delen bijvoorbeeld gegevens over (video-)content die ze gezien hebben, of spraakcommando’s die ze gegeven…
Onwaarschijnlijk dat synthetische data echte data gaan vervangen
Het is niet waarschijnlijk dat synthetische data in de toekomst de primaire, echte data volledig zullen vervangen; althans dat zegt een paper van de Engelse MRS Advanced Insights and Analytics Council. ‘De opwinding over synthetische data berust vooral op hype.’ ▼ De paper, onder de naam AI en synthetische data in marktonderzoek, stelt dat synthetische…
Data & Insights Academy in april
In april staan er vier trainingen op het programma van de Data & Insights Network Academy. Ze gaan over datagedreven persona’s, datavisualisatie, infegraphics en verbeteren van datakwaliteit. Stukken voor stuk actuele onderwerpen. De trainingen worden gegeven op het kantoor van het Data & Insights Network en ze staan open voor leden en niet-leden. ▼ 1….
De gevaren van datagedreven marketing
Datagedreven marketing heeft targeting en personalisatie mogelijk gemaakt, maar al te vaak zijn de data onbetrouwbaar, of het nu gaat om cookies en enquêtes of zelfs first party-data. Marketeers moeten veeleisender worden als het gaat om de bronnen en de nauwkeurigheid van data. ▼ Adlook, een privacy-first adtech-bedrijf, deed onderzoek naar de nauwkeurigheid van cookies…
Veel cookie-twijfelaars en -weigeraars
Het zien van een ‘weiger alle cookies’-knop motiveert 30% van de respondenten om erop te klikken. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction, in opdracht van Opt Out Advertising. 70% van de respondenten vraagt zich regelmatig af of zij er goed aan doen om alle cookies op websites te accepteren. ▼ Uit het onderzoek blijkt verder…
Global Data Quality Excellence – alles voor datakwaliteit
In de UK is nu ook het Global Data Quality Initiative (GDQ) gelanceerd waarmee marktonderzoekbureaus kunnen beloven dat ze zich houden aan de basisnormen op het gebied van datakwaliteit. Het initiatief wil marktonderzoekorganisaties oproepen om strenge gegevenskwaliteitsnormen te handhaven. Het GDQ is een initiatief van diverse wereldwijde en landelijke organisaties. ▼ Bij de normen voor…