Leer alles over CRISP-DM tijdens deze trainingen!
In oktober, november en december kun je meedoen met twee trainingen over CRISP-DM, dé internationale standaard voor data science projecten, georganiseerd door Annemijn de Vries. Schrijf je snel in! ▼ Grip op Data Science Projecten met CRISP-DM Op 2 oktober leer je in één dag de internationale standaard voor data science projecten: CRISP-DM. Consultant Data Scientist Annemijn…
Online vrijheid steeds meer onder druk
Wereldwijd worden online platforms steeds vaker beperkt of geblokkeerd, een ontwikkeling met verstrekkende consequenties voor data, bereik en innovatie in marketing. ▼ In Nepal werden onlangs Facebook, Instagram, YouTube en X geblokkeerd omdat ze zich niet registreerden bij de overheid. In Rusland moet inmiddels de staatsapp Max verplicht gebruikt worden, terwijl WhatsApp en Telegram deels…
Rechter tikt Google op de vingers, concurrenten krijgen toegang tot zoekdata
In de Verenigde Staten is Google schuldig bevonden aan het hebben van een illegaal monopolie op de zoekmachinemarkt. Het ministerie van Justitie stelde zelfs voor dat het bedrijf zijn Chrome-browser en Android-besturingssysteem zou moeten verkopen, maar zover ging de rechter niet. ▼ Wel is Google verplicht om zoekgegevens te delen met concurrenten en mag het…
AI in de zorg: proeftuin én spiegel voor de datawereld
De zorgsector is bij uitstek de plek waar de impact van AI zichtbaar wordt. Het is een omgeving waar elke fout directe gevolgen heeft en waar bias, privacy en veiligheid cruciaal zijn. Juist daardoor fungeert de zorg als proeftuin: wat hier werkt, kruipt snel door naar andere sectoren. ▼ In ziekenhuizen zien we hoe AI…
Synthetische data missen logische consistentie
Strat7, dat zich richt op strategisch inzicht en klantanalyse, heeft een whitepaper gepubliceerd over de prestaties en betrouwbaarheid van synthetische data in marktonderzoek. Daar blijkt nog het nodige aan te mankeren. ‘De nauwkeurigheidsnorm die aanbieders van synthetische data hanteren is academisch.’ ▼ De whitepaper, ‘Putting Synthetic Data to the Test: A Real-World Evaluation‘, bevat een…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Changes in the profession reflected in ESOMAR’s updated Code of standards
ESOMAR has updated its Code of standards, in collaboration with the International Chamber of Commerce (ICC), to reflect changes in the profession including the rise of AI, increased use of synthetic data, and the evolving roles of researchers, data scientists and technology providers. ▼ The Code – full title the ICC / ESOMAR International Code…
CBS geeft gastlessen over data aan basisschoolkinderen op Bonaire
In Caribisch Nederland (Bonaire, Sint-Eustatius en Saba) is het CBS dit jaar een campagne gestart om de waarde van data bij het brede publiek onder de aandacht te brengen. Het thema is ‘Dit zijn wij!’ Naast het brede publiek zijn ook basisschoolleerlingen een belangrijke doelgroep. Daarom gaven Arjan van der Meer en Esther Meijer-Sedney van…
SWOCC publiceert trendrapport over het merk als kompas
Op 28 mei verschijnt het trendrapport van SWOCC Het merk als kompas in tijden van paradoxale spanningen. Daarin duiden professionals en onderzoekers de zes grootste dilemma’s waarmee merken de komende jaren te maken krijgen. Het rapport verschijnt online, en wordt op 11 juni uitgereikt tijdens het jubileumevent 30 jaar SWOCC. ▼ Diepte-interviews met een breed…
MRS lanceert campagne voor betere data
De Engelse Market Research Society (MRS) heeft de Campaign for Better Data gelanceerd, Daarin wordt de branche begeleiding en training aangeboden om kwaliteit van data te verbeteren en het vertrouwen van het publiek in (markt)onderzoek te versterken. ▼ De MRS heeft de Campaign for Better Data ontwikkeld vanwege de risico’s die de onderzoeksbranche loopt met…
Wie is de baas over het Nederlandse internet?
Het voornemen van de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) om delen van haar .nl-domeinbeheer over te hevelen naar de Web Services van techgigant Amazon, leidde tot een storm van kritiek. In het rapport Clouds Over the Netherlands van de Universiteit van Amsterdam wordt de invloed van Big Tech op publieke infrastructuur kritisch onder de loep…
Bedrijfsleven geeft zichzelf onvoldoende voor gebruik algoritmes
Het Nederlandse bedrijfsleven vindt zichzelf onvoldoende ingericht voor het gebruik van algoritmes die persoonsgegevens verwerken. Dat blijkt uit een enquête die de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) afnam onder 1600 bedrijven. Het merendeel van deze bedrijven weet niet helemaal zeker of ze algoritmes gebruiken om persoonsgegevens te verwerken. En wanneer ze daarvoor algoritmes gebruiken, weet men vaak…
Slechts 17% van bedrijven klaar voor Data Act-wetgeving
Nederlandse bedrijven zijn slecht voorbereid op de komst van de Data Act, de Europese wet die data-uitwisseling binnen de EU moet verbeteren. Slechts 17% van de organisaties heeft de interne processen al aangepast. De wet wordt op 12 september a.s. van kracht, maar 40% van de leidinggevenden weet niet wat de nieuwe wet inhoudt. Dit…