Met slim datagebruik behaalt FMCG concurrentievoordeel
Weinig sectoren zijn zo concurrerend als die van de levensmiddelen. De marges zijn klein, de prijzen blijven maar stijgen, en de consument geeft steeds kritischer z’n euro uit. Slim datagebruik kan fabrikanten helpen concurrentievoordeel te behalen en te verduurzamen, zeggen de merken zelf. ▼ Op het jongste Data & Analytics Congres 2024 demonstreerden Nestlé en LatentView waarom…
Gebrekkige datakwaliteit belemmert complexe toepassing AI
Datakwaliteit is nog steeds een van de grootste uitdagingen binnen datagedreven marketing. En het belemmert ook het gebruik van complexere AI-toepassingen. Dat blijkt uit het Data-Driven Marketing Onderzoek (DDMO), een jaarlijks onderzoek van DDMA onder de marketingsector in Nederland. ▼ Het onderzoek laat zien dat de databeschikbaarheid en datakwaliteit voor veel organisaties in de marketingsector…
Nieuwe marketingopleiding ‘Marketing Impact met Data en AI’
University of Groningen Business School, NIMA, DDMA en Data & Insights Network slaan de handen ineen voor een nieuwe opleiding: ‘Marketing Impact met Data en AI’. De opleiding komt tegemoet aan de groeiende behoefte aan professionals die data en AI strategisch kunnen inzetten voor marketingdoeleinden. ▼ ‘Marketing Impact met Data en AI’ biedt een compleet…
Data-intelligence verder in de lift
Quest Software bracht samen met ESG (Enterprise Strategy Group) het 2024 State of Data Intelligence Report uit, waarin jaarlijks de rol van data intelligence bij het ontsluiten van waarde en het bouwen van datagestuurde ondernemingen wordt onderzocht. Datakwaliteit, beveiliging en analyse blijven drie belangrijk drijfveren in data-land. ▼ De belangrijkste bevindingen uit het rapport zijn:…
Air France-KLM legt AI-fundament met metadatamanagement
Metadatamanagement zou wel eens de waarde van data kunnen ontsluiten. Air France-KLM bouwde met behulp van het Data Intelligence Platform van SAP-partner Collibra een ‘data catalog’. Hiermee kunnen gebruikers snel achterhalen welke data beschikbaar zijn, waar deze te vinden zijn en wie verantwoordelijk is voor de kwaliteit. ▼ Elke seconde genereert Air France-KLM enorme hoeveelheden…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Iris Wijers – bruggenbouwer tussen data en de organisatie
Op het Data & Analytics Congres 2024 van volgende week donderdag laat data analist & community builder Iris Wijers zien hoe zij bij Interfood, handelshuis in zuivel, data ‘democratiseert’. ‘Aan het eind van het jaar word je beloond voor je dataprestaties.’ ▼ Iris Wijers begon haar academische carrière niet in data. Haar bachelor deed zij…
Insights-deskundigen voorspellen grote vlucht synthetische data
De meerderheid van door XM-platform Qualtrics ondervraagde marktonderzoekers zegt dat synthetische data binnen drie jaar meer dan de helft van alle dataverzameling zullen uitmaken. ▼ Het onderzoek, 2025 Market Research Trends Report, geeft de resultaten weer van een Qualtrics-enquête onder 3.198 marktonderzoekers in 14 landen, waaronder Nederland. Daaruit blijkt dat 71% van de respondenten de…
Geen woorden, maar data
Hoewel veel merken praten over focussen op de klant, doen maar weinigen dat. Ze roepen het wel, maar in de praktijk bereiken teleurstellend weinig marketeers hun klanten daadwerkelijk beter met behulp van data, aldus twee verschillende studies. Gebrekkige tech-kennis en hardnekkige silo’s zijn de voornaamste struikelblokken. ▼ Klantgegevens helpen marketeers bij het aanscherpen van hun…
‘Datagestuurde innovatie noodzaak voor FMCG’
Op het Data & Analytics Congres 2024 van 7 november a.s. komen Nestlé en LatentView laten zien hoe AI en machine learning innovatie aanzienlijk kunnen versnellen en verbeteren. Volgens Sanjay Annadate (foto) van LatentView is dat een absolute noodzaak. ▼ Tijdens het Data Analytics Congres in 2023 demonstreerde Sanjay Annadate, vicepresident van analyticsleverancier LatentView, hoe…
Big data-uitdagingen in de zorg
Big data-analyse in de gezondheidszorg kan veel voordelen opleveren, maar brengt ook uitdagingen met zich mee; van beveiliging en compatibiliteit tot visualisatie en privacy. ▼ Zorgverleners hebben enorme hoeveelheden gegevens en elektronische patiëntendossiers (EPD) waar zij bruikbare inzichten uit kunnen halen. Datagedreven inzichten kunnen operationele processen verbeteren, een hogere tevredenheid van personeel en consumenten opleveren,…
Synthetische data of synthetische mensen?
Er is veel discussie over de ‘echtheid’ van synthetische data. Ben Jenkins, Co-founder bij het Amerikaanse bureau Sympler, voegt er zijn visie aan toe op Greenbook. Hij is geen AI-basher, zegt hij alvast. Met een staat van dienst in AI-ontwikkeling en implementatie kan dat ook niet. Maar hij is ook geen evangelist. ▼ Jenkins begint…
Synthetische data zijn de toekomst van insights
Greenbook organiseert op 31 oktober een webinar over synthetische data. Dat doen ze samen met Greencore en Bulbshare, onder het motto dat nog voor eind van dit decennium 70% van alle data om modellen te testen, synthetisch zullen zijn. Voor Bulbshare neemt Julia Brannigan deel aan het webinar. Zij spreekt ook op het Data &…