Actueel | 17 december 2024
17 december 2024

Bijna 10.000 datalekken in eerste helft 2024

In de eerste helft van 2024 kreeg de Autoriteit Persoonsgegevens ruim 9,8 duizend keer een datalekmelding binnen van bedrijven en organisaties. Dat is lager dan in de eerste helft van voorgaande jaren (beide 10,5 duizend). Bij datalekken kan het onder andere gaan om fouten bij het versturen van e-mails met verkeerde persoonsgegevens, hacking of phishing….

Actueel | 10 december 2024
10 december 2024

KLM en Google werken samen in data en Gen AI

Google Cloud en Air France-KLM gaan een strategische samenwerking aan op het gebied van data, analyse en Gen AI om de datagedreven strategie van France-KLM te versnellen, innovatie te stimuleren en de reiservaring en tevredenheid van passagiers te verbeteren.   ▼ Met drie luchtvaartmaatschappijen, 551 operationele vliegtuigen en 93 miljoen vervoerde passagiers in 2023, genereert…

Actueel | 19 november 2024
19 november 2024

Met slim datagebruik behaalt FMCG concurrentievoordeel

Weinig sectoren zijn zo concurrerend als die van de levensmiddelen. De marges zijn klein, de prijzen blijven maar stijgen, en de consument geeft steeds kritischer z’n euro uit. Slim datagebruik kan fabrikanten helpen concurrentievoordeel te behalen en te verduurzamen, zeggen de merken zelf.  ▼ Op het jongste Data & Analytics Congres 2024 demonstreerden Nestlé en LatentView waarom…

Onderzoek | 14 november 2024
14 november 2024

Gebrekkige datakwaliteit belemmert complexe toepassing AI

Datakwaliteit is nog steeds een van de grootste uitdagingen binnen datagedreven marketing. En het belemmert ook het gebruik van complexere AI-toepassingen. Dat blijkt uit het Data-Driven Marketing Onderzoek (DDMO), een jaarlijks onderzoek van DDMA onder de marketingsector in Nederland. ▼ Het onderzoek laat zien dat de databeschikbaarheid en datakwaliteit voor veel organisaties in de marketingsector…

Actueel | 14 november 2024
14 november 2024

Nieuwe marketingopleiding ‘Marketing Impact met Data en AI’

University of Groningen Business School, NIMA, DDMA en Data & Insights Network slaan de handen ineen voor een nieuwe opleiding: ‘Marketing Impact met Data en AI’. De opleiding komt tegemoet aan de groeiende behoefte aan professionals die data en AI strategisch kunnen inzetten voor marketingdoeleinden. ▼ ‘Marketing Impact met Data en AI’ biedt een compleet…

Onderzoek | 05 november 2024
05 november 2024

Data-intelligence verder in de lift

Quest Software bracht samen met ESG (Enterprise Strategy Group) het 2024 State of Data Intelligence Report uit, waarin jaarlijks de rol van data intelligence bij het ontsluiten van waarde en het bouwen van datagestuurde ondernemingen wordt onderzocht. Datakwaliteit, beveiliging en analyse blijven drie belangrijk drijfveren in data-land. ▼ De belangrijkste bevindingen uit het rapport zijn:…

Actueel | 31 oktober 2024
31 oktober 2024

Air France-KLM legt AI-fundament met metadatamanagement

Metadatamanagement zou wel eens de waarde van data kunnen ontsluiten. Air France-KLM bouwde met behulp van het Data Intelligence Platform van SAP-partner Collibra een ‘data catalog’. Hiermee kunnen gebruikers snel achterhalen welke data beschikbaar zijn, waar deze te vinden zijn en wie verantwoordelijk is voor de kwaliteit. ▼ Elke seconde genereert Air France-KLM enorme hoeveelheden…

Actueel | 31 oktober 2024
31 oktober 2024

Iris Wijers – bruggenbouwer tussen data en de organisatie

Op het Data & Analytics Congres 2024 van volgende week donderdag laat data analist & community builder Iris Wijers zien hoe zij bij Interfood, handelshuis in zuivel, data ‘democratiseert’. ‘Aan het eind van het jaar word je beloond voor je dataprestaties.’ ▼ Iris Wijers begon haar academische carrière niet in data. Haar bachelor deed zij…

Onderzoek | 29 oktober 2024
29 oktober 2024

Insights-deskundigen voorspellen grote vlucht synthetische data

De meerderheid van door XM-platform Qualtrics ondervraagde marktonderzoekers zegt dat synthetische data binnen drie jaar meer dan de helft van alle dataverzameling zullen uitmaken. ▼ Het onderzoek, 2025 Market Research Trends Report, geeft de resultaten weer van een Qualtrics-enquête onder 3.198 marktonderzoekers in 14 landen, waaronder Nederland. Daaruit blijkt dat 71% van de respondenten de…

Actueel | 29 oktober 2024
29 oktober 2024

Geen woorden, maar data

Hoewel veel merken praten over focussen op de klant, doen maar weinigen dat. Ze roepen het wel, maar in de praktijk bereiken teleurstellend weinig marketeers hun klanten daadwerkelijk beter met behulp van data, aldus twee verschillende studies. Gebrekkige tech-kennis en hardnekkige silo’s zijn de voornaamste struikelblokken. ▼ Klantgegevens helpen marketeers bij het aanscherpen van hun…

Actueel | 24 oktober 2024
24 oktober 2024

‘Datagestuurde innovatie noodzaak voor FMCG’

Op het Data & Analytics Congres 2024 van 7 november a.s. komen Nestlé en LatentView laten zien hoe AI en machine learning innovatie aanzienlijk kunnen versnellen en verbeteren. Volgens Sanjay Annadate (foto) van LatentView is dat een absolute noodzaak. ▼ Tijdens het Data Analytics Congres in 2023 demonstreerde Sanjay Annadate, vicepresident van analyticsleverancier LatentView, hoe…

Actueel | 15 oktober 2024
15 oktober 2024

Big data-uitdagingen in de zorg

Big data-analyse in de gezondheidszorg kan veel voordelen opleveren, maar brengt ook uitdagingen met zich mee; van beveiliging en compatibiliteit tot visualisatie en privacy. ▼ Zorgverleners hebben enorme hoeveelheden gegevens en elektronische patiëntendossiers (EPD) waar zij bruikbare inzichten uit kunnen halen. Datagedreven inzichten kunnen operationele processen verbeteren, een hogere tevredenheid van personeel en consumenten opleveren,…

Ook de laatste bytes ontvangen?