Onderzoek | 21 november 2024
21 november 2024

Veranderend manbeeld nog niet te zien in advertenties

In Connecting with men: How brands can decode modern masculinity, wil Kantar laten zien waarom merken en adverteerders moeten nadenken over hoe ze een veranderend mannelijk publiek aanspreken. ‘Mannelijkheid is niet alleen een sociale kwestie – het heeft ook een zakelijke kant.’ ▼ Campagnes met positieve beelden van mannen hebben commercieel voordeel. Ze scoren beter…

Onderzoek | 19 november 2024
19 november 2024

Lhbtiqa+ monitor: positieve trends

In opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) voerde Ipsos I&O in samenwerking met Panteia en kennisinstituut Movisie onlangs de eerste meting van de vernieuwde lhbtiqa+-monitor uit. In deze monitor wordt de leefsituatie van lhbtiqa+-personen in Nederland en de opvattingen over lhbtiqa+-personen in Nederland in kaart gebracht. ▼ In de monitor wordt…

Onderzoek | 19 november 2024
19 november 2024

Meer actie, minder woorden – hoe Gen Z de financiële sector uitdaagt

Toen Ruigrok onlangs het What’s Happening Finance 2024-rapport introduceerde, kwamen daarin opvallende trends binnen de financiële dienstverlening naar voren, zoals de groeiende bezorgdheid over bankfraude en de vraag naar duurzaamheid. In deze blog richt Fernando McDougal, Senior Research Consultant bij Ruigrok, zich specifiek op Gen Z. Hoe kijkt deze generatie aan tegen de rol van banken…

Onderzoek | 05 november 2024
05 november 2024

Jongvolwassene wil morele visie van de leidinggevende

Jongvolwassenen (t/m 34 jaar) vinden het moeilijk om om te gaan met maatschappelijke thema’s in hun werk, zoals diversiteit, inclusie en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Meer dan de helft van de leidinggevende respondenten onder de 35 jaar ervaart daardoor morele stress. Dat blijkt uit onderzoek van trainingsinstituut de Baak, in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction. ▼ Van…

Onderzoek | 29 oktober 2024
29 oktober 2024

Data wijzen uit: social media hebben direct effect op jongeren

Voor de eerste keer is nu op basis van gebruikersdata aangetoond dat jongeren inderdaad gevoeliger kunnen zijn voor socialmediafeedback dan volwassenen. Het heeft direct impact op hun humeur en de manier waarop ze reageren op de apps. Dat blijkt uit onderzoek van de UvA, gepubliceerd op Science Advances. ▼ Een van de zorgen over het…

Actueel | 15 oktober 2024
15 oktober 2024

Data over gezondheid: stress bepaalt wereldwijd het dagelijkse leven

De Ipsos Global Advisor Survey – een onderzoek in 31 landen – laat zien dat het geestelijk welbevinden wereldwijd bovenaan staat als het gaat om zorgen over gezondheid. 45% vindt het belangrijkste onderwerp. ▼ Wereldwijd voelt een meerderheid zich gestrest Iets meer dan drie op de vijf (gemiddeld 62%) in 31 landen zeggen dat ze…

Onderzoek | 10 oktober 2024
10 oktober 2024

Helft Nederlanders vindt duurzaamheid belangrijk thema voor banken en verzekeraars

Uit de nieuwste editie van het What’s Happening Finance 2024–trendrapport van Ruigrok blijkt dat maar liefst de helft van de Nederlanders het belangrijk vindt dat de banken en verzekeraars bijdragen aan milieu en maatschappij. Dit geldt voor alle generaties, van Gen Z tot babyboomers. ▼ Consumenten zien het financieringsbeleid van banken en verzekeraars als een…

Actueel | 19 september 2024
19 september 2024

Explorer Research opent kantoor in Amsterdam

Shopper insights-bureau Explorer Research, eigendom van marktonderzoekbureau Savanta, heeft een vestiging geopend in Amsterdam, waarmee het bureau de activiteiten verder uitbreidt op de Europese markt. ▼ Savanta nam Explorer Research in december 2023 over. Explorer Research is al gevestigd in Toronto, Londen en Chicago, waar het vooral lab-onderzoek uitvoert. De uitbreiding van Explorer Research naar…

Onderzoek | 05 september 2024
05 september 2024

Nederland twijfelt aan betrouwbaarheid duurzaamheidsclaims

Bijna 60% van de Nederlanders vindt het lastig om te bepalen wat wel of niet waar is op het gebied van duurzaamheid, zo blijkt uit recent onderzoek van DPG Media en Panel Inzicht. Er is dan ook grote vraag naar meer informatie over duurzame mogelijkheden, aangezien duurzaamheid een belangrijk criterium is bij aankoopbeslissingen.  ▼ Uit…

Actueel | 22 augustus 2024
22 augustus 2024

Millennials eindelijk in (iets meer) goeden doen

Het is een generatie die te maken kreeg met financiële instabiliteit – of op zijn minst pech – maar nu genieten millennials van wat rijkdom. Dat is goed om te weten, vooral nu alle marketingaandacht zich richt op Gen Z en Gen Alpha. En ook al gaat dit bericht over Amerika, de gelijkenis met ons…

Onderzoek | 13 augustus 2024
13 augustus 2024

2024 is gezonder: minder vlees, minder bezuinigen

Jaarlijks brengt Motivaction voedingsgewoontes in Nederland in kaart. De peiling van 2024 toont aan dat het streven naar een gezonder levenspatroon wederom in beperkte mate toeneemt. Het aantal vleesminderaars en vleesmijders is terug op het niveau van 2022. De extreme fixatie op bezuinigen bij het kopen van voedingsmiddelen zwakt af. Daar is de consument inmiddels…

Onderzoek | 25 juli 2024
25 juli 2024

Zes op tien Nederlanders wil met seizoenen mee eten om milieu

Ruim zes op de tien Nederlanders vindt dat we strikt met de seizoenen mee moeten eten, om zo de belasting op ons milieu te beperken. 76% pleit ervoor dat supermarkten in de strijd tegen voedselverspilling meer kleine, misvormde of gebutste producten aanbieden. Dit blijkt uit de nieuwste Nationale Keuzestress Monitor van MSI Consultants. ▼ Nederlanders…

Ook de laatste bytes ontvangen?