Onderzoek van Medialab: te veel focus op ROI remt groei van marketeers
Marketeers richten zich te veel op efficiëntie en te weinig op echte groei. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van marketingstrateeg Les Binet en Will Davis, Chief Data Officer bij Medialab, een Londens bureau gespecialiseerd in datagedreven marketing en media-analyse. Hun analyse van de IPA Databank laat zien dat budget en schaal een veel grotere invloed…
De marketeer van morgen: nieuwe skills voor een nieuw speelveld
De wereld van marketing verandert sneller dan je feed ververst. Waar campagnes vroeger vooral draaiden om creativiteit en merkgevoel, draait succes vandaag om iets extra’s: data, technologie en lef. Jongere generaties, vooral Gen Z, groeien op in die nieuwe realiteit. Ze groeiden niet op met het internet, maar ín het internet. Een generatie die sneller…
GAO: van generatieve naar agentic AI
Na generatieve AI dient zich een nieuwe fase aan: agentic AI. Waar generatieve modellen vooral tekst en beelden produceren, kunnen agentic systemen zelfstandig stappen zetten, samenwerken met andere agents en doelen nastreven. Voor marketingteams betekent dit een verschuiving van uitvoerend werk naar het regisseren van processen. ▼ Adobe liet tijdens zijn Summit zien welke richting…
Advertentiemarkt groeit, maar publishers zetten in op contextueel adverteren
De wereldwijde advertentiemarkt groeit dit jaar met 6,2 procent tot een waarde van ruim 1,1 biljoen dollar (circa 1.023 miljard euro), zo blijkt uit nieuwe cijfers van onderzoeksbureau WARC. De grootste aanjagers zijn social media, zoekadvertenties en retail media. Vooral de dominantie van Meta, Alphabet en Amazon valt op: hun gezamenlijke marktaandeel wordt richting 2030…
iO: zoekverkeer halveert door AI in 2028
Volgens bureau iO staat de digitale marketingwereld voor een ingrijpende verschuiving: het organische zoekverkeer via traditionele zoekmachines zal in 2028 met circa 50 procent zijn afgenomen. De oorzaak ligt in de snelle opkomst van AI-gedreven zoekmachines en large language models (LLM’s), die steeds vaker direct antwoord geven op vragen van gebruikers en daarmee een groot…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Waarom meten van creativiteit in MMM essentieel is
Marketing Mix Modelling (MMM) helpt marketeers al jaren om te begrijpen hoe mediabestedingen bijdragen aan verkoopresultaten. Toch stuiten ervaren professionals vaak op een bekend raadsel: twee campagnes met vergelijkbare mediabudgetten leveren totaal verschillende resultaten op. De ontbrekende schakel? Creatieve kwaliteit. In dit artikel vertelt Kantar er meer over. ▼ Traditionele MMM-modellen negeren vaak de impact…
Franse muziek bij Franse wijn – Hoe muziek gedrag in de winkel beïnvloedt
Van het gerinkel van een wekker in de ochtend tot de achtergrondmuziek in de supermarkt: geluid vormt de soundtrack van ons dagelijks leven. Vaak zijn we ons nauwelijks bewust van de invloed die klanken op ons hebben, maar de psychologie van geluid laat zien dat wat we horen een diepgaande impact heeft op hoe we…
De gevaren van datagedreven marketing
Datagedreven marketing heeft targeting en personalisatie mogelijk gemaakt, maar al te vaak zijn de data onbetrouwbaar, of het nu gaat om cookies en enquêtes of zelfs first party-data. Marketeers moeten veeleisender worden als het gaat om de bronnen en de nauwkeurigheid van data. ▼ Adlook, een privacy-first adtech-bedrijf, deed onderzoek naar de nauwkeurigheid van cookies…
Marketeers willen meer AI én meer persoonlijke content
Marketeers willen meer gebruikmaken van AI en automatisering en tegelijk content maken die veel meer merkeigen is en klanten persoonlijker aanspreekt. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van HubSpot, The State of Marketing 2025. Voor Nederlandse marketeers is integratie van AI in hun marketingstrategie het belangrijkste doel voor 2025, gevolgd door het vergroten van klantbetrokkenheid. ▼ Een…
MIE’25 presenteert twee dagen lang de kracht van data en AI
Op 18 en 19 maart a.s. vindt weer de jaarlijkse editie van het Marketing Information Event MIE) plaats, georganiseerd door het Data & Insights Network. Het wordt gehouden in de Rijtuigenloods in Amersfoort. Thema van het event is de betekenis en de kracht van data en AI. Twee dagen lang kunnen bezoekers meer te weten…
Stichting Reframe lanceert onderzoek naar DE&I in de Nederlandse marketingsector
Eind vorig week startte Stichting Reframe officieel met het grootschalige onderzoek naar diversiteit, gelijkheid en inclusie (DE&I) binnen de Nederlandse marketingsector. Het onderzoek, dat drie weken duurt, heeft als doel diepgaand inzicht te verkrijgen in de mate waarin diversiteit en inclusie een rol spelen in personeelsbeleid en campagne-ontwikkeling binnen de sector. ▼ De komende drie…
Factcheckers weg – wat betekent dat voor de adverteerder?
‘Het gaat ons om de vrije meningsuiting en het tegengaan van censuur’, zegt Mark Zuckerberg, en daarmee verdwijnen de factcheckers van Meta, en werpen de vrijwilligers van de community notes voortaan een blik op Facebook en Instagram. Grote vraag in marketingland: wat betekent dit voor adverteerders? Kiezen ze voor ethiek of voor bereik? ▼ De…