Audio bereikt dagelijks bijna 11 miljoen Nederlanders
Meer dan zeven op de tien Nederlanders worden dagelijks via audio bereikt. Dat komt neer op bijna 11 miljoen personen. Live radio heeft met 66% het grootste aandeel in de totale luistertijd, op enige afstand gevolgd door (online) muziekdiensten met een aandeel van 24%. Dat blijkt uit de NMO AudioMonitor 2024. Via ‘NMO Luisteren’ heeft…
Meld je onderzoeksvraag aan voor de MediaTestDag 2024
Zoals elk jaar organiseert MediaTest, gespecialiseerd in media- en communicatieonderzoek, de MediaTestDag. Op deze dag viert MediaTest haar verjaardag door binnen 24 uur een volledig onderzoek te doen naar een maatschappelijk relevant vraagstuk. Gratis en voor niks. Onderzoeksvragen kunnen nu worden ingediend! Omdat MediaTest dit jaar 25 jaar bestaat, plakt het er nog een uurtje…
MeMo2 en Tonny Media publiceren whitepaper over podcastadvertising
MeMo² (onderdeel van Kantar) heeft in samenwerking met Tonny Media onderzoek gedaan naar de impact van adverteren in podcasts. De resultaten en aanbevelingen zijn neergelegd in een whitepaper dat gratis te verkrijgen is. Podcasts hebben de laatste jaren in rap tempo aan populariteit gewonnen, zowel wereldwijd als in Nederland. Meer dan de helft van alle…
René Zeedijk benoemd tot bestuurslid NMO
Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft René Zeedijk (52) benoemd tot nieuw bestuurslid. Hij neemt zitting namens de Verenigde Internetexploitanten (VINEX). Zeedijk is sinds 2022 adjunct-directeur Digital Sales & Head of SIM Advertising bij DPG Media. René Zeedijk was in het verleden actief als commercieel directeur bij Radio 538 en Talpa Radio. In 2008 stapte…
Hoofd en hart – merken versterken merken
Een sterk mediamerk voegt onbewust een uniek emotioneel patroon toe aan een advertentie. Die roept bij de lezer of bekijker van een advertentie in het ene mediamerk een ander gevoel of gedragsintentie op dan in het andere mediamerk. Dat is de conclusie van onderzoek door Neurensics en DPG Media. Dennis Hoogervorst, onderzoeksexpert bij DPG Media,…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
NMO publiceert Mediatrends 2023
Onlangs publiceerde het Nationaal Media Onderzoek (NMO) de derde editie van NMO Mediatrends. Het rapport is een belangrijke informatiebron voor het bezit en het gebruik van devices voor mediaconsumptie. NMO Mediatrends vormt ook de basis voor de samenstelling van de doelgroepen in de onderzoeken waar panels worden gebruikt (kijken, luisteren en online). Voor deze derde…
Hoe AI de reclamebureaus onder druk zet
Bijna twee derde (63%) van de chief marketing officers (CMO’s) is van plan om het komende jaar AI in te zetten 55% verwacht dat daardoor de samenwerking met het reclamebureau zal veranderen. AI zet ook de reclamewereld op zijn kop en de werkwijze van bureaus moet veranderen. Dat is de mening van Priscilla Kim, APAC…
Verslag TV Jaarrapport 2023: TV in transitie
De jaarlijkse Screenforce-presentatie van de belangrijkste TV-cijfers is altijd een goed moment om de peilstok weer ’s in de televisiemarkt te steken. De markt is enorm in beweging met soms tegengestelde bewegingen. De lineaire kijktijd is gedaald in 2023. Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) rapporteerde er al eerder over. In 2022 keken we nog 109…
MIE’24 groot succes
Afgelopen woensdag en donderdag, 13 en 14 maart, vond in Utrecht de 22ste editie van het MIE plaats. Het event werd een groot succes. The Art of Data & Insights kwam volledig tot zijn recht in 94 verschillende sessies, waarin 150 sprekers de laatste trends en ontwikkelingen in het vakgebied presenteerden. De 1.450 bezoekers (waarvan…
Reclame gedijt goed in huiselijke sferen
Een groot scherm, professionele content, het gezelschap van anderen en een beter humeur maken de woonkamer de perfecte plek voor reclame, zo blijkt uit onderzoek van Thinkbox. ‘Om te begrijpen waarom reclame zo effectief is in de woonkamer, moet je begrijpen waarom mensen daar nou juist zijn’, zegt Andy Davidson, medeoprichter van Map The Territory,…
Meten in marketing… vergeet de ’stille gebieden’ niet
Waarom meten we in marketing? Om het uitgegeven geld te verantwoorden, om strategische keuzes te maken, modellen te bouwen? Gebruiken we data voor validatie of voor een vooruitziende blik? En vergeten we eigenlijk niet te meten wat we niet weten? Vragen die André van Loon, Research & Insight Director van Moët Hennessy, reden gaven voor…
Panel-update NMO Kijkonderzoek leidt tot daling cijfers lineaire kijktijd
Het vernieuwde NMO Kijkonderzoek levert inmiddels een half jaar de common currency voor de televisiemarkt. In het onderzoek is, net als blijkt uit andere bronnen, een autonome dalende trend zichtbaar in de lineaire kijktijd. De daling is in bepaalde doelgroepen, zoals bij 35-49-jarigen en 20-49-jarigen, groter dan in de totale groep van 6+. Dat wordt…