Kijkcijfers 2023
In 2023 keek de Nederlander gemiddeld 132 minuten per dag naar televisiezenders. In 2022 was dit 2 uur en 18 minuten. Live-kijken besloeg 100 minuten. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2023 naar 24% (32 minuten per dag; in 2022: 30 minuten per dag). De kijkcijfers van SKO zijn…
‘NMO Online’ nieuwe standaard voor online bereikcijfers
NMO heeft een nieuwe standaard voor online bereikcijfers gelanceerd: ‘NMO Online’. De standaard wil inzicht geven in het gebruik en het bereik van websites en apps, en – op termijn – ook in allerlei andere vormen van online content. De nieuwe meetmethode levert een compleet beeld van het online gedrag op alle devices. Met de…
Google test nieuwe functie voor beperking cookies van derden
Google is op 4 januari jl. begonnen met het testen van Tracking Protection, een nieuwe functie die cross-site tracking beperkt. De test wordt gehouden onder 1% van de Google Chrome-gebruikers wereldwijd en het past binnen het Privacy Sandbox-initiatief om cookies van derden in de tweede helft van 2024 uit te faseren. Volgens onderzoek van het…
‘Integratie GenAI in sociale media schaadt de gebruikerservaring’
Uit onderzoek van Gartner blijkt dat 53% van de consumenten vindt dat de huidige staat van sociale media slechter is dan vijf jaar geleden. De belangrijkste redenen zijn verkeerde informatie, ondeugdelijke databestanden en de opkomst van bots. De bezorgdheid over de impact van GenAI in sociale media is groot: meer dan 7 op de 10…
Nederlanders besteden gemiddeld ruim drie uur per dag aan media
Nederlanders besteden buiten het werk om gemiddeld 16% van hun dag aan media, dat is 3,21 uur. Hiervan gaat de meeste tijd naar TV, films en series (2,16uur), gevolgd door online media (0,35 uur), iets lezen of doorbladeren (0,23 uur) en muziek en radio of podcast luisteren (0,07 uur). Gedurende de hele dag spelen media…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Ruim 70% denkt dat samenleving beter af is zonder social media
71,2% van de Nederlanders denkt dat de samenleving beter af zou zijn zonder social media, zo blijkt uit onderzoek van internetvergelijk.nl, in samenwerking met Multiscope. Van de 1243 respondenten was 19,0% stellig overtuigd dat we beter af zouden zijn zonder sociale netwerken. Een groter deel, 52,2%, ziet wel voordelen in social media, maar is desondanks…
Nieuwe kansen in streaming, content en adverteren
In het onlangs verschenen rapport Media Trends and Predictions van Kantar staan voorspellingen voor de media-industrie voor 2024. Ze gaan o.a. over streaming, kijkgedrag, AI en data. De zes mediatrends die volgens Kantar het jaar 2024 zullen bepalen zijn: 1. Streaming, ondersteund door reclame, zal goed gedijen in tijden van inflatie 2023 kenmerkt zich door…
Meer stemmen in videoadvertenties overtuigen beter
De overtuigingskracht van een videoadvertentie kan worden versterkt wanneer in de gesproken tekst meer stemmen klinken. Dat blijkt uit het onderzoek More Voices Persuade: The Attentional Benefits of Voice Numerosity, beschreven in het Journal of Marketing Research. Verschillende stemmen die een overtuigende boodschap brengen, trekken de aandacht van de consument en vergroten de koopbereidheid. De…
Meerderheid bezorgd over desinformatie
Een meerderheid van de burgers (85%) maakt zich zorgen over de impact van online desinformatie, zo blijkt uit een onderzoek in opdracht van Unesco, in 16 landen uitgevoerd door Ipsos. Uit het onderzoek, waaraan ongeveer 8.000 respondenten deelnamen in landen waar in 2024 verkiezingen worden gehouden, bleek dat naast de bezorgdheid over desinformatie, nog eens…
Adverteerders blijven afhankelijk van Meta, TikTok stoomt op
Meta blijft het grootste van alle social platformen. 75% van het budget dat aan social media wordt gespendeerd, gaat naar Facebook en Instagram. TikTok is de snelste groeier, met een stijging van 50% qua marktaandeel in 2023 vergeleken met 2022. Dat blijkt uit de DDMA Social Advertising Benchmark, waarvoor 154.000 social campagnes met een totale…
Unstereotype Alliance en Kantar introduceren meetmethode voor stereotypen
De Unstereotype Alliance, een coalitie die door UN Women is opgericht om stereotypen in reclame tegen te gaan, heeft in samenwerking met Kantar een nieuwe methode ontwikkeld om afgewogen representatie te bepalen. De methode, met als naam Progressive Unstereotype Metric (PUM), evalueert alle kenmerken van een advertentie en bepaalt hoe afgewogen representaties zijn. In de…
Geïntegreerde TV-sponsoring werkt het beste
Uit onderzoek van Paramount in Australië blijkt dat geïntegreerde TV-sponsoringcampagnes een hogere spontane en geholpen merkherinnering opleveren dan standaard billboards. Er is ook meer aandacht voor TV-commercials en de sponsoring leidt tot een groter mentaal marktaandeel. Met een geïntegreerde campagne wordt de combinatie van een op de inhoud van het programma aangepaste TV-commercial, een billboard…