Onderzoek | 22 augustus 2023
22 augustus 2023

Virtuele influencers – geen lichaam of geest, en toch betrouwbaar?

Maar liefst 32% van de millennials volgt op sociale media persona’s waarvan ze weten dat ze niet echt zijn. Het gaat om virtuele influencers: niet-menselijke entiteiten die dankzij technologieën als 3D-modeling en AI wel echt menselijk lijken en op sociale media actief zijn als influencers. Lotte Willemsen schreef er een artikel over op de site…

Best practices | 17 augustus 2023
17 augustus 2023

Podcast over datagedreven werken

Hoe verklein je de kloof tussen data- en business teams en zorg je voor een datagedreven cultuur? Er wordt veel over gesproken maar praktische handvatten ontbreken nog weleens. Job van den Berg maakte er een podcast over. Grotere organisaties hebben vaak moeite met het introduceren van een datagedreven cultuur. Dat blijkt onder andere al twee…

Actueel | 10 augustus 2023
10 augustus 2023

TikTok stopt met aanbevelingen op basis van persoonlijke data

TikTok heeft besloten zijn aanbevelingsalgoritme te laten vallen om alvast gehoor te geven aan de regels van de Digital Services Act van de EU. De Digital Services Act, die afgelopen oktober door het Europees Parlement is geratificeerd, maakt deel uit van een pakket maatregelen om de concurrentie in de technische wereld aan te pakken en…

Actueel | 27 juli 2023
27 juli 2023

Kijkcijfers niet meer de volgende dag, maar na een week

Op maandag 28 augustus start de eerste officiële meting van het vernieuwde NMO Kijkonderzoek. De eerste publicatie zal een week later verschijnen. NMO laat daarmee de publicaties aansluiten bij de veranderende manier van televisiekijken die in toenemende mate uitgesteld is en verspreid is over meer devices, schermen en platformen. De vernieuwde techniek van het kijkonderzoek…

Actueel | 11 juli 2023
11 juli 2023

NMO Summer update – webinar op 20 juli

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) is op volop bezig met de nieuwe standaarden op het gebied van mediabereiksonderzoek. In een webinar – de NMO Summeer Update – op donderdag 20 juli 2023 komen de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van het lees-, luister-, kijk-, online- en crossmediaal bereiksonderzoek voorbij. Onderzoekers Inken Oestman en Yvette van...
Onderzoek | 04 juli 2023
04 juli 2023

Gebruik social media verandert – minder lang, meer spraaknotities

De gemiddelde tijd die dagelijkse wordt besteed aan social media is wereldwijd voor de tweede keer in meer dan 10 jaar gedaald. Dat blijkt uit een onderzoek van GWI, dat ook laat zien dat een jongere generatie platforms anders gebruikt. Social: Behind the Screens, gebaseerd op onderzoek onder meer dan 970.000 consumenten over de hele...
Onderzoek | 22 juni 2023
22 juni 2023

2,2 keer minder GRP’s nodig bij radioreclame met NMO Luisteronderzoek

Uit een onder 3600 respondenten uitgevoerd representatief onderzoek concludeert DVJ Insights in opdracht van branchevereniging Audify dat er verhoudingsgewijs 2,2 keer minder GRP’s nodig zijn om dezelfde herkenningsscore te realiseren bij radioreclame. Het onderzoek is uitgevoerd in week 9 tot en met 14 van dit jaar door middel van herinneringsvragen waarbij elke respondent maximaal tien...
Onderzoek | 20 juni 2023
20 juni 2023

NMO Kids Monitor: tv verslaat smartphone

Afgelopen week is de NMO Kids Monitor 2023 gepubliceerd. Het onderzoek is uitgevoerd door Ipsos onder ruim duizend kinderen in de leeftijd van 6 tot 12 jaar. Doel van het onderzoek was om inzicht te krijgen in het mediagebruik van kinderen in deze leeftijdsgroep. Het mediagedrag dat in kaart is gebracht omvat het leesgedrag van...
Onderzoek | 04 april 2023
04 april 2023

Audio versterkt mentale beschikbaarheid FMCG-merk

Radio als onderdeel van een krachtige crossmediacampagne zorgt voor een significante stijging van de reclameherinnering en bovenal voor positieve en onderscheidende merkassociaties. Dat blijkt uit effectonderzoek door DVJ Insights voor het FMCG-merk Douwe Egberts naar de toegevoegde waarde van radio in de mediamix en de bijdrage van radio aan de mentale beschikbaarheid van het merk....
Actueel | 28 maart 2023
28 maart 2023

Kijkonderzoek NMO start 28 augustus

Op 28 augustus 2023 start het kijkonderzoek van NMO (Nationaal Media Onderzoek). Bij de start wordt gemeten in 1650 huishoudens. Het kijkonderzoek zal, zoals bekend, voortaan worden uitgevoerd door Kantar. Het onderzoek van NMO zal in drie fasen worden geïntroduceerd. Eerst via tv-schermen, vervolgens zal via een routermeting (Kantar Focal Meter) bij 2000 huishoudens, waar...
Onderzoek | 23 maart 2023
23 maart 2023

NMO publiceert Mediatrends 2022

Deze week publiceert het Nationaal Media Onderzoek (NMO) de tweede editie van NMO Mediatrends. Het onderzoek laat het gebruik van de vele devices en de consumptie van mediacontent zien. Het is ook de basis voor de samenstelling en weging van de doelgroepen in de NMO-onderzoeken waar specifiek panels worden gebruikt (kijken, luisteren en online). Inzichten...
Actueel | 20 oktober 2022
20 oktober 2022

Mediaconcerns willen dat klanten data gaan beheren in digitale kluis

DPG, RTL, NPO, Talpa en Mediahuis willen dat klanten hun eigen online data gaan beheren met een zogeheten digitale kluis. Daarmee willen ze hun concurrentiepositie verbeteren tegenover Amerikaanse datagrootmachten als meta, Amazon en Google én consumenten de macht teruggeven over hun persoonsgegevens. Adformatie schrijft dat de vijf media-exploitanten de stichting Stichting Nederlandse Datakluis hebben opgericht,...

Ook de laatste bytes ontvangen?