Onderzoek | 22 juni 2023
22 juni 2023

2,2 keer minder GRP’s nodig bij radioreclame met NMO Luisteronderzoek

Uit een onder 3600 respondenten uitgevoerd representatief onderzoek concludeert DVJ Insights in opdracht van branchevereniging Audify dat er verhoudingsgewijs 2,2 keer minder GRP’s nodig zijn om dezelfde herkenningsscore te realiseren bij radioreclame. Het onderzoek is uitgevoerd in week 9 tot en met 14 van dit jaar door middel van herinneringsvragen waarbij elke respondent maximaal tien...
Onderzoek | 20 juni 2023
20 juni 2023

NMO Kids Monitor: tv verslaat smartphone

Afgelopen week is de NMO Kids Monitor 2023 gepubliceerd. Het onderzoek is uitgevoerd door Ipsos onder ruim duizend kinderen in de leeftijd van 6 tot 12 jaar. Doel van het onderzoek was om inzicht te krijgen in het mediagebruik van kinderen in deze leeftijdsgroep. Het mediagedrag dat in kaart is gebracht omvat het leesgedrag van...
Onderzoek | 04 april 2023
04 april 2023

Audio versterkt mentale beschikbaarheid FMCG-merk

Radio als onderdeel van een krachtige crossmediacampagne zorgt voor een significante stijging van de reclameherinnering en bovenal voor positieve en onderscheidende merkassociaties. Dat blijkt uit effectonderzoek door DVJ Insights voor het FMCG-merk Douwe Egberts naar de toegevoegde waarde van radio in de mediamix en de bijdrage van radio aan de mentale beschikbaarheid van het merk....
Actueel | 28 maart 2023
28 maart 2023

Kijkonderzoek NMO start 28 augustus

Op 28 augustus 2023 start het kijkonderzoek van NMO (Nationaal Media Onderzoek). Bij de start wordt gemeten in 1650 huishoudens. Het kijkonderzoek zal, zoals bekend, voortaan worden uitgevoerd door Kantar. Het onderzoek van NMO zal in drie fasen worden geïntroduceerd. Eerst via tv-schermen, vervolgens zal via een routermeting (Kantar Focal Meter) bij 2000 huishoudens, waar...
Onderzoek | 23 maart 2023
23 maart 2023

NMO publiceert Mediatrends 2022

Deze week publiceert het Nationaal Media Onderzoek (NMO) de tweede editie van NMO Mediatrends. Het onderzoek laat het gebruik van de vele devices en de consumptie van mediacontent zien. Het is ook de basis voor de samenstelling en weging van de doelgroepen in de NMO-onderzoeken waar specifiek panels worden gebruikt (kijken, luisteren en online). Inzichten...
Actueel | 20 oktober 2022
20 oktober 2022

Mediaconcerns willen dat klanten data gaan beheren in digitale kluis

DPG, RTL, NPO, Talpa en Mediahuis willen dat klanten hun eigen online data gaan beheren met een zogeheten digitale kluis. Daarmee willen ze hun concurrentiepositie verbeteren tegenover Amerikaanse datagrootmachten als meta, Amazon en Google én consumenten de macht teruggeven over hun persoonsgegevens. Adformatie schrijft dat de vijf media-exploitanten de stichting Stichting Nederlandse Datakluis hebben opgericht,...
Actueel | 06 oktober 2022
06 oktober 2022

Nominaties PIM Marketing Literatuur Prijs 2022 bekend

Tien boeken zijn genomineerd voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2022. Platform Innovatie in Marketing (PIM) wil met deze prijs de innovatieve ontwikkelingen in het marketingvak een podium bieden. Vorig jaar wonnen Yousri Mandour, Dorien van der Heijden en Sven Turnhout met hun boek De strategie van de kreeft. Dit zijn de tien nominaties voor de...
Onderzoek | 29 september 2022
29 september 2022

Meer aandacht voor radio- en tv-commercials? Houd het simpel!

Ster benaderde Motivaction met de vraag: hoe kun je op radio en televisie effectiever adverteren door de aandacht voor campagnes te verhogen? Uit het onderzoek kwamen zes tips naar voren. We zetten ze alle zes op een rijtje. Zes tips voor effectiever adverteren: Houd het simpel. Laat bijvoorbeeld pauzes vallen zodat de luisteraar tijd heeft om te verwerken wat er is gezegd. Beperk...
Onderzoek | 29 september 2022
29 september 2022

Mediamakers voelen druk om representatie vrouwen te verhogen

Bijna de helft van de mediamakers voelt meer druk vanuit de maatschappij om een representatiever beeld van mannen en vrouwen te geven dan vijf jaar geleden. Dat blijkt uit de publicatie Blikopener van WomenInc. Direct Research deed er onderzoek voor onder 251 mediamakers. De mediasector is in beweging: het merendeel van de mediamakers zegt meer...
Actueel | 28 juni 2022
28 juni 2022

Naamsbekendheid Fier speerpunt op MediaTestDag

MediaTest vierde afgelopen week haar 23ste verjaardag met de 5de MediaTestDag. Met het hele bedrijf werd binnen 24 uur belangeloos een volledig onderzoek uitgevoerd, en dat gebeurde voor Fier, expertise- en behandelcentrum voor geweld binnen een afhankelijkheidsrelatie. De centrale onderzoeksvraag van Fier was: ‘Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we onze naamsbekendheid vergroten zodat we...
Actueel | 21 april 2022
21 april 2022

ESSENSOR neemt Centrum voor Smaakonderzoek over

ESSENSOR heeft onlangs het Centrum voor Smaakonderzoek (CSO) overgenomen. Beide bedrijven zijn gevestigd in FoodValley Wageningen. De overname markeert een bijzonder moment in de geschiedenis van het sensorisch marktonderzoek in Nederland. Nadat OP&P Product Research uit Utrecht al in 2018 onderdeel werd van ESSENSOR, is het nu de beurt aan CSO. Pieter Punter van OP&P...
Actueel | 21 april 2022
21 april 2022

MediaTestDag 2022: Gratis onderzoek binnen 24 uur!

Elk jaar organiseert MediaTest, onderzoeksbureau gespecialiseerd in media- en communicatieonderzoek, de MediaTestDag. Tijdens deze dag viert MediaTest haar verjaardag door binnen een dag een volledig onderzoek te doen naar een maatschappelijk relevant vraagstuk. Gratis en voor niks. In eerdere jaren vond er onderzoek plaats voor Stichting Jarige Job, Naturalis en het Fonds Gehandicaptensport. Wie de...

Ook de laatste bytes ontvangen?