Bureaus | 08 november 2021
08 november 2021

MeMo2 wint Global I-COM Data Creativity Award

MeMo2 (a Kantar Company) is de 'General Category winner' van de I-COM Data Creativity Awards. De award werd behaald met het project The Future of Cross-media Analytics: World's first 100% automated cross media measurement platform THX. Naast MeM0 waren er nog andere winnaars, waaronder: Overall Winner & Location Based Category Winner Wavemaker India & Ogilvy...
Onderzoek | 08 november 2021
08 november 2021

Naar wat, wie en hoe kijken we het liefst?

In opdracht van Veronica Superguide deed Ipsos onderzoek naar het kijkgedrag van Nederlanders. Van wie houden we het meest op televisie? Wie zien we liever niet? Wie zijn de écht grote tv persoonlijkheden? En via welke diensten kijken we tegenwoordig? Een aantal uitkomsten Netflix is de populairste streamingsdienst, gevolgd door Disney+ en Videoland. Nederlanders zijn...
Onderzoek | 03 november 2021
03 november 2021

Nederland bezorgd over invloed slimme technologie

Bijna alle Nederlanders zijn via slimme apparaten zoals hun smartphone of activity tracker verbonden met grote techbedrijven, waaronder Google, Facebook of Amazon. Maar bij een aanzienlijk deel van Nederland wekt het leven in een digitale samenleving een gevoel van onbehagen op. Dat blijkt uit de eerste Smart Society Monitor van Motivaction en Omnicom PR Group....
Onderzoek | 27 oktober 2021
27 oktober 2021

Oud en jong in mediagebruik

Er is veel onderzoek gedaan naar hoe generatie X, Y en Z van elkaar verschillen en er is nog veel meer over gezegd en geschreven. Hoewel je een generatie eigenlijk niet over één kam mag scheren, het blijft interessant om de verschillen tussen de generaties in kaart te brengen. Dennis Hoogervorst van DPG Media schreef...
Onderzoek | 13 oktober 2021
13 oktober 2021

Reclame in vertrouwde media effectiever en lucratiever

Vertrouwde media als magazine- en nieuwsmedia zorgen bij alle typen reclamecampagnes voor betere resultaten. De adverterende merken krijgen meer bekendheid, een beter imago en meer conversie. Dat blijkt uit een nieuwe bronnenstudie van Trust in Media. In eerder onderzoek van Trust in Media kwam een groot vertrouwen naar voren in Nederlandse media. In het nieuwe...
Best practices | 12 oktober 2021
12 oktober 2021

‘Hoe meer data-science hoe groter de behoefte aan kwalitatief onderzoek’

Over vijf jaar stap je vanachter je computer thuis de winkel van Apple in New York binnen om de nieuwste iPhone op te pakken en te bekijken. ‘Maar de menselijke kant in dat contact ga je niet krijgen van een algoritme. Daar heb je kwalitatief onderzoek voor nodig’, denkt Theo van der Steen van Underlined....
Onderzoek | 04 oktober 2021
04 oktober 2021

SWOCC-publicatie over storytelling op sociale media

Het vertellen van verhalen is populair onder zowel merk als mens: het is een krachtige manier van communiceren. Storytelling is een sociaal fenomeen en daarom zien we - in de communicatiepraktijk – vaak verhalen verschijnen op sociale media. SWOCC-publicatie 83 ‘Succes met storytelling op sociale media’ onderzoekt hoe merken de potentie van verhalen optimaal kunnen...
Onderzoek | 22 september 2021
22 september 2021

Wat vinden we gezichtsherkenning?

In een onderzoek van Getapp (onderdeel van Gartner) komt naar voren hoe Nederlanders over gezichtsherkenning denken. Hoeveel mensen hebben al gebruik gemaakt van facial recognition en voor wat? En in welke toepassingen is de meeste interesse? De meest gebruikte vorm van biometrie is de vingerafdruk. 59% van de respondenten heeft ‘m al eens verstrekt, vooral...
Onderzoek | 20 september 2021
20 september 2021

Online vaardig begint offline

Begin 2021 deed CHOICE in opdracht van de Koninklijke Bibliotheek onderzoek naar de digitale vaardigheid van jongeren. Hoe vaardig zijn ze en hoe kun je dat eventueel verbeteren? Jongeren zijn te positief over hun eigen digitale vaardigheden. Maar bijna de helft (47%) van de jongeren overschat het eigen niveau. De minder digitaal vaardige jongeren herkennen...
Onderzoek | 13 september 2021
13 september 2021

Verantwoord gebruik data voorwaarde commercieel succes

Het overtreffen van de verwachtingen in dataprotectie is een belangrijke factor in het succes van marketeers, zo blijkt uit een studie van Ipsos. Twee baanbrekende internationale onderzoeken – in opdracht van Google in samenwerking met Ipsos en Boston Consulting Group (BCG) – geven inzicht in de ingewikkelde en vaak tegenstrijdige houding tegenover online privacy. Digitale...
Onderzoek | 09 september 2021
09 september 2021

Coolblue levert beste online klantervaring

Volgens de nieuwste editie van Digital Excellence Monitor van WUA levert Coolblue de beste online klantervaring. De totale ranking bestaat uit 137 toonaangevende Nederlandse websites. ANWB, Greenchoice en KPN gaan aan kop in zes onderliggende branchespecifieke ranglijsten. De strijd om de koppositie gaat dit jaar tussen twee e-commerce giganten. Coolblue scoort 74 van de 100...
Onderzoek | 26 augustus 2021
26 augustus 2021

Ook babyboomers kopen meer online

In het afgelopen jaar hebben ook de babyboomers hun koopgedrag – noodgedwongen – aangepast. Mede onder invloed van corona zijn ook zij steeds meer online gaan kopen, vaker dan voor corona. Ze doen inmiddels niet meer onder voor de jongere generaties. Belangrijk dus voor online marketeers om bij de ontwikkeling van hun websites, apps en...

Ook de laatste bytes ontvangen?