Onderzoek | 19 januari 2022
Media moeten vertrouwen kweken, niet alleen desinformatie ontkrachten
Nieuw onderzoek stelt dat nieuwsmedia zich meer moeten richten op de acceptatie van betrouwbare informatie, meer dan op het bestrijden van desinformatie. Ontmaskering, misinformatie factchecken, de leugen bestrijden, het zijn in de nieuwsvoorziening essentiële zaken, maar volgens de Harvard Kennedy School hebben ze slechts een minimaal effect op het vertrouwen van burgers in betrouwbare nieuwsorganisaties....
Onderzoek | 12 januari 2022
Kijktijd 2021
De Stichting KijkOnderzoek (SKO) heeft de cijfers over 2021 gepubliceerd. De Nederlander keek in 2021 gemiddeld 154 minuten per dag naar televisiezenders en dat is 6 minuten minder dan in 2020. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2021 naar gemiddeld 27 minuten per dag (in 2020: 24 minuten). De...
Onderzoek | 10 januari 2022
Merendeel ouders ziet voordelen in videogaming door kinderen
87% van de ouders voordelen ziet in het videogamegedrag van hun kind. Dit zien zij vooral terug in de Engelse taalvaardigheid van kinderen, maar ook andere voordelen zoals het bevorderen van de creativiteit, intelligentie en sociale vaardigheden worden genoemd. Dat blijkt uit onderzoek van DVJ Insights in opdracht van VGFN. Ouder blijken ten opzichte van...
Onderzoek | 10 januari 2022
Facebook, Google en Amazon profiteren meest van einde third party cookies
Marketingfacts meldt dat onderzoek onder marketingbeslissers in de VS laat zien dat bijna 9 van de 10 voor hun marketing of advertenties afhankelijk zijn van third party cookies. Maar nu dat tijdperk eindigt, willen zij hun advertentiecampagnes aanpassen. En dat betekent voor 62% dat zij meer geld gaan uitgeven aan Facebook, Instagram, Amazon en Google....
Onderzoek | 13 december 2021
Kijktijd en marktaandelen november
De Stichting KijkOnderzoek bracht onlangs de kijkcijfers over de maand november naar buiten. Daaruit blijkt dat we weer iets meer voor het TV-scherm zitten en dat 'zitten' doen we gemiddeld zo’n 2,5 uur per dag. De totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht (TV-schermtijd) kwam in november uit op gemiddeld 202 minuten per dag....
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 08 december 2021
Think Forward 2022 – 5 trends in sociale media
Het socialemediabureau We are Social deed wereldwijd onderzoek naar wat 2022 ons digitaal gaat brengen. Het vond zijn weerslag in het rapport Think Forward 2022. We lichten er vijf trends uit. Mensen beginnen waarde te zien in digitale goederen. Gen Z’ers nemen het voortouw. 33% van deze leeftijdsgroep meldt het bezit van digitale kleding. En...
Onderzoek | 07 december 2021
Trends in media: hybride datastrategieën en hernieuwde waarden
Kantar geeft in het rapport Media Trends and Predictions 2022 een overzicht van de komende trends in de mediasector. Het rapport voorspelt een reeks verschuivingen in de branche. De transparantie die ontstaat wanneer meer actuele Video On Demand-kijkcijfers op programmaniveau worden gepubliceerd, zal een hele reeks ontwikkelingen teweegbrengen, zegt het rapport. Contenteigenaren en producenten zullen...
Onderzoek | 02 december 2021
Consument heeft veel vertrouwen in advertenties op TV
Volgens het Nielsen Global Trust in Advertising-onderzoek zijn ‘aanbevelingen van mensen die ik ken’ met 89% veruit de meest vertrouwde vorm van informatie voor consumenten. Sites van merken (79%) en editorial content (zoals dagbladartikelen) completeren met 76% de top 3. Van de traditionele mediumtypen scoort TV met 69% het hoogst met een vijfde plaats als...
Onderzoek | 01 december 2021
Drie kwart Nederlanders aan de slimme apparaten
Bijna drie kwart van de Nederlanders van 12 jaar of ouder bezit inmiddels een of meer slimme apparaten die met internet zijn verbonden en onderling gegevens uitwisselen. Vooral slimme meters voor water, gas of stroom worden veel gebruikt. Dat meldt het CBS op basis van het onderzoek ‘ICT-gebruik van huishoudens en personen 2020’. In de...
Bureaus | 01 december 2021
Snel en effectief doelgroepbereik met WhatsApp
Meer dan negen miljoen mensen gebruiken in Nederland dagelijks WhatsApp, en het is daarmee het grootste platform van Nederland. Aangezien het dé ultieme plek is om doelgroepen te bereiken, heeft MWM2 recentelijk WhatsApp Survey geïntroduceerd. Onderzoek wordt via de chatfunctie van WhatsApp op een gebruikersvriendelijke manier uitgevoerd. De nieuwe onderzoeksmethode zorgt voor een snelle respons...
Onderzoek | 01 december 2021
DPG Media, Mediahuis & Hearst bereiken met online video 8,1 miljoen mensen
Uit de oktobercijfers van het bereiksonderzoek GXL DAM (van GfK) blijkt dat – de van-oorsprong-print publishers - een sterke positie hebben als het gaat om online video. In totaal bereiken de uitgevers DPG Media, Mediahuis en Hearst met hun content 8,1 miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder, oftewel 55% van de bevolking. Online video...
Onderzoek | 24 november 2021
Nederlander koopt Smart Home-producten om energie te besparen
Voor 39% van de huishoudens is energiebesparing, na gemak, de belangrijkste reden om Smart Home-producten aan te schaffen, blijkt uit cijfers van de jaarlijkse GfK Smart Home Monitor 2021. Onder consumenten die vijf of meer Smart Home-producten hebben is dit zelfs 50%. Een groot deel van de energiekosten in huis zit in een combinatie van...