Onderzoek | 24 november 2021
24 november 2021

Consument 2022: bewust leven – er is meer dan salaris – en… crypto

Onderzoeksplatform GWI laat in Connecting the Dots 2022 de veranderende consumentenattitudes van de komende tijd zien. Het onderzoek bestond uit 700.000 interviews in 47 landen. De belangrijkste resultaten: Gezondheidsbewustzijn Er is groter bewustzijn ten aanzien van welzijn. Mensen zijn zich bewust van het hier en nu, en ze willen actief hun stress verminderen en actief...
Onderzoek | 10 november 2021
10 november 2021

Lichte stijging schermtijd en kijktijd

Stichting KijkOnderzoek heeft de cijfers over oktober gepubliceerd. De totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht (TV Schermtijd) kwam in oktober uit op gemiddeld 188 minuten per dag. In september was dit 172 minuten. De gemiddelde kijktijd naar televisiezenders over de gehele dag was 142 minuten. Hiervan werd 115 minuten live gekeken. Er werd...
Bureaus | 08 november 2021
08 november 2021

MeMo2 wint Global I-COM Data Creativity Award

MeMo2 (a Kantar Company) is de 'General Category winner' van de I-COM Data Creativity Awards. De award werd behaald met het project The Future of Cross-media Analytics: World's first 100% automated cross media measurement platform THX. Naast MeM0 waren er nog andere winnaars, waaronder: Overall Winner & Location Based Category Winner Wavemaker India & Ogilvy...
Onderzoek | 08 november 2021
08 november 2021

Naar wat, wie en hoe kijken we het liefst?

In opdracht van Veronica Superguide deed Ipsos onderzoek naar het kijkgedrag van Nederlanders. Van wie houden we het meest op televisie? Wie zien we liever niet? Wie zijn de écht grote tv persoonlijkheden? En via welke diensten kijken we tegenwoordig? Een aantal uitkomsten Netflix is de populairste streamingsdienst, gevolgd door Disney+ en Videoland. Nederlanders zijn...
Onderzoek | 03 november 2021
03 november 2021

Nederland bezorgd over invloed slimme technologie

Bijna alle Nederlanders zijn via slimme apparaten zoals hun smartphone of activity tracker verbonden met grote techbedrijven, waaronder Google, Facebook of Amazon. Maar bij een aanzienlijk deel van Nederland wekt het leven in een digitale samenleving een gevoel van onbehagen op. Dat blijkt uit de eerste Smart Society Monitor van Motivaction en Omnicom PR Group....
Onderzoek | 27 oktober 2021
27 oktober 2021

Oud en jong in mediagebruik

Er is veel onderzoek gedaan naar hoe generatie X, Y en Z van elkaar verschillen en er is nog veel meer over gezegd en geschreven. Hoewel je een generatie eigenlijk niet over één kam mag scheren, het blijft interessant om de verschillen tussen de generaties in kaart te brengen. Dennis Hoogervorst van DPG Media schreef...
Onderzoek | 13 oktober 2021
13 oktober 2021

Reclame in vertrouwde media effectiever en lucratiever

Vertrouwde media als magazine- en nieuwsmedia zorgen bij alle typen reclamecampagnes voor betere resultaten. De adverterende merken krijgen meer bekendheid, een beter imago en meer conversie. Dat blijkt uit een nieuwe bronnenstudie van Trust in Media. In eerder onderzoek van Trust in Media kwam een groot vertrouwen naar voren in Nederlandse media. In het nieuwe...
Best practices | 12 oktober 2021
12 oktober 2021

‘Hoe meer data-science hoe groter de behoefte aan kwalitatief onderzoek’

Over vijf jaar stap je vanachter je computer thuis de winkel van Apple in New York binnen om de nieuwste iPhone op te pakken en te bekijken. ‘Maar de menselijke kant in dat contact ga je niet krijgen van een algoritme. Daar heb je kwalitatief onderzoek voor nodig’, denkt Theo van der Steen van Underlined....
Onderzoek | 04 oktober 2021
04 oktober 2021

SWOCC-publicatie over storytelling op sociale media

Het vertellen van verhalen is populair onder zowel merk als mens: het is een krachtige manier van communiceren. Storytelling is een sociaal fenomeen en daarom zien we - in de communicatiepraktijk – vaak verhalen verschijnen op sociale media. SWOCC-publicatie 83 ‘Succes met storytelling op sociale media’ onderzoekt hoe merken de potentie van verhalen optimaal kunnen...
Onderzoek | 22 september 2021
22 september 2021

Wat vinden we gezichtsherkenning?

In een onderzoek van Getapp (onderdeel van Gartner) komt naar voren hoe Nederlanders over gezichtsherkenning denken. Hoeveel mensen hebben al gebruik gemaakt van facial recognition en voor wat? En in welke toepassingen is de meeste interesse? De meest gebruikte vorm van biometrie is de vingerafdruk. 59% van de respondenten heeft ‘m al eens verstrekt, vooral...
Onderzoek | 20 september 2021
20 september 2021

Online vaardig begint offline

Begin 2021 deed CHOICE in opdracht van de Koninklijke Bibliotheek onderzoek naar de digitale vaardigheid van jongeren. Hoe vaardig zijn ze en hoe kun je dat eventueel verbeteren? Jongeren zijn te positief over hun eigen digitale vaardigheden. Maar bijna de helft (47%) van de jongeren overschat het eigen niveau. De minder digitaal vaardige jongeren herkennen...
Onderzoek | 13 september 2021
13 september 2021

Verantwoord gebruik data voorwaarde commercieel succes

Het overtreffen van de verwachtingen in dataprotectie is een belangrijke factor in het succes van marketeers, zo blijkt uit een studie van Ipsos. Twee baanbrekende internationale onderzoeken – in opdracht van Google in samenwerking met Ipsos en Boston Consulting Group (BCG) – geven inzicht in de ingewikkelde en vaak tegenstrijdige houding tegenover online privacy. Digitale...

Ook de laatste bytes ontvangen?