Onderzoek | 04 oktober 2021
SWOCC-publicatie over storytelling op sociale media
Het vertellen van verhalen is populair onder zowel merk als mens: het is een krachtige manier van communiceren. Storytelling is een sociaal fenomeen en daarom zien we - in de communicatiepraktijk – vaak verhalen verschijnen op sociale media. SWOCC-publicatie 83 ‘Succes met storytelling op sociale media’ onderzoekt hoe merken de potentie van verhalen optimaal kunnen...
Onderzoek | 22 september 2021
Wat vinden we gezichtsherkenning?
In een onderzoek van Getapp (onderdeel van Gartner) komt naar voren hoe Nederlanders over gezichtsherkenning denken. Hoeveel mensen hebben al gebruik gemaakt van facial recognition en voor wat? En in welke toepassingen is de meeste interesse? De meest gebruikte vorm van biometrie is de vingerafdruk. 59% van de respondenten heeft ‘m al eens verstrekt, vooral...
Onderzoek | 20 september 2021
Online vaardig begint offline
Begin 2021 deed CHOICE in opdracht van de Koninklijke Bibliotheek onderzoek naar de digitale vaardigheid van jongeren. Hoe vaardig zijn ze en hoe kun je dat eventueel verbeteren? Jongeren zijn te positief over hun eigen digitale vaardigheden. Maar bijna de helft (47%) van de jongeren overschat het eigen niveau. De minder digitaal vaardige jongeren herkennen...
Onderzoek | 13 september 2021
Verantwoord gebruik data voorwaarde commercieel succes
Het overtreffen van de verwachtingen in dataprotectie is een belangrijke factor in het succes van marketeers, zo blijkt uit een studie van Ipsos. Twee baanbrekende internationale onderzoeken – in opdracht van Google in samenwerking met Ipsos en Boston Consulting Group (BCG) – geven inzicht in de ingewikkelde en vaak tegenstrijdige houding tegenover online privacy. Digitale...
Onderzoek | 09 september 2021
Coolblue levert beste online klantervaring
Volgens de nieuwste editie van Digital Excellence Monitor van WUA levert Coolblue de beste online klantervaring. De totale ranking bestaat uit 137 toonaangevende Nederlandse websites. ANWB, Greenchoice en KPN gaan aan kop in zes onderliggende branchespecifieke ranglijsten. De strijd om de koppositie gaat dit jaar tussen twee e-commerce giganten. Coolblue scoort 74 van de 100...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 26 augustus 2021
Ook babyboomers kopen meer online
In het afgelopen jaar hebben ook de babyboomers hun koopgedrag – noodgedwongen – aangepast. Mede onder invloed van corona zijn ook zij steeds meer online gaan kopen, vaker dan voor corona. Ze doen inmiddels niet meer onder voor de jongere generaties. Belangrijk dus voor online marketeers om bij de ontwikkeling van hun websites, apps en...
Onderzoek | 11 augustus 2021
Kijktijd en marktaandelen juli 2021
De Stichting KijkOnderzoek (SKO) meldt dat de totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht (TV-schermtijd) in juli uitkwam op gemiddeld 180 minuten per dag. In juni was dit 175 minuten. De gemiddelde kijktijd naar televisiezenders over de gehele dag was 139 minuten. Hiervan werd 118 minuten live gekeken. Er werd gemiddeld 41 minuten per...
Onderzoek | 28 juni 2021
Online streams bereiken meer dan 12 miljoen mensen in mei
Uit de nieuwste cijfers uit het bereiksonderzoek GfK DAM blijkt dat in mei 2021 maar liefst 12,1 miljoen personen online video- en audiostreams bekeken of beluisterden op Nederlandse sites en apps. De online video- en audiostreams op Nederlandse websites en apps zijn in mei 2021 gezamenlijk door 12,1 miljoen personen bekeken of beluisterd. Dat is...
Actueel | 14 juni 2021
Verticale revolutie in de videomarketing
Bewegend beeld nemen we al ruim 100 jaar horizontaal waar. Van iedere televisie of bioscoopdoek overtreffen de breedtematen de lengtematen. Nu we bewegend beeld op onze verticaal georiënteerde smartphone bekijken ontstaat er een discrepantie tussen apparaat (verticaal) en presentatievorm (horizontaal). Hoe lossen we die discrepantie het beste op? Moeten we de consument ‘dwingen’ zijn apparaat...
Onderzoek | 27 mei 2021
Kwalitatief onderzoek in tijden van corona
In deze tijden van corona is fysiek kwalitatief onderzoek nagenoeg onmogelijk geworden. Veel kwalitatief onderzoek is het afgelopen coronajaar verplaatst naar online. Deze transformatie gaat gepaard met een grotere inzet van techniek. Hoe heeft de onderzoeksbranche dit aangepakt? Martin de Bruin sprak in opdracht van de MOA met 12 onderzoeksbureaus, 3 selectiebureaus en 3 leveranciers...
Actueel | 26 mei 2021
NRC Media & DVJ Insights presenteren ‘Feitelijk betrouwbaar’
De coronapandemie zorgde voor een sterke behoefte aan betrouwbare informatie en kwaliteitsjournalistiek. Maar wat zorgt ervoor dat de mediaconsument een nieuwsmerk vertrouwt? En wat is de relatie tot advertising? Die vragen pakte NRC Media samen met DVJ Insights op. Het resultaat is het onderzoek ‘Feitelijk betrouwbaar’ dat wordt gepresenteerd op Road to MIE. Het onderzoek...
Onderzoek | 14 april 2021
Meerderheid blijft ook na corona online kopen
Het afgelopen jaar hebben Nederlanders vaker online gewinkeld. Ook lokale ondernemers hebben hiervan kunnen profiteren. Zo is onder andere het online bestellen van avondeten flink toegenomen. Dit blijkt uit het jaarlijkse What’s Happening Online-onderzoek van Ruigrok NetPanel. Het afgelopen jaar zijn er vaker online aankopen gedaan en dat is terug te zien in alle generaties....