Actueel | 10 maart 2021
Verkiezingen – het nut van de stemhulp
De afgelopen jaren vliegen in verkiezingstijd de stemhulpen de kiezer om te horen. Bijna de helft van de kiezers (46%) vulde tot dinsdag jl. al tenminste één stemhulp in. Het landschap aan kieswijzers is inmiddels zeer divers. Manuel Kaal van Kantar Public schreef er een artikel over. Je hebt de ‘traditionele’ stemhulpen, zoals de Stemwijzer.nl,...
Onderzoek | 10 maart 2021
Omzet TV-reclamemarkt € 753 miljoen
De TV-reclamemarkt voor spot- en non-spotbestedingen is in 2020 uitgekomen op € 753 miljoen. Dat is een daling van 9%. De TV-markt heeft zich wel hersteld na een dramatische eerste helft van het jaar. De groei in de tweede helft van het jaar was 3,4%. Dat blijkt uit het TV Jaarrapport 2020 van Screenforce. In...
Actueel | 08 maart 2021
‘Krijg nou de digitalisering’
Welkom bij Myth Busters, de blog waarin Kees van Duyn en Robert van Ossenbruggen om beurten de jubelverhalen over innovaties aan zich voorbij laten gaan, en een kritische blik werpen op datgene wat we met z’n allen voor zoete koek slikken. Robert van Ossenbruggen buigt zich in dit blog over digitalisering en hoe je ermee...
Actueel | 08 maart 2021
SIRE start strijd tegen kinderarmoede
In Nederland kunnen ruim 250.000 kinderen door geldgebrek niet meedoen met hun leeftijdsgenoten. Met alle negatieve gevolgen voor deze kinderen. Het aantal kinderen in armoede neemt de komende periode sterk toe, verwacht het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). SIRE startte vorige week met een nieuwe campagne waarin zij aandacht vragen voor dit probleem. Volgens het...
Onderzoek | 03 maart 2021
Spelen, leren en doorklikken – Kinderen en media
Sinds 2012 gebruikt Netwerk Mediawijsheid de ‘Iene Miene Media Monitor’, een grootschalig onderzoek onder huishoudens met jonge kinderen. Via dit jaarlijkse trendonderzoek wordt gemeten hoe kinderen van 0 t/m 6 jaar omgaan met verschillende media(devices), en hoe ouders hen hierbij begeleiden. CHOICE Insights + Strategy deed een online kwantitatief onderzoek onder 1.003 ouders van kinderen...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 03 maart 2021
Meer dan een miljoen op Clubhouse
Clubhouse is al bijna een begrip. Op dit moment gebruiken 1.052.000 Nederlanders de app, volgens onderzoek van MeMo². Met een maandbereik van meer dan 8% zijn vooral de mannelijke jongeren verantwoordelijk voor de snelle Clubhouse-adoptie. Het audioplatform Clubhouse geldt als dé nieuwe socialmediasensatie. Tenminste, als we de overweldigende hype rondom de app moeten geloven. Overigens...
Onderzoek | 10 februari 2021
Mediawijsheid bouwt platform over nepnieuws
Bijna zeven op de tien Nederlanders maken zich zorgen over de invloed van nepnieuws. Dit blijkt uit onderzoek van NoTies in opdracht van Netwerk Mediawijsheid. Nederlanders verwachten dat nepnieuws invloed heeft op de naderende Tweede Kamerverkiezingen. 60% maakt zich zorgen over de invloed van nepnieuws op het stemgedrag en Ruim driekwart van de Nederlanders denkt...
Onderzoek | 08 februari 2021
Sterke verschuiving mediaconsumptie
De groei van digitale media is in 2020 in een stroomversnelling gekomen. Vooral videobellen, online winkelen, chatten/appen, bellen en volgen van nieuws op nieuwssites/nieuwsapps is sinds de uitbraak van het coronavirus fors toegenomen en dat zorgt voor een verschuiving in de mediaconsumptie binnen Nederland. Dat blijkt allemaal uit Trends in Digitale Media dat onderzoeksbureau GfK...
Onderzoek | 03 februari 2021
TikTok en Pinterest grootste stijgers social media
Gebruik van social media groeit en groei. Maar welke platformen worden op dit moment gebruikt? En met welke frequentie? Wat zijn de stijgers en dalers? Newcom voert al sinds 2010 het grootste onderzoek van Nederland uit naar het gebruik van social media. Dit grootschalige landelijk onderzoek is in 2021 voor het elfde jaar op rij...
Onderzoek | 01 februari 2021
Diversiteit belangrijk voor reputatie
Organisaties kunnen een grotere rol spelen in maatschappelijke veranderingen dan ze denken. Ook op het thema diversiteit is een morele rol voor organisaties weggelegd, zo vinden de meeste reputatie-experts van het ReputatiePanel. In het laatste onderzoek van Wepublic en Motivaction stonden diversiteit en reputatie centraal. Vooral in grotere organisaties wordt diversiteit als thema vanuit het...
Actueel | 25 januari 2021
Zuid-Koreaanse chatbot verwijderd om ongepaste taal
Na klachten over haatzaaiende uitlatingen tegen seksuele minderheden is deze maand de Zuid-Koreaanse chatbot Lee Luda even stilgezet. Lee Luda is een door KI-gevoede bot, die een 30-jarige studente verbeeldt. In 20 dagen tijd vergaarde ze zo’n 750.000 volgers. De chatbot werd van Facebook gehaald nadat gebruikers klaagden dat ze provocerend sprak over de LGBT-gemeenschap...
Onderzoek | 11 januari 2021
We keken meer TV in 2020
De Nederlander keek in 2020 gemiddeld 160 minuten per dag naar televisiezenders. Dat is vier minuten meer dan in 2019. Dat blijkt uit het jaarpersbericht van de Stichting Kijkonderzoek. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2020 naar 15,2%, wat overeenkomt met 24 minuten per dag. In 2019 was dit...