Onderzoek | 03 februari 2021
03 februari 2021

TikTok en Pinterest grootste stijgers social media

Gebruik van social media groeit en groei. Maar welke platformen worden op dit moment gebruikt? En met welke frequentie? Wat zijn de stijgers en dalers? Newcom voert al sinds 2010 het grootste onderzoek van Nederland uit naar het gebruik van social media. Dit grootschalige landelijk onderzoek is in 2021 voor het elfde jaar op rij...
Onderzoek | 01 februari 2021
01 februari 2021

Diversiteit belangrijk voor reputatie

Organisaties kunnen een grotere rol spelen in maatschappelijke veranderingen dan ze denken. Ook op het thema diversiteit is een morele rol voor organisaties weggelegd, zo vinden de meeste reputatie-experts van het ReputatiePanel. In het laatste onderzoek van Wepublic en Motivaction stonden diversiteit en reputatie centraal. Vooral in grotere organisaties wordt diversiteit als thema vanuit het...
Actueel | 25 januari 2021
25 januari 2021

Zuid-Koreaanse chatbot verwijderd om ongepaste taal

Na klachten over haatzaaiende uitlatingen tegen seksuele minderheden is deze maand de Zuid-Koreaanse chatbot Lee Luda even stilgezet. Lee Luda is een door KI-gevoede bot, die een 30-jarige studente verbeeldt. In 20 dagen tijd vergaarde ze zo’n 750.000 volgers. De chatbot werd van Facebook gehaald nadat gebruikers klaagden dat ze provocerend sprak over de LGBT-gemeenschap...
Onderzoek | 11 januari 2021
11 januari 2021

We keken meer TV in 2020

De Nederlander keek in 2020 gemiddeld 160 minuten per dag naar televisiezenders. Dat is vier minuten meer dan in 2019. Dat blijkt uit het jaarpersbericht van de Stichting Kijkonderzoek. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2020 naar 15,2%, wat overeenkomt met 24 minuten per dag. In 2019 was dit...
Onderzoek | 24 november 2020
24 november 2020

YouTube piekt bij jongeren

GfK Crossmedia Link (GXL) stelt na onderzoek vast dat YouTube het meest gebruikte platform blijft onder jongeren tussen 13 en 24 jaar. Het online maandbereik is 96% (oktober 2020). De gemiddelde tijd op YouTube steeg in een jaar tijd van 64 naar 67 minuten per dag. Dat was alleen online op smartphone, tablet en PC/laptop,...
Actueel | 11 november 2020
11 november 2020

Waarom snappen media de peilingen niet?

Een nogal ongenuanceerde vraag, ik geef het toe. De meeste media (of journalisten) snappen het best. Maar er zijn nieuwsmedia (of journalisten) die het begrijpen en toch een dag na de Amerikaanse presidentsverkiezingen uitpakken met ‘Alweer hadden de peilers het mis’ (Volkskrant) of ‘Waarom de peilers er weer naast zaten’ (NRC). In het artikel beantwoordde...
Onderzoek | 22 september 2020
22 september 2020

De kracht van magazines en dagbladen

Een nieuw grootschalig onderzoek onder lezers van magazines en dagbladen levert actuele cijfers op over het gebruik en de beleving van deze mediumtypen. Het onderzoek werd in juni uitgevoerd door Panel Inzicht onder 1.000 lezers (25-70 jaar) van magazines en/of dagbladen. Vier van de vijf lezers beleven hun favoriete magazine als een ontspannen moment, soms...
Actueel | 12 augustus 2020
12 augustus 2020

Terwijl heel Nederland geniet van het mooie weer, zetten wij de puntjes op de i

Nog 3 weken en dan is het al zover! Op donderdag 3 september valt de 1e editie in je mailbox. Een geheel nieuwe opzet, in het gedachtengoed van Clou en ClouToday, onder een nieuwe naam. Vanaf dan heb je overal en altijd toegang tot het laatste nieuws op het gebied van data science, analytics en insights.

Onderzoek | 12 augustus 2020
12 augustus 2020

Rapportages SKO worden uitgebreid

Naast inzicht in het gemiddeld aantal kijkers van een programma, wordt er vanaf 17 augustus ook inzicht gegeven in het totaal aantal kijkers van een programma (het bereik).

Onderzoek | 08 juli 2020
08 juli 2020

TV en printmedia winnen van sociale media

De Nederlander is traditionele media zoals tv en print, de afgelopen jaren doelbewuster gaan gebruiken. Het tegengestelde gaat op voor social media die meer uit tijdverdrijf worden bekeken. Dat blijkt uit Mediabelevingsonderzoek 2020, uitgevoerd door Kantar in opdracht van bvA, Outreach, Magazine Media Associatie (MMA) en NDP Nieuwsmedia.

Bureaus | 10 juni 2020
10 juni 2020

NPO en Motivaction sluiten overeenkomst

Onlangs hebben Nederlandse Publieke Omroep en Motivaction een overeenkomst gesloten voor uitvoering van het Media Appreciatie Panel (MAP). Het MAP is één van de grootste continue mediaonderzoeken in Nederland.

Bureaus | 08 juni 2020
08 juni 2020

Validators en KICK! Creative Agency gaan samenwerken

Na eerdere succesvolle gezamenlijke klantprojecten hebben Validators en KICK! Creative Agency hun partnership deze week officieel beklonken. Validators test vanaf nu de effectiviteit van creaties van KICK!, zodat hun uitingen voor de start van een campagne nog geoptimaliseerd worden. Dit geldt voornamelijk voor video, banners en DOOH.

Ook de laatste bytes ontvangen?