Onderzoek | 24 november 2020
24 november 2020

YouTube piekt bij jongeren

GfK Crossmedia Link (GXL) stelt na onderzoek vast dat YouTube het meest gebruikte platform blijft onder jongeren tussen 13 en 24 jaar. Het online maandbereik is 96% (oktober 2020). De gemiddelde tijd op YouTube steeg in een jaar tijd van 64 naar 67 minuten per dag. Dat was alleen online op smartphone, tablet en PC/laptop,...
Actueel | 11 november 2020
11 november 2020

Waarom snappen media de peilingen niet?

Een nogal ongenuanceerde vraag, ik geef het toe. De meeste media (of journalisten) snappen het best. Maar er zijn nieuwsmedia (of journalisten) die het begrijpen en toch een dag na de Amerikaanse presidentsverkiezingen uitpakken met ‘Alweer hadden de peilers het mis’ (Volkskrant) of ‘Waarom de peilers er weer naast zaten’ (NRC). In het artikel beantwoordde...
Onderzoek | 22 september 2020
22 september 2020

De kracht van magazines en dagbladen

Een nieuw grootschalig onderzoek onder lezers van magazines en dagbladen levert actuele cijfers op over het gebruik en de beleving van deze mediumtypen. Het onderzoek werd in juni uitgevoerd door Panel Inzicht onder 1.000 lezers (25-70 jaar) van magazines en/of dagbladen. Vier van de vijf lezers beleven hun favoriete magazine als een ontspannen moment, soms...
Actueel | 12 augustus 2020
12 augustus 2020

Terwijl heel Nederland geniet van het mooie weer, zetten wij de puntjes op de i

Nog 3 weken en dan is het al zover! Op donderdag 3 september valt de 1e editie in je mailbox. Een geheel nieuwe opzet, in het gedachtengoed van Clou en ClouToday, onder een nieuwe naam. Vanaf dan heb je overal en altijd toegang tot het laatste nieuws op het gebied van data science, analytics en insights.

Onderzoek | 12 augustus 2020
12 augustus 2020

Rapportages SKO worden uitgebreid

Naast inzicht in het gemiddeld aantal kijkers van een programma, wordt er vanaf 17 augustus ook inzicht gegeven in het totaal aantal kijkers van een programma (het bereik).

Onderzoek | 08 juli 2020
08 juli 2020

TV en printmedia winnen van sociale media

De Nederlander is traditionele media zoals tv en print, de afgelopen jaren doelbewuster gaan gebruiken. Het tegengestelde gaat op voor social media die meer uit tijdverdrijf worden bekeken. Dat blijkt uit Mediabelevingsonderzoek 2020, uitgevoerd door Kantar in opdracht van bvA, Outreach, Magazine Media Associatie (MMA) en NDP Nieuwsmedia.

Bureaus | 10 juni 2020
10 juni 2020

NPO en Motivaction sluiten overeenkomst

Onlangs hebben Nederlandse Publieke Omroep en Motivaction een overeenkomst gesloten voor uitvoering van het Media Appreciatie Panel (MAP). Het MAP is één van de grootste continue mediaonderzoeken in Nederland.

Bureaus | 08 juni 2020
08 juni 2020

Validators en KICK! Creative Agency gaan samenwerken

Na eerdere succesvolle gezamenlijke klantprojecten hebben Validators en KICK! Creative Agency hun partnership deze week officieel beklonken. Validators test vanaf nu de effectiviteit van creaties van KICK!, zodat hun uitingen voor de start van een campagne nog geoptimaliseerd worden. Dit geldt voornamelijk voor video, banners en DOOH.

Actueel | 13 mei 2020
13 mei 2020

‘Namens Nederland’ niet namens de Nederlander

Op het platform ‘Namens Nederland’ staat een enquête waar elke Nederlander aan kan deelnemen. Je kunt je mening geven over mogelijke scenario’s om de coronacrisis in de hand te houden en naar de uitgang te leiden. Maar hoe zit het met de methode van enquêteren? Er is nogal wat kritiek uit de wetenschap en het vak. Ook bij Peter Mulder, die er een bijdrage over schreef.

Onderzoek | 06 mei 2020
06 mei 2020

60% Nederlanders evenveel of meer buiten dan voor COVID-19

Ondanks de huidige ‘Corona-lockdown’, zijn mensen vaker buiten dan voor de crisis én nemen ze hun omgeving beter in zich op. Het buitenleven speelt zich daarbij dichterbij huis af dan voorheen. Die conclusies trokken Validators en buitenreclamespecialist Out Of Home Masters naar aanleiding van hun recente consumentenonderzoek.

Onderzoek | 08 april 2020
08 april 2020

Moeten adverteerders hun advertenties aanpassen?

DVJ testte meer dan honderd tv-commercials en online videoadvertenties in drie markten. Ze hebben gekeken naar nieuwe advertenties die de Corona-crisis adresseren in vergelijking met “normale” advertenties.

Onderzoek | 04 maart 2020
04 maart 2020

GfK Digital Audience Measurement Jaaroverzicht 2019

In december 2019 zijn de Nederlandse radiozenders veel online bezocht: NPO Radio 2 bereikt in de maand van de Top 2000 maar liefst 28% van de doelgroep 25-54 jaar met hun website en app. Dat blijkt uit het GfK Digital Audience Measurement (DAM) Jaaroverzicht 2019, het online bereikonderzoek waarin sinds 2013 het digitale gedrag in Nederland wordt onderzocht.

Ook de laatste bytes ontvangen?