Nederlanders zijn minder social media gaan gebruiken
Nederlanders zijn het afgelopen jaar minder social media gaan gebruiken. Het gemiddelde gebruik per dag is in 2019 gedaald tot onder de 80 minuten. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Media Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 3.600 Nederlanders.
Jongerenonderzoek onder GenZ en Millennials
Social media verliest aan populariteit onder jongeren, samenhangend is het bewustzijn omtrent hun privacy wel gestegen en blijkt het print magazine bestand tegen de digitalisering. Dit blijkt onder andere uit de nieuwste editie van het Jongerenonderzoek onder GenZ en Millennials. Het onderzoek werd uitgevoerd door MediaTest en Wayne Parker Kent.
YEP’s sorteren beperkt voor op hun oude dag
Young Elderly Persons, mensen van 55 tot 75 jaar, in of vlak voor die derde levensfase, voelen zich over het algemeen behoorlijk tevreden met hun leven. Ze zijn doorgaans (nog) gezond, actief en leiden een sociaal leven.
Minder spullen weggooien en meer repareren
Voor het merendeel van de Nederlanders is de keuze tussen vervanging en reparatie van een kapot product een geldkwestie. 6 op de 10 mensen laat de keuze afhangen van de prijs van de reparatie.
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
MWM2 doet onderzoek voor RADIO 538
MWM2 is onderzoekspartner geworden van de 538 Ochtendshow met Frank Dane. 538 nieuwslezer Henk Blok doet voor de rubriek Henks Peiling onderzoek naar actuele onderwerpen, in samenwerking met MWM2.
Kennis over klassieke muziek is beperkt
Het is droevig gesteld met de kennis van klassieke muziek in Nederland. Onderzoek van Haystack Research Consulting, in opdracht van Primephonic, toont aan dat 76% van onze landgenoten onze meest bekende musicus, violiste Janine Jansen, niet kent.
1 op de 3 Nederlanders op Instagram
Het jaarlijkse What’s Happening Online van Ruigrok NetPanel laat zien dat ook dit jaar het gebruik van Instagram sterk gegroeid is. 1 op de 3 Nederlanders is actief op dit sociale medium. Sinds 2013 is het gebruik van ervan zelfs verdrievoudigd. Hiermee staat Instagram in onze top 4 van meest gebruikte online netwerken, naast Whatsapp, Facebook en Messenger.
Consument kijkt meer video on demand
Nederlanders zijn in het afgelopen jaar meer video on demand gaan kijken. Het aandeel in kijkminuten van video on demand (27%) is nu voor het eerst ook groter dan het aandeel van lineaire tv (24%). Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Media Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 3.600 Nederlanders.
Verder kijken dan de data: Meer aandacht nodig voor integriteit
Rambam (BNNVARA) noemt zichzelf een ‘onderzoeksprogramma waarin boeven, bureaucraten en onzin-praters met ongelijke munt worden terugbetaald’. In de uitzending van 24 januari 2019 was de marktonderzoekbranche aan de beurt. De teneur was dat uitkomsten van onderzoek op bestelling te krijgen zijn.
Lezen van magazine content op smartphone stijgt met 7%
Het aantal Nederlanders dat de smartphone gebruikt voor het lezen van magazine content is in 2017 met 7% toegenomen, zo blijkt uit Media Standaard Survey. Gemiddeld consumeert 16% van de Nederlanders magazine content via de smartphone.
RTL vecht terug met data: het nieuwe TV-kijken
De digitalisering van de wereld verandert alles, ook de manier waarop we tv-kijken. Netflix YouTube, Amazon Prime; wie weet nog waar de kijker zit? Dit voorjaar kondigde RTL Nederland daarom aan miljoenen te gaan steken in technologie en data-analyse.