Kijktijd en marktaandelen juli 2021

Door Jan Roekens | 11-08-2021

De Stichting KijkOnderzoek (SKO) meldt dat de totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht (TV-schermtijd) in juli uitkwam op gemiddeld 180 minuten per dag. In juni was dit 175 minuten.

De gemiddelde kijktijd naar televisiezenders over de gehele dag was 139 minuten. Hiervan werd 118 minuten live gekeken. Er werd gemiddeld 41 minuten per dag gekeken naar niet-televisie gerelateerde videocontent (overig schermgebruik). In juni was dit 38 minuten.

De publieke omroepen behaalden in juli 2021 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 42,2%. De zenders van RTL Nederland behaalden in deze maand een marktaandeel van 21,8% en de Talpa TV zenders 14,4%. In het avondtijdvak behaalden de publieke omroepen een marktaandeel van 41,0%, de zenders van RTL Nederland 27,8% en de Talpa TV zenders 17,1%.

Het marktaandeel van NPO is overdag hoger dan in de avond. Bij RTL en Talpa is het marktaandeel in de avond hoger dan overdag. NPO had met 42,2% het hoogste marktaandeel in juli.

Meest bekeken

De top-25 van meest bekeken programma’s (inclusief uitgesteld kijken t/m 6 dagen na de uitzenddag) wordt aangevoerd door het Journaal van 20.00 uur van 15 juli. Gemiddeld over de gehele uitzending waren er 2.457.000 kijkers. Het totaal aantal kijkers dat het programma bereikte was 3,4 miljoen. In die week was de watersnood in Limburg en de moord op Peter R. de Vries volop in het nieuws.

Uitgesteld kijken

Er werd in juli gemiddeld 21 minuten per dag uitgesteld gekeken. In juni was dit 18 minuten.
De TV-uitzending met het hoogste aantal gestarte streams online is de finale van het EK voetbal Italië-Engeland van 11 juli. De stream werd 529.659 keer gestart. Op de tweede plek staat RTL Boulevard van 22 juli met 278.434 gestarte streams.

Bron: Stichting KijkOnderzoek

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?