Miles Research investeert in Whatsapp Only-onderzoek

Door Eric Landwaart | 05-04-2021

Bij Miles Research zijn de laatste tijd diverse nieuwe datacollectietechnieken in kaart gebracht. Daarachter zit de overtuiging dat technologische ontwikkelingen marktonderzoek beter, sneller en soms leuker maken. Eerder beschreef Eric Landwaart van Miles Research in Daily Data Bytes de mogelijkheden van Voice. Deze keer gaat hij in op onderzoek via Whatsapp.

Onderzoek via Whatsapp is in principe al lang mogelijk, maar is dan meestal niet meer dan een link die verstuurd wordt via Whatsapp. Vervolgens komt de respondent in een reguliere online vragenlijst. Dat voelt in de meeste gevallen als een onnatuurlijk uitstapje. Bij Miles Research zetten we Whatsapp direct in als onderzoekstool, ‘Whatsapp Only’. De respondent voert feitelijk een gesprek in Whatsapp op basis van een kort script. Dat voelt niet alleen natuurlijker voor de respondent, maar biedt ook alle functionaliteiten van Whatsapp. Denk aan het maken van geluidsopnames, video’s of foto’s, of het weergeven van een locatie. Dat gebeurt allemaal met een user interface die de gebruikers kennen van hun dagelijkse Whatsapp-contact met vrienden, collega’s, familie of sportclubjes. Op deze manier wordt het voor de respondent een leuke ervaring en wordt rijkere data verzameld, met voorbeelden die ook meer kwalitatief kunnen worden ingezet.

Binnen een uur

Ons doel is onder andere om in te spelen op de ontwikkeling van teruglopende respons, vooral bij jongeren. Dit hangt ook samen met het gegeven dat de smartphone het primaire kanaal voor bijna alles is geworden. Met deze oplossing denken we op een leuke manier op de ontwikkelingen aan te sluiten en aanvullende mogelijkheden te bieden. Denk aan het transactioneel doormeten van Whatsapp touchpoints, inzetten voor kwantitatief onderzoek met kwalitatieve componenten, het bereiken van jongeren voor onderzoek, en uiteraard het aansluiten bij de ontwikkelingen rondom agile onderzoek. Onderzoek binnen een uur wordt hiermee in principe mogelijk. Mensen responderen veel sneller op een Whatsapp-bericht.

Uiteraard is het goed om dergelijke toepassingen in de praktijk te ervaren. Dat kan door onderstaande QR-code te scannen met de smartphone. Als je dit bericht leest op je smartphone, kun je ook gewoon op deze link klikken: https://voic.co/mcdw

Auteur: Eric Landwaart, Miles Research

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?