Meer aandacht voor radio- en tv-commercials? Houd het simpel!

Door Jan Roekens | 29-09-2022

Ster benaderde Motivaction met de vraag: hoe kun je op radio en televisie effectiever adverteren door de aandacht voor campagnes te verhogen? Uit het onderzoek kwamen zes tips naar voren. We zetten ze alle zes op een rijtje.

Zes tips voor effectiever adverteren:

  1. Houd het simpel. Laat bijvoorbeeld pauzes vallen zodat de luisteraar tijd heeft om te verwerken wat er is gezegd. Beperk ook het aantal boodschappen die je in je commercial verwerkt. Vermijd bij radiocommercials een opsomming van prijzen als €9,99 of €49,99. Wil je wel prijzen noemen? Gebruik dan ronde getallen, bijvoorbeeld: ‘voor nog geen tien euro’.
  2. Vertel een verhaal, want onze hersenen houden van afgeronde verhalen met een spanningsboog en een duidelijke clou.
  3. Toon en/of noem je merk. Dit is onmisbaar voor merkgroei, -herinnering en koopintentie. Kijkers en luisteraars hebben bovendien behoefte aan een afzender.
  4. Stuur de aandacht van kijkers op televisie met bijvoorbeeld slow-motion, voice-over en een duidelijk focuspunt. Vermijd een te volle commercial met daarin op verschillende plekken informatie op hetzelfde moment of in beeld.
  5. Bij een multimediacampagne versterken goede tv- en radiocommercials elkaar. Een goed gemaakte radiocommercial helpt met het verwerken van een tv-commercial. Maar een slechte radiocommercial kan negatief doorwerken op de aandacht voor de tv-commercial van de campagne, dus test commercials vooraf.
  6. Vermijd ongewenste aandachttrekkers. Toon op belangrijke momenten niet je logo én een gezicht in hetzelfde beeld. Gezichten trekken namelijk dan de meeste aandacht.

Ster maakte op basis van het onderzoek een whitepaper. Download ‘m hier.

Werkwijze

Motivaction en Alpha.One onderzochten in opdracht van Ster radio- en televisiecampagnes. Door middel van EEG-meting en eye-tracking brachten ze de visuele en cognitieve aandacht bij ruim 150 personen in kaart. Voor dit neuro-onderzoek keken en luisterden ruim 150 deelnemers naar tv- en radiofragmenten waarin ook reclameblokken terugkwamen. In het onderzoek kreeg de ene helft eerst een tv-fragment inclusief reclame te zien en daarna een radiofragment inclusief reclame te horen. Bij de andere helft was deze volgorde andersom. Om de werkelijkheid van het luisteren naar radio zo goed mogelijk na te bootsen kregen de respondenten de opdracht om tijdens het luisteren van het radiofragment een tekening te maken. De tv- en radiofragmenten bestonden uit verschillende programmagenres: amusement, informatief en sport. Op deze manier kon het effect van de programmagenres op de aandacht voor de commercials worden bepaald.

Motivaction is Kennispartner van Daily Data Bytes

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?