Kijkcijfers 2023

Door Jan Roekens | 16-01-2024

In 2023 keek de Nederlander gemiddeld 132 minuten per dag naar televisiezenders. In 2022 was dit 2 uur en 18 minuten. Live-kijken besloeg 100 minuten. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2023 naar 24% (32 minuten per dag; in 2022: 30 minuten per dag).

De kijkcijfers van SKO zijn enkel gebaseerd op het kijkgedrag gemeten via alle tv-toestellen in het huishouden. Het kijken via een smartphone, tablet, laptop en PC zit vooralsnog niet in deze cijfers.

Kijktijd

De totale tijd die voor het televisiescherm wordt doorgebracht was vorige jaar 187 minuten over de gehele dag. Daarin zit naast de kijktijd (inclusief live en uitgesteld kijken), ook de tijd voor het bekijken van bijvoorbeeld overige video on demand via het televisiescherm. In 2023 bedroeg de gemiddelde kijktijd naar televisiezenders over de gehele dag 132 minuten. In 2022 was dit 138 minuten. In 2021 was dit 154 minuten.

Marktaandelen zenders

De NPO behaalde in 2023 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 34,4%. De zenders van RTL Nederland behaalden een marktaandeel van 25,1% en de Talpa Network zenders 17,1%. In het avondtijdvak behaalde de NPO een marktaandeel van 36,2%, de zenders van RTL Nederland 29,3% en de Talpa Network-zenders 19,3%. NPO 1 heeft het hoogste marktaandeel behaald, gedurende de dag was dit 23,4% en in de avond 23,6%.

Meest bekeken

De top-25 van meest bekeken programma’s (inclusief uitgesteld kijken t/m 6 dagen na de uitzenddag) wordt aangevoerd door Wie is de Mol op NPO 1 van 7 januari. Gemiddeld over de gehele uitzending waren er 3.642.000 kijkers. Het totaal aantal kijkers dat het programma bereikte was 4,4 miljoen.

Het hoogste totaal aantal kijkers was voor Nederland Kiest de Uitslagen op 22 november op NPO 1. Deze uitslagen van de Tweede Kamerverkiezingen realiseerde een bereik van 6.251.000 personen van 6 jaar en ouder.

Uitgesteld kijken

Wie is de Mol van 14 januari 2023 is het meest uitgesteld bekeken programma van 2023 met gemiddeld 1.922.000 kijkers binnen 6 dagen na de uitzenddag. Het programma met het hoogste aandeel kijktijd dat uitgesteld gekeken is in verhouding tot de totale kijktijd van dat programma, is Expeditie Robinson op 2 september 2023 met 69,7%. Dit was de eerste aflevering van het seizoen 2023.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?