Reclame gedijt goed in huiselijke sferen

Door Jan Roekens | 14-03-2024

Een groot scherm, professionele content, het gezelschap van anderen en een beter humeur maken de woonkamer de perfecte plek voor reclame, zo blijkt uit onderzoek van Thinkbox.

Om te begrijpen waarom reclame zo effectief is in de woonkamer, moet je begrijpen waarom mensen daar nou juist zijn’, zegt Andy Davidson, medeoprichter van Map The Territory, uit. ‘We weten dat mensen niet alleen samenkomen om tv te kijken, maar ook tv te kijken om samen te komen.’

In die context is wat via de tv wordt gedeeld effectief, zeggen de onderzoekers: van een dramaserie tot een videoadvertentie, alles draait om de kijkersfamilie een beetje dichter bij elkaar te brengen. Advertenties worden meer geaccepteerd, en relevant, leuk en uiteindelijk het onthouden waard gevonden. Sociale media zijn daarentegen, ironisch genoeg, veel te persoonlijk, en reclame eromheen is minder geschikt voor de huiskameromgeving.

Andere resultaten

  • Hoogwaardige, professioneel gemaakte video-inhoud zorgt voor een 60% hogere advertentieherinnering dan niet-professionele (hoogwaardige inhoud is goed voor 80% van alle videoweergaven in de huiskamer).
  • 44% van de respondenten is geneigd om advertenties met professionele inhoud te vertrouwen.
  • Tv zorgt voor de hoogste reclameherinnering: 34% meer dan advertenties op een computer, 60% meer dan op een tablet/smartphone.
  • Audio is belangrijk: een soundbar bij de tv verhoogt de advertentieherinnering met 20%.
  • De advertentieherinnering neemt met 23% toe wanneer je samen met anderen kijkt (n.b.: 89% van de gedeelde kijkmomenten vindt plaats in de woonkamer).
  • TV is het sociale medium: 44% van de tv-programma’s wordt samen met anderen bekeken, tegenover 10% bij YouTube.
  • De ideale context voor in-home advertenties kan de advertentieherinnering tot 6,3 keer verhogen ten opzichte van de zwakste combinatie van factoren (in vergelijking: in de keuken bekijken van niet-professionele inhoud levert gemiddeld 5,1% advertentieherinnering op).

Bron: warc.com

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?