MIE’24: politieke peilingen, AI en het succes van de radio
Ipsos I&O is met drie programma’s vertegenwoordigd op het MIE. En je kunt ze ontmoeten in stand 26. De belangrijkste politieke peilers van Nederland vragen zich af of de peilingen nog gewenst zijn, in een round table gaan we het hebben over AI en marktonderzoek, en in een lezing komen luistergedrag en commercieel succes aan…
Onderzoeksproject ‘Jongeren, nieuws en sociale media’
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat jongeren steeds minder gebruik maken van traditionele media, en steeds meer van sociale media, ook voor informatie over belangrijke gebeurtenissen in binnen- en buitenland. Voor het Commissariaat voor de Media is dat aanleiding voor een drieledig onderzoek. Het Digital News Report Nederland 2023 geeft al een indicatie van dalend vertrouwen…
FD Mediagroep deelt key drivers voor inzicht in audio-advertising
FD Mediagroep heeft de afgelopen twee jaar intensief onderzoek verricht naar het effect van audio-advertising op livestream, radio en podcast. Het onderzoek levert vijf key drivers op waarmee adverteerders en merken diepgaande inzichten kunnen vergaren over contentcreatie, doelgroepsegmentatie, aandacht, mediadruk en keuze van audiokanalen. De ontwikkelingen in audiokanalen hebben de reclamewereld ingrijpend veranderd. Van radio…
Neurensics Minicast – elke dag een inzicht
Elke dag een neurologisch inzicht, dat biedt Neurensics in de ‘Dag van…’. In twee minuten deelt Martin de Munnik – in de Neurensics Minicast – wonderbaarlijke weetjes en een tip. Iedere werkdag om 06.30 uur sharp staat er een nieuwe aflevering klaar op Spotify. Onderwerpen zijn o.a. Change Your Password (waarom gebruiken veel mensen hetzelfde…
Podcast razend populair onder tieners en studenten
De populariteit van de podcast blijft in Nederland onveranderd hoog. Het aantal luisteraars is sinds 2019 ongeveer verdubbeld en het aantal te beluisteren podcasts is verveelvoudigd. Inmiddels luistert 48% van de Nederlanders wel eens naar een podcast. Onder jongeren (12-18 jaar) is dit zelfs 66%. Dat blijkt uit de 10de meting van de Markteffect Podcast…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
AP: privacy is een grondrecht, zonder prijskaartje
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaat samen met de Noorse en Duitse privacytoezichthouder een Europese procedure starten over privacy en gepersonaliseerde advertenties. De toezichthouders willen samen met alle EU-collega’s een oordeel horen over de manier waarop online platforms toestemming van gebruikers willen krijgen voor het tonen van gepersonaliseerde advertenties. Online platforms mogen alleen met toestemming van…
Meer X, minder Threads, en ook minder gelukkig door social media
Uit het Nationaal Social Media Onderzoek 2024 van Newcom research & consultancy blijkt dat X niet is gedaald in gebruik, maar op dagelijkse basis zelfs is gegroeid. Threads lijkt geen bedreiging te vormen. Het had binnen korte tijd bijna een miljoen gebruikers, maar een groot deel is ook alweer afgehaakt. Maar…, echt gelukkig worden we…
Nieuwe meetmethode en nieuwe Monitor Ontwikkeling Mediagebruik
I&O Research ontwikkelde voor Dienst Publiek en Communicatie van de overheid, een nieuwe meetmethode voor de Monitor Ontwikkeling Mediagebruik (MOM). De MOM geeft inzicht in het gebruik van mediatitels door het Nederlands publiek als het gaat om nieuws over de overheid. De MOM is ontwikkeld in samenspraak met hoogleraar Strategische Communicatie (WUR) Rens Vliegenthart. De…
Kijkcijfers 2023
In 2023 keek de Nederlander gemiddeld 132 minuten per dag naar televisiezenders. In 2022 was dit 2 uur en 18 minuten. Live-kijken besloeg 100 minuten. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2023 naar 24% (32 minuten per dag; in 2022: 30 minuten per dag). De kijkcijfers van SKO zijn…
‘NMO Online’ nieuwe standaard voor online bereikcijfers
NMO heeft een nieuwe standaard voor online bereikcijfers gelanceerd: ‘NMO Online’. De standaard wil inzicht geven in het gebruik en het bereik van websites en apps, en – op termijn – ook in allerlei andere vormen van online content. De nieuwe meetmethode levert een compleet beeld van het online gedrag op alle devices. Met de…
Google test nieuwe functie voor beperking cookies van derden
Google is op 4 januari jl. begonnen met het testen van Tracking Protection, een nieuwe functie die cross-site tracking beperkt. De test wordt gehouden onder 1% van de Google Chrome-gebruikers wereldwijd en het past binnen het Privacy Sandbox-initiatief om cookies van derden in de tweede helft van 2024 uit te faseren. Volgens onderzoek van het…
‘Integratie GenAI in sociale media schaadt de gebruikerservaring’
Uit onderzoek van Gartner blijkt dat 53% van de consumenten vindt dat de huidige staat van sociale media slechter is dan vijf jaar geleden. De belangrijkste redenen zijn verkeerde informatie, ondeugdelijke databestanden en de opkomst van bots. De bezorgdheid over de impact van GenAI in sociale media is groot: meer dan 7 op de 10…