Actueel | 07 maart 2024
07 maart 2024

Panel-update NMO Kijkonderzoek leidt tot daling cijfers lineaire kijktijd

Het vernieuwde NMO Kijkonderzoek levert inmiddels een half jaar de common currency voor de televisiemarkt. In het onderzoek is, net als blijkt uit andere bronnen, een autonome dalende trend zichtbaar in de lineaire kijktijd. De daling is in bepaalde doelgroepen, zoals bij 35-49-jarigen en 20-49-jarigen, groter dan in de totale groep van 6+. Dat wordt…

Actueel | 29 februari 2024
29 februari 2024

MIE’24: politieke peilingen, AI en het succes van de radio

Ipsos I&O is met drie programma’s vertegenwoordigd op het MIE. En je kunt ze ontmoeten in stand 26. De belangrijkste politieke peilers van Nederland vragen zich af of de peilingen nog gewenst zijn, in een round table gaan we het hebben over AI en marktonderzoek, en in een lezing komen luistergedrag en commercieel succes aan…

Actueel | 27 februari 2024
27 februari 2024

Onderzoeksproject ‘Jongeren, nieuws en sociale media’

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat jongeren steeds minder gebruik maken van traditionele media, en steeds meer van sociale media, ook voor informatie over belangrijke gebeurtenissen in binnen- en buitenland. Voor het Commissariaat voor de Media is dat aanleiding voor een drieledig onderzoek. Het Digital News Report Nederland 2023 geeft al een indicatie van dalend vertrouwen…

Onderzoek | 15 februari 2024
15 februari 2024

FD Mediagroep deelt key drivers voor inzicht in audio-advertising

FD Mediagroep heeft de afgelopen twee jaar intensief onderzoek verricht naar het effect van audio-advertising op livestream, radio en podcast. Het onderzoek levert vijf key drivers op waarmee adverteerders en merken diepgaande inzichten kunnen vergaren over contentcreatie, doelgroepsegmentatie, aandacht, mediadruk en keuze van audiokanalen. De ontwikkelingen in audiokanalen hebben de reclamewereld ingrijpend veranderd. Van radio…

Actueel | 08 februari 2024
08 februari 2024

Neurensics Minicast – elke dag een inzicht

Elke dag een neurologisch inzicht, dat biedt Neurensics in de ‘Dag van…’. In twee minuten deelt Martin de Munnik – in de Neurensics Minicast – wonderbaarlijke weetjes en een tip. Iedere werkdag om 06.30 uur sharp staat er een nieuwe aflevering klaar op Spotify. Onderwerpen zijn o.a. Change Your Password (waarom gebruiken veel mensen hetzelfde…

Onderzoek | 06 februari 2024
06 februari 2024

Podcast razend populair onder tieners en studenten

De populariteit van de podcast blijft in Nederland onveranderd hoog. Het aantal luisteraars is sinds 2019 ongeveer verdubbeld en het aantal te beluisteren podcasts is verveelvoudigd. Inmiddels luistert 48% van de Nederlanders wel eens naar een podcast. Onder jongeren (12-18 jaar) is dit zelfs 66%. Dat blijkt uit de 10de meting van de Markteffect Podcast…

Actueel | 01 februari 2024
01 februari 2024

AP: privacy is een grondrecht, zonder prijskaartje

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaat samen met de Noorse en Duitse privacytoezichthouder een Europese procedure starten over privacy en gepersonaliseerde advertenties. De toezichthouders willen samen met alle EU-collega’s een oordeel horen over de manier waarop online platforms toestemming van gebruikers willen krijgen voor het tonen van gepersonaliseerde advertenties. Online platforms mogen alleen met toestemming van…

Onderzoek | 30 januari 2024
30 januari 2024

Meer X, minder Threads, en ook minder gelukkig door social media

Uit het Nationaal Social Media Onderzoek 2024 van Newcom research & consultancy blijkt dat X niet is gedaald in gebruik, maar op dagelijkse basis zelfs is gegroeid. Threads lijkt geen bedreiging te vormen. Het had binnen korte tijd bijna een miljoen gebruikers, maar een groot deel is ook alweer afgehaakt. Maar…, echt gelukkig worden we…

Actueel | 23 januari 2024
23 januari 2024

Nieuwe meetmethode en nieuwe Monitor Ontwikkeling Mediagebruik

I&O Research ontwikkelde voor Dienst Publiek en Communicatie van de overheid, een nieuwe meetmethode voor de Monitor Ontwikkeling Mediagebruik (MOM). De MOM geeft inzicht in het gebruik van mediatitels door het Nederlands publiek als het gaat om nieuws over de overheid. De MOM is ontwikkeld in samenspraak met hoogleraar Strategische Communicatie (WUR) Rens Vliegenthart. De…

Actueel | 16 januari 2024
16 januari 2024

Kijkcijfers 2023

In 2023 keek de Nederlander gemiddeld 132 minuten per dag naar televisiezenders. In 2022 was dit 2 uur en 18 minuten. Live-kijken besloeg 100 minuten. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2023 naar 24% (32 minuten per dag; in 2022: 30 minuten per dag). De kijkcijfers van SKO zijn…

Actueel | 11 januari 2024
11 januari 2024

‘NMO Online’ nieuwe standaard voor online bereikcijfers

NMO heeft een nieuwe standaard voor online bereikcijfers gelanceerd: ‘NMO Online’. De standaard wil inzicht geven in het gebruik en het bereik van websites en apps, en – op termijn – ook in allerlei andere vormen van online content. De nieuwe meetmethode levert een compleet beeld van het online gedrag op alle devices. Met de…

Actueel | 09 januari 2024
09 januari 2024

Google test nieuwe functie voor beperking cookies van derden

Google is op 4 januari jl. begonnen met het testen van Tracking Protection, een nieuwe functie die cross-site tracking beperkt. De test wordt gehouden onder 1% van de Google Chrome-gebruikers wereldwijd en het past binnen het Privacy Sandbox-initiatief om cookies van derden in de tweede helft van 2024 uit te faseren. Volgens onderzoek van het…

Ook de laatste bytes ontvangen?