Actueel | 14 november 2024
14 november 2024

Laat synthetische data samengaan met psychografische algoritmen

Alleen met een combinatie van tools en technieken kunnen we een bevredigende customer experience voor elkaar krijgen, zegt Oscar Carlsson, oprichter van Milo Advisory, op research-live.com. ‘Dat kan ons helpen emotionele behoeften en drijfveren te begrijpen en te voorspellen.’ ▼ Kunnen synthetische data ons helpen om hiaten in de kennis over de consument te overbruggen?…

Actueel | 14 november 2024
14 november 2024

AI-trends voor 2025 – van CO2-voetafdruk tot de roep om betere data

Softwarebedrijf SAS heeft de trends en ontwikkelingen voor 2025 op een rijtje gezet. De verwachting is dat AI net zo veelbesproken blijft als dit jaar, maar er zullen ook nieuwe thema’s opduiken, zoals duurzaamheid en efficiëntere GenAI-modellen, modelspecialisatie, zaken op het gebied van wet- en regelgeving en een veranderd AI-landschap. ▼ De snelle opkomst van…

Onderzoek | 14 november 2024
14 november 2024

Gebrekkige datakwaliteit belemmert complexe toepassing AI

Datakwaliteit is nog steeds een van de grootste uitdagingen binnen datagedreven marketing. En het belemmert ook het gebruik van complexere AI-toepassingen. Dat blijkt uit het Data-Driven Marketing Onderzoek (DDMO), een jaarlijks onderzoek van DDMA onder de marketingsector in Nederland. ▼ Het onderzoek laat zien dat de databeschikbaarheid en datakwaliteit voor veel organisaties in de marketingsector…

Actueel | 14 november 2024
14 november 2024

Nieuwe marketingopleiding ‘Marketing Impact met Data en AI’

University of Groningen Business School, NIMA, DDMA en Data & Insights Network slaan de handen ineen voor een nieuwe opleiding: ‘Marketing Impact met Data en AI’. De opleiding komt tegemoet aan de groeiende behoefte aan professionals die data en AI strategisch kunnen inzetten voor marketingdoeleinden. ▼ ‘Marketing Impact met Data en AI’ biedt een compleet…

Actueel | 14 november 2024
14 november 2024

‘SMART kan jonge insightsprofessionals enorm helpen bij de start van hun carrière’

SMART (Starting Marketing And Research Talent) is de organisatie voor startende talenten op het gebied van marketing en research. Het is een ontmoetingsplaats voor actieve en enthousiaste gebruikers en leveranciers van marketinginformatie en insights. Mieke van Bergen (foto), research expert bij Markteffect, vertelt hoe en waarom zij bestuurslid werd, en wat er zo mooi is…

Actueel | 12 november 2024
12 november 2024

Primera, NS International en KLM winnen DDMA Experimentation Heroes 2024

DDMA maakte afgelopen week bekend welke organisaties tot DDMA Experimentation Heroes 2024 zijn uitgeroepen. Primera, NS International, KLM en Mepal gaan met de winst naar huis, in respectievelijk de categorieën Conversie, Experimentation Culture en Beyond Web. ▼ Volgens de jury viel Primera’s case op door zijn klantgerichte aanpak, grondig gebruikersonderzoek, sterke samenwerking en robuuste datavalidatie,…

Actueel | 12 november 2024
12 november 2024

Eindadvies toezicht op AI

De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur en de Autoriteit Persoonsgegevens hebben op 7 november  het eindadvies ‘Toezicht op AI’ gepresenteerd. In dit advies wordt beschreven hoe met een geïntegreerde aanpak effectief toezicht gehouden kan worden op het gebruik van AI. ▼ Samenwerking, coördinatie en het optimaal benutten van expertise op gebied van grondrechten en veiligheid. Die elementen vormen de…

Actueel | 12 november 2024
12 november 2024

Word Chief Data Officer – dé spilfunctie om je organisatie datagestuurd te maken

De Chief Data Officer (CDO) en CDO office is dé nieuwe spilfunctie. Als strategisch business partner is de CDO onmisbaar om de organisatie te transformeren tot een datagestuurde organisatie. Speciaal voor deze strategische businessfunctie heeft het Data & Insights Netwerk in samenwerking met Outvie de leergang Chief Data Officer ontwikkeld. ▼ De opleiding is speciaal…

Actueel | 12 november 2024
12 november 2024

Eerste evaluatie Data Privacy Framework

De AP en de andere privacytoezichthouders in Europa, verenigd in de European Data Protection Board (EDPB), hebben de eerste evaluatie afgerond van het EU-US Data Privacy Framework (DPF) voor doorgifte van persoonsgegevens naar de Verenigde Staten (VS). De EDPB is overwegend positief, maar heeft ook enkele verbeterpunten. ▼ Het DPF trad op 10 juli 2023…

Actueel | 12 november 2024
12 november 2024

Data Analytics Congres 2024 – succesvol event over kennis én toepassingen van data & insights

Afgelopen donderdag 7 november vond in Liemès in Utrecht de zevende editie plaats van het Data Analytics Congres (DAC), georganiseerd door het Data & Insights Network (D&IN). Het jaarlijkse evenement wil de laatste ontwikkelingen laten zien op het vakgebied. Dat het onderwerp aanslaat bleek wel uit de hoge opkomst. Honderden deelnemers in een uitverkocht Liemès…

Onderzoek | 07 november 2024
07 november 2024

Sterke relatie tussen privacybewustzijn en vertrouwen in AI

Uit de Consumer Privacy Survey 2024 van Cisco blijkt dat bewustzijn van het recht op privacy cruciaal is voor het versterken van consumentenvertrouwen en -zekerheid in opkomende technologieën, zoals AI. ▼ Volgens het onderzoek is 53% van de consumenten zich bewust van de nationale privacywetten, wat een stijging van 17% betekent ten opzichte van 2019….

Actueel | 07 november 2024
07 november 2024

10 marketingtrends om in de gaten te houden in 2025 

Kantar zet in Marketing Trends 2025 uiteen wat het komende jaar invloed heeft op marketing. Het rapport doet voorspellingen, ondersteund door houdings- en gedragsdata. Tien trends doen er volgend jaar toe, van merken die woke worden tot het oprekken van de grenzen van innovatie. ▼ Merken worden woke en dat legt ze geen windeieren  Uit…

Ook de laatste bytes ontvangen?