In december jl. verscheen de vijfde editie van het jaarlijkse ‘What Matters’-trendrapport, met inzichten in 12 consumententrends in 15 markten. Daar zat ook Nederland bij. De Nederlandse inzichten in het rapport tonen hoe de consument manieren zoekt om rust, reflectie en zingeving in het leven te integreren.
▼
- ‘Micro joy’ wordt door 84% van de Nederlands respondenten als belangrijk ervaren. Kleine, dagelijkse momenten van geluk en rust bieden een waardevolle tegenhanger voor de constante stroom van prikkels.
- ‘Embracing boredom’ wordt door 78% van de Nederlanders herkend. Deze trend benadrukt het belang van pauzeren en reflecteren en het bewust creëren van ruimte om het hoofd tot rust te brengen.
- ‘Reflective contentment’ waarbij vreugde wordt gevonden in het huidige moment en minder waarde wordt gehecht aan sociale vergelijking, wordt door 76% van de Nederlandse respondenten ervaren.
‘Nederlandse consumenten vragen om oplossingen die niet alleen functioneel zijn, maar ook bijdragen aan een bewuster en gebalanceerd leven. Bedrijven die deze trends omarmen – of het nu gaat om het bieden van producten die reflectieve tevredenheid ondersteunen of diensten die micro-vreugde mogelijk maken – hebben de kans om zich te onderscheiden’, zegt Jeroen Laarman, Senior Team Director bij Human8, over de onderzoeksresultaten.
Meer informatie en het volledige rapport zijn beschikbaar via https://inspiration.wearehuman8.com/content/2025-trend-report.
Human8 is Kennispartner van Daily Data Bytes