Uit de nieuwste editie van het What’s Happening Finance 2024–trendrapport van Ruigrok blijkt dat maar liefst de helft van de Nederlanders het belangrijk vindt dat de banken en verzekeraars bijdragen aan milieu en maatschappij. Dit geldt voor alle generaties, van Gen Z tot babyboomers.
▼
Consumenten zien het financieringsbeleid van banken en verzekeraars als een van de belangrijkste manieren waarop ze kunnen bijdragen aan duurzaamheid. Wanneer gevraagd naar de belangrijkste maatregelen, zegt 33% van de Nederlanders dat banken geen leningen moeten verstrekken aan vervuilende of niet-ethische bedrijven en projecten. Daarnaast wil 28% dat banken juist duurzame initiatieven ondersteunen.
Volgens de meeste Nederlanders is het financieringsbeleid dé manier waarop banken en verzekeraars een positieve impact kunnen maken. Bovendien vindt een kwart van de respondenten transparantie over investeringen essentieel.
‘De resultaten van ons onderzoek zijn duidelijk’, zegt Marit Klooster, algemeen directeur van Ruigrok. ‘Consumenten verwachten steeds meer dat banken en verzekeraars actief bijdragen aan duurzaamheid en hun verantwoordelijkheid hierin nemen.”
Hoge verwachtingen
Ondanks de hoge verwachtingen rondom duurzaamheid, blijkt dat duurzaamheid slechts voor 10% van de Nederlanders belangrijk is bij de eventuele keuze voor een nieuwe bank. 6% is wel eens van bank gewisseld om die reden. Iets vaker maken Nederlanders een duurzame keuze uit het productaanbod van een bank, bijvoorbeeld het openen van een duurzame spaarrekening (10%) en beleggen in duurzame fondsen (10%).
Het What’s Happening Finance 2024-rapport bekijkt de trends en ontwikkelingen over belangrijke thema’s binnen de financiële dienstverlening (zoals bankfraude en vertrouwen, duurzaamheid, financiële fitheid en de nieuwe pensioenwet). Het volledige rapport is gratis te downloaden via: https://www.ruigrok.nl/whats-happening-finance-2024/
Ruigrok is Kennispartner van Daily Data Bytes