Meerderheid festivalbezoekers positief over sponsoring

Door Jan Roekens | 13-02-2025

Het festivaljaar 2024 zit er al een tijdje op. Het Amsterdam Dance Event (ADE) in oktober was de laatste écht grote knaller van het seizoen. In totaal trokken er meer dan één miljoen mensen naar de verschillende festivals. Wie zijn die festivalbezoekers en wat kunnen festivalsponsors met die informatie? Markteffect ging voor Sponsorreport op zoek naar festivalbezoeker.

Aan het onderzoek van Markteffect namen 426 festivalgangers deel. De helft van hen was man, de helft vrouw. Ongeveer één vijfde (22%) van de respondenten was jonger dan 35 jaar, meer dan de helft (53%) was 35 tot 55 jaar en ruim een kwart (26%) was 55+. Van alle festivalbezoekers bezocht 66% in 2024 nog een festival en voor 33% was het laatste bezoek in 2023. Liefst 21% van de respondenten is werkzaam in de gezondheids- of welzijnszorg. Die sector is daarmee veruit het best vertegenwoordigd.

Pinkpop populairst

Bij een festival zullen de meeste mensen in eerste instantie aan een muziekfestival denken. Dat klopt: 87% zegt het liefst een muziekfestival te bezoeken. Op gepaste afstand volgen foodfestivals (31%), filmfestivals (15%), kunstfestivals (12%) en fantasyfestivals (8%).

Welke muziekfestivals vielen bij de respondenten het meeste in de smaak? Pinkpop is door 40% van hen weleens bezocht en scoort daarmee het hoogst. Lowlands (23%) en de Zwarte Cross (19%) volgen daarna. Down The Rabbit Hole (5%) en Best Kept Secret (4%) stonden voor de festivalbezoekende respondenten nog niet vaak bovenaan het lijstje. Ook belangrijk: 22% van de respondenten koos voor een iets kleinschaliger variant.

Je laten zien

Festivals en sponsoring kunnen niet zonder elkaar. Een festival moet sponsors hebben voor het geld, een sponsor heeft festivals nodig om zichzelf te laten zien. Goed nieuws voor beide partijen: 8% van de festivalbezoekers staat heel positief tegenover sponsoring op een festival, 50% ‘gewoon’ positief en 40% staat er neutraal tegenover. Slechts 2% heeft een negatieve kijk op sponsoring bij festivals. Niemand koos voor ‘heel negatief’.

Standje openen

Wellicht komt de neutraal-positieve houding ten opzichte van sponsors op festivals wel omdat mensen begrijpen hoe belangrijk ze zijn, of omdat de respondenten gewoon gewend zijn aan posters, billboards, flyers, stands en socialmediaposts, en dit haast bij de festivalaankleding vinden horen. Veel respondenten die zich nog actief kunnen herinneren dat zij rondom een festival sponsoring hebben gezien, zeggen dat ze de sponsors vaak op dergelijke plekken tegenkomen. Zo zegt 54% dat ze sponsors op posters, billboards of flyers hebben gezien en 48% heeft sponsors voorbij zien komen op stands op het festival. Onderaan de lijst staat sponsoring op of nabij het transport naar een festival (17%). Geen heel laag percentage, maar Red Bull kan dus toch beter een standje openen op het terrein dan een shuttlebus volstickeren.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?