Bijna 60% van de Nederlanders vindt het lastig om te bepalen wat wel of niet waar is op het gebied van duurzaamheid, zo blijkt uit recent onderzoek van DPG Media en Panel Inzicht. Er is dan ook grote vraag naar meer informatie over duurzame mogelijkheden, aangezien duurzaamheid een belangrijk criterium is bij aankoopbeslissingen.
▼
Uit het onderzoek blijkt dat men duurzaamheidsclaims steeds minder geloofwaardig is gaan vinden (zie grafiek). Meer dan de helft van de Nederlanders (58%) vindt het wel belangrijk dat bedrijven nadrukkelijk communiceren of, waarom en hoe duurzaamheid onderdeel is van hun strategie. De noodzaak hiervan wordt benadrukt door het feit dat slechts 12% van de Nederlanders in staat is om te herkennen wat wel of niet betrouwbaar is als het gaat om duurzaamheid. Bijna 60% vindt dit lastig, de overige 29% blijft neutraal of weet het niet.
Behoefte aan informatie
Met al deze onduidelijkheid neemt de vraag naar meer informatie toe. Zo wil 45% van de ondervraagden meer weten over duurzame mogelijkheden. 18- tot 30-jarigen zijn hier veruit het meest in geïnteresseerd. Daarnaast wil één op de drie Nederlanders wel duurzamer leven, maar zij weten niet hoe. Deze informatievoorziening is van groot belang, aangezien duurzaamheid voor veel Nederlanders zwaar meeweegt in hun keuze voor producten en diensten: 47% kiest eerder voor een merk dat bewust omgaat met duurzaamheid. Vooral binnen de segmenten energie, voeding en vervoer let men extra op de milieu-impact.
Leefstijl aanpassen
Dennis Hoogervorst, onderzoeksexpert bij DPG Media: ‘Een meerderheid van de Nederlandse consumenten is bereid om de eigen leefstijl aan te passen voor een duurzamer bestaan. De resultaten onderstrepen de toenemende behoefte aan betrouwbare informatie en transparante communicatie over duurzaamheid. Het is dan ook belangrijk dat bedrijven daarop inspelen door heldere en eerlijke informatie te bieden op betrouwbare platforms over de mogelijkheden en hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid. Het thema zal alleen maar belangrijker worden.’