Al eerder schreef DPG Grow over regionale kenmerken in advertenties. Nu verschijnt er een artikel over de regionale binding en de interesse van inwoners uit verschillende provincies. Wat blijkt? Een meerderheid kiest het liefst lokale producten en diensten.
Inwoners van Limburg zijn het meest honkvast en hebben ook de meeste interesse in regionaal nieuws. Zeeuwen voelen zich het meest thuis in hun provincie, terwijl inwoners uit Flevoland dit het minst hebben.
43% van de Friezen vindt dat er te weinig mensen uit hun regio in reclame voorkomen. Landelijk vindt een derde dit. Ook herkent bijna de helft van de ondervraagden zich niet in de meeste reclameboodschappen.
Uit ander onderzoek (samen met Qmusic en Mediabrands Marketing Sciences) blijkt dat regionale kenmerken in reclame zeker van toegevoegde waarde kunnen zijn wanneer er relevantie is voor het geadverteerde product zelf. Maar zorg dan wel dat de link met de regio relevant is en daarnaast ook afgestemd op het juiste regioniveau (provincie versus stad/dorp).
Lokaal winkelen
Lokale producten en diensten zijn populair: landelijk geeft 57% de voorkeur aan lokale producten of diensten. In Zeeland is dit het hoogst, namelijk 66%. Uit eerder onderzoek, uitgevoerd door Panel Inzicht, blijkt dat ruim een kwart ook daadwerkelijk meer lokaal is gaan winkelen in coronatijd. Lokaal winkelen lijkt dan ook een trend die niet meer te stoppen is.
Vanuit het regionale onderzoek is te zien dat in Noord-Holland de meeste fashionista’s wonen: 75% van de Noord Hollanders geeft aan geïnteresseerd te zijn in mode.
Levensstijl aanpassen
Inwoners van de provincie Utrecht zijn daarentegen het meest geïnteresseerd in duurzaamheid: 84%. In het duurzaamheidsonderzoek is te zien dat twee derde van de Nederlanders vindt dat Nederland duurzamer wordt. Een heel groot deel van de Nederlanders is ook bereid om hun levensstijl aan te passen voor een duurzamer bestaan; 87% zegt dit al te doen of het van plan te zijn.
Bron: dpggrow.nl