Op 2 oktober 1951 werd de eerste officiële Nederlandse televisie-uitzending vanuit Bussum verzorgd. Anno 2021 speelt televisie nog steeds een belangrijke rol in het leven van het Nederlands publiek. Dat blijkt uit onderzoek van DVJ Insights in opdracht van NPO.
Uit de resultaten blijkt dat 81% van de ondervraagden van 13+ vindt dat televisieprogramma’s van alle tijden zijn. 74% van de respondenten zien de programma’s als een constante factor. Daarnaast vindt 62% dat televisieprogramma’s onmisbaar zijn, in de doelgroep 13-34 jaar is dit zelfs 63%.
Met de komst van streamingdienst hebben Nederlanders de keuze uit een groot aantal internationale en nationale aanbieders waarbij ze zelf kiezen wat ze wanneer kijken. Toch vindt 56% van de ondervraagden streamingdiensten een toevoeging aan het lineaire televisieaanbod, maar geen vervanging. Daarnaast verwacht 39% van de ondervraagden tussen de 13-34 jaar juist dat ze in de toekomst meer televisieprogramma’s gaan kijken. Onder de totale groep ondervraagden van 13+ is dit 28%.
Liever dan streamen
Als men thuis komt en wil weten wat er die dag gebeurd is, kiest 55% van de ondervraagden voor Nederlandse televisie, tegenover 7% voor een streamingdienst. Als men morgen wil kunnen meepraten over het meest besproken onderwerp van dat moment, kiest 46% van de ondervraagden voor Nederlandse televisie, 11% kiest voor een streamingdienst. De actualiteitenfunctie van televisie heeft zich ook bewezen tijdens de coronacrisis: 76% van de ondervraagden vindt de berichtgeving op televisie over corona van belang. 28% van de ondervraagden keek tijdens de coronacrisis meer naar nieuws- en actualiteitenprogramma’s op televisie.
De volledige onderzoeksresultaten zijn terug te lezen in het onderzoeksrapport.