In 2030 doet AI twee derde van de menselijke arbeid
Door AI en robotisering zal in 2030 nog slechts een derde van alle werkzaamheden door menselijke arbeid worden uitgevoerd. Dat is een van de conclusies uit het Future of Jobs Report 2025, uitgevoerd door het World Economic Forum. UvA-hoogleraar Henk Volberda (Amsterdam Business School) is verantwoordelijk voor de Nederlandse dataverzameling voor het wereldwijde onderzoek. ▼…
Bilendi & respondi lanceert Amerikaans panel
Na de overname van Netquest in december heeft het in Parijs gevestigde technologie- en panelplatform Bilendi & respondi nu een eigen panel gelanceerd in de VS. ▼ De nieuwe ontwikkeling houdt een Amerikaanse panel in dat antwoord moet geven op de groeiende vraag van opdrachtgevers naar panels van hoge kwaliteit met een diverse en betrouwbare…
Lunar Insight – onderzoeksbureau voor vrouwenvoetbal
Voormalig Nike insight-executive Lydia Crudge (foto) heeft een onderzoeksbureau opgericht speciaal voor data rond vrouwenvoetbal. Het heet Lunar Insight en het wil merken en sponsors aan vrouwenvoetbal binden. ▼ Lydia Crudge (foto) richtte richtte het bureau op nadat ze drie jaar bij Nike had gewerkt als directeur consumer insights. In gesprek met Research Live zegt…
Jaaroverzicht TV 2024 – Voetbal en Wie is de Mol?
In 2024 keek de Nederlander gemiddeld 130 minuten per dag naar televisiezenders; in 2023 was dit 132 minuten. Het afgelopen jaar keek men gemiddeld per dag 98 minuten live naar TV, terwijl dit in 2023 100 minuten per dag was. En waar keken we naar? Voetbal en Wie is de mol? ▼ De kijkcijfers van…
Ipsos I&O Festival: Beter door anders
Sinds januari 2024 zijn Ipsos en I&O Research één. Reden om het éénjarig bestaan te vieren met een event: het Ipsos I&O Festival: Beter door Anders! Op de middag van donderdag 30 januari a.s. wil de organisatie laten zien wat de kracht is van de combinatie, en dat gebeurt in de Tolhuistuin in Amsterdam. ▼…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Factcheckers weg – wat betekent dat voor de adverteerder?
‘Het gaat ons om de vrije meningsuiting en het tegengaan van censuur’, zegt Mark Zuckerberg, en daarmee verdwijnen de factcheckers van Meta, en werpen de vrijwilligers van de community notes voortaan een blik op Facebook en Instagram. Grote vraag in marketingland: wat betekent dit voor adverteerders? Kiezen ze voor ethiek of voor bereik? ▼ De…
DPG Media en Brand Metrics starten realtime metingen voor connected tv
DPG Media en Brand Metrics introduceren een realtime metingsysteem voor connected tv-reclames op het (gratis) Vlaamse streamingplatform VTM Go. Met een uitbreiding binnen VAST (een systeem voor reclame insertion) wordt de frequentie en tijdstip van blootstelling aan een campagne gemeten, waarna het systeem een vraag stuurt naar de tv-kijker, die kan reageren via de afstandsbediening….
Enquêtefraude voorkomen? Koppel strategie aan technische tools!
Hoe kun je fraude in online enquêtes (nog) beter bestrijden? Dat kan met een strategische vragenlijst met open vragen, met meerkeuzevragen en met ‘valstrikken’, én goed gebruik van technische hulpmiddelen. Dat is de stelling van Sebastian Berger, Head of Science bij ReDem. Hij geeft tips voor ontwerp en gebruik van online enquêtes. ▼ De toename…
Een duik in de wiskunde voor meer nauwkeurige AI
Deep learning-netwerken liggen aan de basis van veel hedendaagse AI-toepassingen, zoals beeldherkenning. Die netwerken kunnen nog flink de mist in gaan als ze een object, zoals een dier, moeten benoemen. Volgens UvA-onderzoeker Pascal Mettes (foto) kunnen wiskundige principes uit de hyperbolische geometrie helpen om de netwerken beter te laten presteren. ▼ Dat computers zo goed…
Insightsprofessionals positief over AI, maar minder over diversiteit
Wat waren volgens insightsprofessionals de belangrijkste trends en ontwikkelingen in 2024 en wat zijn de verwachtingen voor 2025? MI Network zette er een Eindejaarsonderzoek voor op, met veel nadruk op de rol van ZZP’ers en de verwachtingen voor 2025. 50% van de professionals verwacht groei in omzet en personeel. ▼ De insights-sector is natuurlijk enorm…
Ipsos krijgt toestemming om Duitse infas te kopen
De Duitse autoriteiten hebben hun goedkeuring gehecht aan de overname van markt- en opinie-onderzoeksbureau infas door Ipsos. Infas is genoteerd aan de beurs van Frankfurt en gevestigd in Bonn. Het heeft meer dan 300 medewerkers en was in 2023 goed voor een omzet van ongeveer 50 miljoen euro. ▼ Ipsos kondigde in de tweede helft…
De wereldwijde branche kijkt vooruit. Wat gaan we beleven in 2025?
Crispin Beale, CEO van Insight250, tekende in december de meningen op van branchegenoten uit de hele wereld over het jaar 2024. We zijn inmiddels aan het nieuwe jaar begonnen dus is de vraag op zijn plaats: ‘Wat worden de belangrijkste innovaties en ontwikkelingen in 2025?’ Crispin Beale zorgde weer voor een overzicht. We maakten een…