Actueel | 08 juni 2023
08 juni 2023

Twaalf insights-leveranciers die met AI werken

De redactie van research-live.com maakte een overzicht van leveranciers van insights die AI hebben geïntegreerd in hun tools. Een eerste lijst leverde 12 bedrijven op, maar de updates zullen ongetwijfeld snel volgen. Dit is de lijst van begin juni, van Brandwatch tot Yext. BRANDWATCH heeft zijn in-app KI-analysemogelijkheid bijgewerkt met GPT-technologie. Thema’s en trends in...
Actueel | 06 juni 2023
06 juni 2023

Drie tips om reclameonderzoek te verbeteren – met AI

AI biedt een veelheid aan gegevens voor advertentieonderzoek, van het onderzoeken van klantvoorkeuren tot het doorzoeken van enorme datasets van campagnes. Maar hoe kun je AI gebruiken om marktonderzoek te versnellen en de strategie te verbeteren? Patrick Moriarty, SVP Analytics bij Kantar North America, onderzoekt de rol die kunstmatige intelligentie kan spelen in reclameonderzoek en...
Actueel | 06 juni 2023
06 juni 2023

Laat marketeer aan de duurzame knoppen draaien

De marketeer is bij uitstek de persoon die de duurzame transitie van bedrijven kan aanjagen en vormgeven, concluderen wetenschapper Tijs Timmerman en circulair deskundige Klaske Kruk. Tijdens het evenement ‘Duurzame Marketing’ van Platform Innovatie in Marketing (PIM) op 23 mei, lieten ze marketeers zien hoe ze dat kunnen aanpakken. Tijs Timmerman, Lector Marketing & Customer...
Actueel | 06 juni 2023
06 juni 2023

MediaTestDag 2023 – gratis onderzoek binnen 24 uur!

Zoals elk jaar organiseert MediaTest, gespecialiseerd in media- en communicatieonderzoek, de MediaTestDag. Tijdens de dag viert MediaTest haar verjaardag door binnen 24 uur een volledig onderzoek te doen naar een maatschappelijk relevant vraagstuk. Gratis. In eerdere jaren deed MediaTest onderzoek voor o.a. het Ronald McDonald Fonds, Naturalis, het Fonds Gehandicaptensport en Stichting AAP. Wie wordt...
Actueel | 06 juni 2023
06 juni 2023

De valkuilen van ChatGPT bij marktonderzoek

Zoals de CEO van OpenAI (het bedrijf achter ChatGPT) al zei: ‘De verwachtingen zijn zó hooggespannen, dat mensen erom vragen teleurgesteld te worden. Dus dat gaan ze hoe dan ook zijn.’ Martijn van der Veen van Ruigrok beschrijft de risico’s van die te hoog gespannen verwachtingen. Wat zijn de valkuilen van ChatGPT in marktonderzoek? ‘Fact...
Actueel | 06 juni 2023
06 juni 2023

‘Geef jongeren de ruimte om nieuwe ideeën te plotten’

 Een van de categorieën van de Data & Insights Awards is die voor Young Talents. De winnaar wordt op 29 juni a.s. bekendgemaakt. We stellen de drie genomineerden voor de prijs de komende weken aan u voor. De eerste is Krijn Vugts, research consultant bij Markteffect. ‘Wij zijn nog aan het praten hoe we Chat...
Actueel | 01 juni 2023
01 juni 2023

‘Kunstmatige intelligentie in 60 minuten’

AI is meer dan een technologische ontwikkeling, het is een partner die ons in staat stelt om verder te kijken dan de horizon van ons menselijk vermogen. Maar die partner moet met zorg en verantwoordelijkheid worden behandeld, vinden Job van den Berg en Remy Gieling. Zij schreven Kunstmatige Intelligentie in 60 minuten om AI beter...
Actueel | 01 juni 2023
01 juni 2023

Uitreiking Data & Insights Awards’23 op 29 juni a.s.

Op 29 juni a.s. worden weer de jaarlijkse awards bekendgemaakt en uitgereikt aan inspirerende en toonaangevende data- en insights-professionals, en bureaus en bedrijven die zich op dit brede vakgebied werkzaam zijn. Dat gebeurt op een feestelijke bijeenkomst in Maarssen. De uitreiking en het aansluitende feest zijn toegankelijk voor leden en niet-leden. De awards worden uitgereikt...
Actueel | 01 juni 2023
01 juni 2023

Presentatie onderzoek liever weer face-to-face

Zoals veel onderzoek en communicatie naar online is verschoven, zo is dat ook gebeurd met de presentatie van onderzoek. De klant kijkt naar een scherm, maar mist daardoor de finesses van de onderzoeksresultaten, zegt Michael Brown, managing partner bij mediabureau UM in Londen. Hij schreef er een blog over. Van mijn jaren als onderzoeker herinner...
Actueel | 30 mei 2023
30 mei 2023

Onderzoeksbureau Lahaut verhuisd naar Maastricht

Bureau Lahaut is per 1 mei 2023 verhuisd naar de Avenue Céramique 222 in Maastricht en is nu gevestigd in de Wiebengahal, een voormalige fabriekshal. Bureau Lahaut is een onderzoeksbureau voor de kunst- en cultuursector. Het bureau verzamelt data ten behoeve van inzicht in de cultuursector. Voor Maastricht als nieuwe vestigingsplaats is gekozen omdat het...
Actueel | 30 mei 2023
30 mei 2023

Human8 sluit strategisch partnership met SevenSeas

Human8 (voorheen InSites Consulting) gaat een strategisch ‘community’-partnership aan met het Japanse SevenSeas Marketing Research, de lokale customer-centric intelligence organisatie. De samenwerking heeft als doel om SevenSeas te ondersteunen bij het in de markt zetten van communities in Japan.  Human8 heeft de afgelopen tijd geïnvesteerd in strategische regionale partnerships om de community-technologie en diensten over...
Actueel | 30 mei 2023
30 mei 2023

AI, en hoe te overleven als onderzoeker

Technologische doorbraken als GPT-4 en ChatGPT beheersen het nieuws - en het vak. Vormen deze slimme AI-tools een bedreiging voor het bestaan van de onderzoeksexpert? Stephen Phillips, algemeen directeur van Zappi schreef er voor Greenbook een artikel over. Ooit definieerde managementconsultant Peter Drucker in de jaren vijftig een kenniswerker als iemand die ‘theoretische en analytische...

Ook de laatste bytes ontvangen?