Actueel | 23 mei 2023
23 mei 2023

Licht optimisme in de Europese marktonderzoeksector

In het tweede kwartaal van dit jaar heeft de Europese onderzoeksfederatie EFAMRO een nieuwe Moodindicator uitgevoerd. Onderzoeksbureaus, die lid zijn van hun nationale branchevereniging, werd gevraagd naar de hun verwachtingen voor de eigen organisatie en voor de binnenlandse markt. In het tweede kwartaal van 2023 hebben 287 bureau gereageerd, en dat aantal zal nog hoger...
Actueel | 23 mei 2023
23 mei 2023

Parves Khan verlaat ESOMAR

ESOMAR CEO Parves Khan heeft aangekondigd de organisatie te verlaten aan het eind van volgende maand. Ze gaat zich de komende tijd o.a. richten op liefdadigheidswerk en advies, en ze brengt een boek uit. Wel zal ze voor ESOMAR behouden blijven want ze wordt lid van nieuw team, de AI Taskforce. Parves Khan (foto) nam...
Actueel | 23 mei 2023
23 mei 2023

Real-time heatmap wint Sensor Data Challenge 2023

Afgelopen maand organiseerden CBS, de Haagse Hogeschool, het RIVM en de Universiteit Utrecht voor de vierde keer de Sensor Data Challenge. Daarin werkten studenten en professionals aan de vraag hoe kunnen sensoren gecombineerd worden met applied data-science om gedrag in werk- en leefomgeving te meten, voorspellen en verbeteren. Winnaar was het team Leanatics van de...
Actueel | 16 mei 2023
16 mei 2023

Validators introduceert Creative Testing Platform op MIE’23

Tijdens het Marketing Information Event (MIE) op 9 en 10 mei introduceerde Validators het label Creative Testing Platform. Het platform bestaat uit vijf unieke tools die aan iedereen beschikbaar worden gesteld. Met het platform kunnen creaties worden getest, met ondersteuning door experts. Onder het motto ‘democratizing the data’ introduceert Validators een nieuwe manier van werken...
Actueel | 16 mei 2023
16 mei 2023

Toluna neemt MetrixLab over

Toluna kondigde gisteren aan MetrixLab (onderdeel van de Macromill-groep) over te nemen. De overname moet op 1 juni a.s. een feit zijn. Toluna is aanbieder van snelle kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmogelijkheden, met aanbod variërend van DIY tot een volledig dienstenpakket. Met de overname van MetrixLab wil Toluna wereldwijd zijn capaciteit versterken door toevoeging van geavanceerde...
Actueel | 16 mei 2023
16 mei 2023

Samenwerking CHOICE en WAVE Marketing Consultancy

CHOICE insights + strategy, specialist in marketing en communicatie insights, en WAVE Marketing Consultancy, gespecialiseerd in operationeel en strategisch marketingadvies, gaan nauw samenwerken. Zowel CHOICE als WAVE Marketing Consultancy blijven onder de eigen naam opereren, maar door de samenwerking wordt het voor beide partijen mogelijk om geïntegreerde trajecten op het gebied van insights, data-science, fact...
Actueel | 16 mei 2023
16 mei 2023

GfK moet consumentenpanel verkopen bij fusie met NielsenIQ

De geplande fusie tussen NielsenIQ en GfK, die in juli 2022 werd aangekondigd, kan alleen plaatsvinden als GfK zijn consumentenpanel verkoopt. Anders dreigt de nieuwe onderneming volgens de Europese Commissie te machtig te worden. Dat meldt Reuters. De aankondiging van de geplande fusie tussen NielsenIQ en GfK deed veel stof opwaaien. NielsenIQ analyseert verkoopgegevens voor...
Actueel | 16 mei 2023
16 mei 2023

Europees Parlement legt generatieve AI strenge regels op

De Europese Unie staat op het punt om als eerste mondiale speler een regelgevend kader voor AI aan te nemen. Het Europees Parlement heeft afgelopen donderdag zijn standpunt vastgelegd in de aanloop naar de onderhandelingen met de lidstaten en de Europese Commissie. Aan de zogenaamde AI Act heeft het bijkomende verplichtingen toegevoegd voor generatieve AI...
Actueel | 11 mei 2023
11 mei 2023

‘De technologie is er en de data ook. Nu nog de eigen mindset’

De openingskeynote van het MIE, afgelopen dinsdag, was in handen van Charida Dorder die sprak over ChatGPT. De populariteit van de tool neemt grote vormen aan, net zoals het aantal vragen over wat je ermee kunt. Genoeg reden om nog even met Charida Dorder na praten. ‘Het grootste probleem bij de implementatie van AI is...
Actueel | 11 mei 2023
11 mei 2023

Human8 over vier trends in de voedings- en drankensector

In een tijd waarin mensen nadenken over wat belangrijk is, is het nog belangrijker te onderzoeken hoe mensen en gemeenschappen meer betekenis aan hun leven willen geven, en hoe merken daarin een rol kunnen spelen. In het What Matters 2023-rapport van Human8 worden 12 verschuivingen in menselijke behoeften gesignaleerd die helpen begrijpen wat ons te...
Actueel | 11 mei 2023
11 mei 2023

Populair, maar alleen onder voorwaarden

Mensen voelen zich graag uniek, maar tegelijkertijd hebben ze ook de natuurlijke neiging om zich in houding en gedrag te conformeren aan wat andere mensen vinden en denken. Marketeers kennen dat principe, en daarom laten ze graag informatie zien over wat anderen vinden van producten: tevreden gebruikers, enthousiaste kopers, grote aantallen bezoekers. Onderzoek laat zien...
Actueel | 09 mei 2023
09 mei 2023

Negen op de tien werkgevers heeft personeelstekort

Werkgevers trekken alle registers open om nieuw personeel aan te trekken en zittend personeel te behouden. Ze zetten vooral financiële middelen in. Daarvan is de aanbrengpremie de meest gebruikte. Werkgevers maken zich grote zorgen over de gevolgen van de onderlinge concurrentie om personeel. Dat blijkt uit het onderzoek ′Vissen in een steeds legere vijver’ van...

Ook de laatste bytes ontvangen?